مفاهیم شهروندی در مدارس اصفهان تدریس می‌شود

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: ۴۰ کلاس اول ابتدایی در شش ناحیه آموزش و پرورش از آموزش کتاب " کلاس شهر" با موضوعات شهروندی بهره‌مند می‌شوند.

احمد رضایی دارافشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص رونمایی از کتاب " کلاس شهر" در مدارس اصفهان اظهار کرد: کلاس شهر طرحی بود که سال گذشته شروع کردیم تا با روش‌های خلاق بتوانیم به کودکان مفاهیم شهروندی را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه به دلیل موفقیت این طرح در شورای شهر مصوبه‌ای برای ورود این درس به آموزش رسمی دانش‌آموزان تصویب شد، افزود: با معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان تفاهمنامه‌ای برقرار شد و به این نتیجه رسیدیم که بهترین پایه‌ای که مفاهیم شهروندی در آن موثر است کلاس اول ابتدایی است.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان در خصوص مصادیق مفاهیم شهروندی تصریح کرد: حمل‌ونقل، مدیریت پسماند، بازیافت، اورژانس، آتش‌نشانی، فضای سبز، اخلاق شهروندی، کنترل خشم و دیگر موارد این چنینی جزء مباحث کلیدی فرهنگ شهروندی است که باید به مخاطب انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه تیم کارشناسی اعتقاد به تالیف کتاب کار معلم داشتند، اظهار کرد: تیم تالیف مفاهیم را به چند معلم خبره ابتدایی ارائه داد و آنها این مفاهیم را در کتب درسی پیدا کردند و نهایتا این کتاب شامل ۱۵ درس برای ۱۵ هفته طول سال است که در واقع کتاب کار معلم است.

رضایی با بیان اینکه هیچ بارگذاری اضافه برای سیستم آموزش و پرورش ایجاد نکردیم، افزود: این کتاب کار به معلمان داده شد و در طول سال زمانی که به آن سرفصل‌ها در کتاب‌های درسی می‌رسند فعالیت‌هایی نظیر بازی، شعر، داستان و کاربرگ برای تفهیم بیشتر موضوعات برای آنها درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای امسال قرار شد ۴۰ کلاس اول ابتدایی در این طرح شرکت کنند، خاطرنشان کرد: این ۴۰ کلاس توسط اداره کل آموزش و پرورش انتخاب شده و کتاب در اختیار این ۴۰ معلم ابتدایی قرار می‌گیرد تا با کودکان فعالیت‌های مذکور را انجام دهند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اگر این طرح در پایان اثرات مطلوبی داشته باشد، سال بعد در تمام کلاس اولی‌های شهر اصفهان اجرا می‌شود و در همین راستا با همکاری شورای شهر کتاب کار دانش‌آموز و اولیا هم تنظیم می‌شود تا معلم، دانش‌آموز و خانواده همگی این کتاب مفاهیم شهروندی را داشته باشند و این موضوعات وقتی برای همه افراد خانواده مطرح شود قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این کتاب در سال تحصیلی جدید در شش ناحیه شهر اصفهان اجرا می‌شود، اظهار کرد: ۴۰ کلاس اول ابتدایی در مدارس شش ناحیه آموزش و پرورش شهر از تدریس این کتاب بهره‌مند می‌شوند به نحوی که در هر مدرسه یک کلاس اول ابتدایی به آموزش کتاب " کلاس شهر" می‌پردازند.

رضایی در خصوص تاثیر مطرح شدن موضوعات شهروندی برای کودکان گفت: تلاش کردیم در تفهیم موضوعات شهروندی از روش‌های خلاق استفاده شود و از تمام فعالیت‌های شعر، بازی، داستان، کاردستی و غیره استفاده شود تا برای کودکان جذاب باشد و به راحتی مفاهیم به آنها منتقل شود.

کد خبر 390770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.