راهکار بازگشت آمریکا به برجام مقاومت حداکثری است

عضو هیئت علمی دانشگاه سبزوار با بیان اینکه تن دادن به مذاکره در این شرایط مشکلات بیشتری را به کشور تحمیل خواهد کرد، گفت: آمریکا تا زمانی که از نتیجه راهبردهای خود ناامید نشود به برجام باز نمی گردد و تنها راه نا امید کردن آمریکا مقاومت فعالانه ایران است؛ یعنی مقاومت حداکثری در برابر فشار حداکثری.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصرالله حجازی اظهار کرد: راهبرد ایالات متحده فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی برای وادار به قبول توافقی فراتر از برجام است. این توافق علاوه بر مسائل هسته ای شامل قدرت دفاع موشکی و مسائل منطقه ای خواهد بود. در این چهارچوب راهبرد فشار حداکثری با مشکلاتی مواجه شد که مهم ترین آن وحدت ملی و مقاومت مردم ایران در مقابله با فشار های آمریکا بود.

وی با اشاره به ناامیدی آمریکا از راهبرد فشار حداکثری در قبال ایران گفت: سرنگونی پهباد آمریکا در خلیج فارس، توقیف نفت کش انگلیس، کاهش سطح تعهدات ایران در قبال برجام و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو توسط حوثی های یمن باعث یاس و ناامیدی آمریکا و حامیان او در پیشرد راهبرد فشار حداکثری بر ایران برای قبول توافقی جدید شد. مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیدند که نمی توانند با استفاده از این راهبرد به اهدافشان برسند. اروپایی ها نیز مواضعشان در این مدت تنها در ظاهر با آمریکایی ها فاصله داشت و خواستار بازگشت این کشور به برجام بودند اما در عمل به هیچ کدام از تعهداتشان در قبال برجام عمل نکردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سبزوار با اشاره به اینکه با شروع شدن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدیم که کشورهای اروپایی در همسویی با آمریکا خواهان توافقی فراتر از برجام هستند، ادامه داد: توافقی که آن ها به دنبالش هستند به غیر از برنامه هسته ای ایران دربرگیرنده مسائل دیگری مانند برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه است. کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که اگر می خواهند در مورد رسیدن به یک توافق فراتر از برجام با ایران به افق های روشنی دست پیدا کنند باید از اهرم فشار حداکثری از طریق دستاویز قرار دادن حمله به نیروگاه نفتی آرامکو استفاده کنند.

حجازی در اتباط با انتشار بیانیه سه کشور اروپایی و نسبت دادن حمله موشکی آرامکو به ایران اظهار کرد: به اعتقاد من بیانیه سه کشور اروپایی در راستای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق بزرگ تر یا جامع تر است. باید به این نکته نیز توجه کرد که اروپایی ها بعد از کاهش سطح تعهدات برجامی ایران و تحولات منطقه بازهم در برابر ایران سیاست منفعلانه ای را در پیش گرفته بودند زیرا دستشان در برابر سیاست راهبرد مقاومت حداکثری ایران خالی بود. اما امروز گمان می کنند می توانند در چهارچوب موضوع حمله به آرامکو فضایی را ایجاد کنند تا با همسویی با آمریکا ایران را پای میز مذاکره بنشانند.

وی ادامه داد: از نظر من کشورهای اروپایی منافع حیاتیشان در حفظ برجام است اما در عین حال در کنار حفظ برجام علاقه مند به یک توافق بزرگ تر و جامع تر هستند تا بتوانند با استفاده از آن برنامه موشکی ایران را نیز محدود کنند. بنابراین در کنار شعار حفظ برجام در کنار آمریکا قرار گرفته و خواهان یک توافق جامع تر که در بر گیرنده مسائلی فارغ از برنامه هسته ای ایران باشد، هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سبزوار در مورد آینده روابط ایران و آمریکا نیز گفت: اصول کلی سیاست خارجه و راهبرد ایران در قبال رابطه با آمریکا و اروپا توسط مقامات عالی کشور بخصوص مقام معظم رهبری ترسیم شده است. روابط ایران و آمریکا وارد بن بستی شده که ناشی از خروج ایالات متحده از برجام و پیشبرد راهبرد فشار حداکثری است. هدف آمریکا تسلیم کردن ایران و کشاندن او به پای میز مذاکره است.

حجازی ادامه داد: تن دادن به مذاکره در این شرایط مشکلات بیشتری را به کشور تحمیل خواهد کرد. معتقدم تا زمانی که آمریکا این راهبرد را در قبال ایران کنار نگذارد روابط بین این دو کشور رو به بهبودی نخواهد رفت. آمریکا تا زمانی که از نتیجه راهبردهای خود ناامید نشود به برجام باز نمی گردد و تنها راه ناامید کردن آمریکا مقاومت فعالانه ایران است؛ یعنی مقاومت حداکثری در برابر فشار حداکثری.

کد خبر 390864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.