گرتا تونبرگ دختر سوئدی که برای نجات زمین برخاست

گرتا تونبرگ دختری که از سوئد با قطار به داووس در سوئیس آمد چرا که معتقد است، قطار کمتر از هواپیما هوا را آلوده می‌کند و او می‌خواهد سهم خود را در حفاظت از زمین ادا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمین، مادر تمام موجودات، پناهگاه تمام جانداران، دارایی بی‌همتایی که از اولین روز پیدایش حیات همراه بوده است و یاری‌رسان. این روزها حال زمین خوب نیست، برخی ناباورانه بر پیکر زمین تاختند، منابعش را به یغما بردند و به نابودی کشاندند، خاک و آب و هوایش، هر سه را آلوده کرد، جنگل‌هایش نابود، رودها و دریاچه‌هایش را خشک و بیش از حد توان از این مادر رنج‌دیده بهره کشیدند. این روزها فرزندانی به حمایت از این مادر سالخورده و خسته برخاسته‌اند و سعی دارند با برگرداندن حیات به وی، حق زندگی را به خود و همتایان خود بازگردانند.

گرتا تونبرگ (Greta Thunberg)، دختری که رنج زمین را از هشت سالگی با تمام وجودش درک کرد. او یک فعال نوجوان است که توانسته تعدادی تشکل دانش‌آموزی را در اروپا، ژاپن و ایالات متحده سازماندهی کند. این دختر سوئدی در سن ۱۶ سالگی به این باور رسید که باید کاری کرد؛ نخستین اقدام گرتا ترک مدرسه در روزهای اول دبیرستان بود؛ چرا که اعتقاد پیدا کرده بود بزرگسالان به او و به هم‌نسلان او امید واهی داده‌اند و آن‌ها را چشم انتظار آینده‌ای کرده‌اند که با وجود اقدامات نادرست آن‌ها شاید هرگز وجود نداشته باشد.

چهره و اقدام او خیلی زود رسانه‌ای شد و در محافل عمومی مانند سخنرانی در تد تاک استکهلم و سیاسی همچون اجلاس سالانه داووس توانست حرفش را صریح و شفاف بزند: ما امروزه بیشتر از اینکه به امید نیاز داشته باشیم (که داریم)، به اقدام نیاز داریم، اقدامی برای مقابله با گرم شدن زمین!

گرتا آینده را در معرض خطری بزرگ می‌بیند که توجه چندانی به آن نمی‌شود و در همان سال نهم تحصیلی با تابلویی در دست، به مدت سه هفته، تمامی مدت زمانی که باید در مدرسه سپری می‌کرد را در مقابل پارلمان سوئد گذراند؛ تابلویی منقش به یک عبارت ساده ولی پر مفهوم: "اعتصاب مدرسه‌ای برای شرایط اقلیمی". این اقدام که در ابتدا با بی‌توجهی مواجه شد، با حمایت صفحات مجازی آزاد کم‌کم توانست توجه خبرنگاران و رسانه‌ها را به سمت خود جلب کند و به مرور هزاران هزار دانش‌آموز را به سمت وی بکشاند، به نحوی که جنبش تک‌نفره او از "اعتصاب مدرسه‌ای" به جنبش دست‌جمعی "جمعه‌ها برای آینده" تغییر پیدا کرد.

هر جمعه، این جنبش با حضور صدها هزار دانش‌آموز در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف جهان بر پا می‌شود که خواستار اقدام فوری مسئولان و سیاستمداران در راستای بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی هستند. تمامی این دانش‌آموزان که به رهبری گرتا تونبرگ دست به اقدام زده‌اند یک هدف مشترک دارند "بیدار کردن بزرگسالان از خواب چندین ساله‌ای که فکر آن‌ها را در برگرفته است، هم‌صدا کردن آن‌ها با خود، اتحاد برای نجات زمین و تلاش برای بازگرداندن امید و رویاهای از دست رفته قشر جوان برای کمک به نسل آینده."

یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های برگزار شده توسط این نوجوان سوئدی با حضور یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در سراسر دنیا، پنجره‌ای جدید به روی اقدامات موردنظر آن‌ها گشود و صدای میلیون‌ها نوجوان را به گوش رهبران جهانی رساند.

گرتا تونبرگ که خود از سفرهای هوایی دوری می‌کند و رژیم غذایی وگان (گیاهخواری) را برگزیده است، در همان روزهای ابتدای آغاز جنبش و به عنوان دومین اقدام خود، موفق شد والدین خود را قانع کند که به شیوه او زندگی کنند. حمایت آن‌ها از او دلگرمی بزرگی بود تا او را به جایی برساند که هم‌اکنون در آن قرار دارد. این دختر ۱۶ ساله، امروزه فریاد می‌زند و رؤیاها و آینده دزدیده شده‌ نسل خود و آیندگانشان را طلب می‌کند.

عکس گرتا تونبرگ از سفر با قایق

عکس گرتا تونبرگ از سفر با قطار

تصاویر گرتا تونبرگ از سفر با قطار و قایق

در آخرین اقدام فعلی وی، گرتا با حضور در سازمان ملل متحد اعلام کرد که حضور او در آن مکان از پایه و اساس غلط است چرا که جای او در این سن و سال، پشت میز مدرسه است. با این حال او به پا خاسته است چون نسل بزرگسال دست به هیچ اقدام جدی نمی‌زند و حرف‌های توخالی آن‌ها کودکی، رویاها و آینده امثال او را به یغما برده است. وی با اشاره به این نکته که جهان در رنج و عذاب و حیات در حال فروپاشی است، ولی عده‌ای تنها به مسائل اقتصادی می‌اندیشند اعلام کرد که انقراضی بزرگ در پیش روی جهان است و با این که همه ادعا می‌کنند فوریت مسأله را درک کرده‌اند، باز هم هیچ‌کس کاری نمی‌کند. در آخر این دختر نوجوان اعلام کرده است که دنیا در حال بیداری است و خواه‌ناخواه تغییرات شروع شده‌ است چرا که نوجوانان راه خود را ترسیم کرده‌ و تا تحقق کامل اهدافشان از پای نخواهند نشست.

کد خبر 390998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    0 0
    عالی