ائتلاف امید در برابر ائتلاف آمریکا

جزئیات طرح ایران برای صلح در منطقه، دلایل ورود کمتر هنرمندان تجسمی به خلق آثار اعتراضی و سیاست یک بام و دو هوا علیه برخی نمایندگان مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه دوم مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «جزئیات طرح ایران برای صلح در منطقه» به بررسی  طرح «ائتلاف امید» و ابتکار «صلح هرمز»  پرداخته و نوشته است: طرح ایران برای برقراری امنیت و صلح در منطقه آنقدر مهم بوده که رئیس جمهوری کشورمان برای رونمایی از آن، تردیدها درباره رفتن یا نرفتن به نیویورک را کنار گذاشت و دیروز عازم آمریکا شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود با اشاره به برخی کارشکنی‌ها و اعمال محدودیت‌های دولت آمریکا برای هیئت ایرانی برخلاف ادعاهای آنها مبنی بر دفاع از آزادی بیان، گفت که «رئیس جمهوری ابتدا تردید داشت این سفر انجام شود یا خیر و در جلسات مختلف این تردید را بیان می‌کرد و همفکری و هم نظری دوستان را می‌طلبید. اما این سفر انجام شد و دلیل آن هم احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیام کشورمان به مجامع جهانی و افکار عمومی دنیا است.»

حجت‌الاسلام روحانی اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح کلیاتی از ابتکار جدید تهران برای پایان بخشیدن به تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه را مطرح کرد آنجا که خطاب به کشورهای همسایه گفت که از خطاهای گذشته آنها می‌گذریم و دست رفاقت و دوستی به سوی آنها دراز می‌کنیم. او همزمان اعلام کرد که طرح «ائتلاف امید» و ابتکار «صلح هرمز» را در گردهمایی سران عضو سازمان ملل پیش روی جهان خواهد گذاشت. ابتکاری که به نظر می‌رسد ناظر به تشدید اختلافات منطقه‌ای است؛ اختلافاتی که از یک سو ریشه در برخی سوء برداشت‌ها و اقدامات تنش‌زا از سوی  برخی دولت‌های خاورمیانه دارد و از سوی دیگر ناشی از مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

جنگ یمن شاید برجسته‌ترین نمونه از مصداق این مهم باشد که برای پایان دادن به آشفته بازار خاورمیانه باید طرحی نو در انداخت. طرحی واقع بینانه و با تکیه بر نقش‌آفرینی کشورهای منطقه نه از آن جنس اقدامات و ابتکاراتی که به جای تقویت همگرایی، صف‌کشی‌ها و تقابل‌ها را تشدید می‌کند. بخصوص که قدرت‌های فرا منطقه‌ای هم مبتکر آن باشند همانند ائتلاف امنیتی برای خلیج فارس که ایالات متحده آمریکا طراح و بانی آن شده است.

روحانی اگر چه به جزئیات طرح خود اشاره‌ای نکرده اما کلیات مطرح شده درباره آن هم نشان از آن دارد که ایران مصمم است پیام صلح خود خطاب به کشورهای منطقه  و فرا منطقه‌ای را با صدای رسا از پشت تریبون جهانی اعلام کند و لذا کارشکنی‌های آمریکایی‌ها در این مسیر را نادیده می‌گیرد. روحانی دیروز قبل از عزیمت به نیویورک گفت: «وقتی آمریکایی‌ها تمایل به حضور هیأت ایرانی ندارند، اتفاقاً ما باید برای این حضور اصرار داشته باشیم و برخلاف تمایل آنها باید به سازمان ملل رفته و دیدگاه‌ها و سخنان خود را به صراحت در آن بیان کنیم چرا که دارای منطق و استدلال هستیم و این دشمنان ما هستند که دلایل کافی در اختیار ندارند.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به دلایل ورود کمتر هنرمندان تجسمی به خلق آثار اعتراضی اشاره کرده و در مطلبی با تیتر «هنر در محاق ترس!» نوشته است: در دنیای مدرن، از دو زاویه می‌توان به هنر نگاه کرد، یکی هنر تنها به معنای هنر و دیگری هنر به‌عنوان ابزاری برای بیان دیدگاهی خاص. در عصر جدید بسیاری از هنرمندان در سراسر دنیا در شاخه‌های گوناگون هنری، از هنرشان به عنوان ابزاری برای پیشبرد جامعه به سوی نقطه تعالی استفاده می‌کنند. فرقی ندارد سینماگر باشند، موسیقیدان، نقاش، کارتونیست و... هنرمندان از هنرشان برای انتقاد به وضع موجود بهره می‌گیرند. به عنوان مثال جان کری، بازیگر مشهور کانادایی با کشیدن یک نقاشی طنزآمیز با محتوای سیاسی، ترامپ و هوادارانش را دست انداخت. اما چقدر هنرمندان کشور ما از ظرفیت هنرشان برای انتقاد به اتفاقات روز جامعه استفاده می‌کنند؟

