باشگاه نجوم اصفهان در مریخ جاودانه می‌شود

مسئول باشگاه نجوم مرکز ادیب اصفهان گفت: نام باشگاه نجوم اصفهان را درپروژه مارس ۲۰۲۰ ثبت کرده‌ایم تا برای همیشه در مریخ جاودانه شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با پروژه مارس ۲۰۲۰ ناسا، اظهار کرد: پس از آخرین پروژه علمی در مریخ با نام "اینسایت" که با موفقیت به پایان رسید، سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) مأموریت جدیدی با نام "مارس۲۰۲۰" را پایه‌ریزی کرد. عنوان این پروژه اشاره به زمان انجام آن در سال ۲۰۲۰ میلادی دارد که یک نام موقتی است و ممکن است با نزدیک‌شدن به زمان اجرای آن تغییر یابد.

وی ادامه داد: مارس ۲۰۲۰ یک مریخ‌نورد با آخرین تکنولوژی‌های ساخت بشر است که به انجام مأموریت‌های زیادی شامل مطالعه مریخ به صورت تخصصی به کمک علم اختر زیست و بررسی امکان زیست‌پذیری و حیات میکروسکوپی در سطح این سیاره است. این مریخ‌پیما قرار است در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ پرتاب و حدود شش ماه بعد در فوریه ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آید.

مسئول باشگاه نجوم مرکز ادیب خاطرنشان کرد: این برنامه حواشی علمی فراوانی را همراه دارد. ممکن است این مریخ‌پیما برای نخستین بار حامل پهباد یا هواگرد باشد. همچنین فراخوانی با نام "Send Your Name To Mars"وجود دارد که مردم جهان می‌توانند در آن ثبت نام کرده و سپس نام آن‌ها بر یک میکروچیپ حک شده و با مارس ۲۰۲۰ به مریخ ارسال می‌شود.

بارونی اضافه کرد: این امکان تا تاریخ هشتم مهرماه فراهم است تا علاقه‌مندان به صفحه مریخ پایگاه اینترنتی ناسا مراجعه کرده و با پرکردن فرم مربوطه در آن نام‌نویسی کرده و تاییدنامه دریافت کنند. بدین ترتیب ما نیز نام "باشگاه نجوم اصفهان" را در این سایت ثبت کرده‌ایم تا برای همیشه در مریخ جاودانه شود.

وی با اشاره به این موضوع که برخلاف کره ماه که تاکنون ۱۲ نفر بر سطح آن فرود آمده‌اند، هیچ انسانی موفق به حضور در مریخ نشده است، تصریح کرد: البته  روبات‌های زیادی روی مریخ قرار گرفته‌اند که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو نوع دسته‌بندی کرد. یک دسته، سطح‌نشین یا به اصطلاح " lander" است که تنها بر روی سیاره یا ماه مستقر می‌شود و قابلیت انتقال ندارد. دسته دیگر مریخ نورد یا " rover" است که دارای نیروی محرکه بوده، بر سطح سیاره حرکت و به گردآوری اطلاعات از آن می‌پردازد.

مسئول باشگاه نجوم ادیب افزود: تا کنون مریخ‌نوردهایی نظیر "کیوریاسیتی"،"کنجکاوی"، "فرصت" و "روح" داده‌های بسیاری را از این سیاره برای بشر گردآوری کرده ‌است. با این وجود نیاز است برای شناخت بهتر مریخ از فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و مطابق با علم روز دنیا استفاده شود تا دانشمندان نجوم ‌پله‌های این علم را بهتر طی کنند.

کد خبر 390732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.