ثبت چهار خانه تاریخی کاشان در فهرست آثار ملی کشور

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت چهارخانه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار کرد: پرونده ثبت چهار خانه "بعیدی نژاد"، "لذیذی"، "نیک نام" و "عبدالرزاق خان" واقع در شهرستان کاشان پس از بررسی و تأیید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرمدیان با اشاره به اهمیت ثبت آثار جهت حفاظت و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی گفت: خانه تاریخی "عبدالرزاق خان کاشی" از بناهای دوره زندیه است که نسبت به سه خانه دیگر دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری است، سه خانه دیگر نیز دارای ارزش های معماری بالایی بوده و به دوره قاجار بازمیگردد.

او تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی به دلیل واقع شدن در بافت تاریخی و ارزشمند کاشان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن به همت مالکان و با نظارت و مساعدت حوزه میراث فرهنگی این اداره انجام خواهد شد.

حمیدرضا زیارتی معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز در این باره گفت: خانه "نیک نام" مربوط به شهر مشکات شهرستان کاشان است که متعلق به اواخر دوره قاجار بوده و از ویژگی های خاص آن می توان به استفاده از مصالح بومی و همگونی با بافت تاریخی و سازگاری با اقلیم و شرایط جوی منطقه نام برد.

او گفت: خانه "بعیدی نژاد" در محله "گلچقانه" و خانه "لذیذی" در محله "طاهر و منصور" کاشان قرار دارد و جزء خانه های ارزشمند و زیبای کاشان به شمار می روند.  همچنین خانه "عبدالرزاق خان کاشی" در محله گذر "آب انبار خان" قرار دارد و مربوط به عبدالرزاق خان حاکم دوره زندیه کاشان است و ویژگی های خاص معماری از قبیل: تقارن، توازن و تناسب چشم نوازی در نماهای خانه و دیگر عوامل تزئینی دارد.

زیارتی خاطر نشان کرد: با ثبت این چهار اثر تاریخی تعداد آثار ثبتی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ۳۳۳ عدد افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان گام‌های موثری برداریم.

کد خبر 390900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.