جان کری از زمان رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ تا به حال بارها از توئیتر خود استفاده کرده تا نقاشی‌هایش که همگی سیاسی هستند را با عموم مردم به اشتراک بگذارد. این بازیگر و کمدین تا به حال ۴۱ نقاشی سیاسی کشیده که جدیدترین‌های آنها علاوه بر ترامپ به شخصیت‌هایی از جمله جفری اپستین و رابرت مالر ‌پرداختند. اما جدیدترین نقاشی جیم کری که در توئیتر این بازیگر و هنرمند معروف قرار داده شده، هواداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را هدف قرار داده و ممکن است بسیاری از آن‌ها را خشمگین کند.

این نقاشی که با یک پس‌زمینه سبز نئونی کشیده شده، مرغی را در حالی نشان می‌دهد که یک کلاه قرمز معروف هواداران ترامپ یعنی «آمریکا را دوباره بزرگ کن» به سر دارد و پیراهنی به تن کرده که رویش نوشته «من با احمق هستم». در مرکز این پیراهن هاله‌ای از صورت ترامپ دیده می‌شود که دارد تعدادی از محبوب‌ترین جملاتی را فریاد می‌زند که هواداران او در سخنرانی‌ها و اجتماع‌های او به زبان می‌آورند. از جمله آن‌ها می‌توان از «او را زندانی کن!» نام برد که به هیلاری کلینتون اشاره دارد. دیگر جملاتی که روی پیراهن نوشته «دیوار را بساز!» و «آن‌ها را برگردان!» است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شفاف‌سازی یا شناسایی؟»به بررسی سیاست یک بام و دو هوا علیه برخی نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: موضوع این روزهای مجلس و به نوعی سپهر سیاست داخلی کشور، بحث شفاف‌سازی آرای نمایندگان است. موضوعی که بیش از پیش دوقطبی جریان‌های سیاسی و نیز دوگانگی موجود در مجلس را به منصه ظهور رسانده است.

داستان از یک طرح دوفوریتی مجلس شروع شد، زمانی که جمعی از نمایندگان به پشتوانه سیاسیونی که پشتشان به نهادهای نظارتی و امنیتی گرم است، خواستار شفافیت در آرای نمایندگان در زمان رای‌گیری طرح‌ها و لوایح شدند تا به زعم خودشان خودی‌ها را از ناخودی‌ها تشخیص دهند و مردم بدانند که نماینده‌شان در خانه ملت چه سمت و سویی در قبال مسائل کلان دارد. مسائلی مانند رای دادن به پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) و نظایر آن که در دیدگاه تندروها، خیانت به ملت است و به زعم آنها، مردم نباید مدافعان این گونه طرح‌ها را بار دیگر به روانه مجلس کنند. بر اساس طرحی که کمیسیون آیین‌نامه مجلس در سال گذشته پیشنهاد داده بود، اسامی نمایندگانی که در هر رای‌گیری شرکت نمی‌کنند، به طور عمومی اعلام شود. همچنین بر مبنای این طرح قرار بود هیات رئیسه مجلس نسبت به ایجاد سامانه‌ای الکترونیک برای دسترسی شهروندان به آرای نمایندگان اقدام کند.

طرح دوفوریتی شفافیت آرا به صحن علنی مجلس آمد؛ اما نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه سوم شهریورماه، با آن مخالفت کردند. دوفوریت این طرح با ۱۰۳ رای مخالف، ۶۹ رای موافق و ۸ رای ممتنع رد شد. نمایندگان مجلس همچنین به یک فوریت این طرح نیز رای منفی دادند و بنا بر اعلام هیئت رئیسه مجلس، این طرح به صورت عادی اعلام وصول می‌شود.

رای مخالف نمایندگان را برخی از نمایندگان اصول‌گرا برنتابیدند؛ از جمله محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد که به فارس گفته است: «تعداد ۱۹۵نفر از نمایندگان طرح شفافیت آرا را امضا کردند و بعد ۵۰نفر رای دادند! با همین رای‌گیری معلوم شد که مجلس مشکل دارد و همین موضوع می‌فهماند که باید رای‌ها شفاف باشد.»

تنها در خانه ملت نبود که چهره‌های اصولگرا از رای نیاوردن طرح شفافیت آرا ابراز ناراحتی کردند. چهره‌های منتسب به این جریان که به شخصیت‌های تندرو در عرصه فرهنگی و سیاسی ایران شهره‌اند هم به این اقدام نمایندگان انتقاد و اعتراض و حتی فحاشی کردند. از جمله «علیرضا پناهیان» که سخنانش صدای اعتراض بسیاری را درآورد. این روحانی نزدیک به جریان تندرو در سخنان توهین‌آمیزش خطاب به خانه ملت گفت: «هر چقدر نماینده انتخاب می‌کنیم کسانی هستند که به شفافیت آرا رای نمی‌دهد و در استدلال بسیار جاهلانه و ابلهانه می‌گویند تفتیش عقاید می‌شود. مگر برای رای دادن به عقاید آنجا رفته‌اید؟ غلط می‌کنید بر اساس عقاید رای دادید. باید بر اساس کار کارشناسی رای بدهید. آهای مجلس شورای اسلامی آدم باش. چه چیزی را از ملت دارید پنهان می‌کنید؟»

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس در اوج تاریخی» به بررسی کارنامه بازدهی بازار ها پرداخته و نوشته است: در نیمه نخست سال جاری، بازار بورس از حیث سودآوری، همه بازارهای رقیب را پشت سر گذاشت.به گزارش «مردم سالاری‌آنلاین»، سودآورترین بازار در شش ماه نخست سال ۹۸، با فاصله بسیار زیاد نسبت به سایر بازارهای رقیب، بازار بورس بود. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ۹۸ تاکنون رشد استثنایی ۷۴ درصدی را تجربه کرده است. این رشد نشان می‌دهد که افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌طور متوسط در شش ماه نخست سال جاری سود بالایی، نصیب‌شان شده است.

شاخص کل بورس، در آخرین روز معاملاتی سال گذشته در کانال ۱۷۸ هزار واحدی قرار داشت و اکنون در نخستین روز مهرماه وارد کانال ۳۱۱ هزار واحدی شده است. اگر از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم، رشد بورس تهران در نیمه نخست سال جاری، حتی بیش از ۷۴ درصد بوده است. در بورس، شاخص مهم دیگری به نام شاخص کل هموزن وجود دارد. در شاخص کل هموزن، تأثیر تمام شرکت‌های بورسی با هم برابر است؛ برعکس شاخص کل بورس که در آن شرکت‌های بزرگ، وزن و تأثیر بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند.

میزان رشد شاخص کل هم‌وزن، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، ۱۷۳ درصد بوده است: این بدان معناست که کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عمدتاً سهام شرکت‌های کوچک و متوسط را خریداری کرده‌اند، بازده بسیار بزرگی نصیب‌شان شده است. هر دو شاخص را که لحاظ کنیم، بازدهی بورس در شش ماه گذشته استثنایی بوده و هیچ‌یک از بازارها حتی به رکورد بورس نزدیک نشده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی مقایسه روند شاخص قیمت‌ها در نیمه اول سال ۹۸ با دوره مشابه پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «حرارت تورم نصف شد» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: آمارهای شاخص بهای مصرف‌کننده نشان می‌دهد که حرارت تورم در نیم‌سال نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، نصف شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در نیم‌سال نخست سال جاری افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به میزان ۶/ ۱۰ درصد ثبت شده است. اما در مدت مشابه سال قبل، به میزان ۲۱ درصد به سطح قیمت‌ها افزوده شده است. این موضوع به معنی «کاهش قیمت‌ها» نیست، بلکه نشان می‌دهد «میزان افزایش قیمت‌ها» نصف سال قبل بوده است.

در کنار این موضوع، آمار شاخص بهای مصرف‌کننده در شهریور چهار نکته دیگر نیز در بردارد. نخست اینکه نرخ تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان به ۵/ ۰ درصد رسیده و کمترین سطح یک سال و نیم اخیر را ثبت کرده است. نکته دوم نیز اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش ۱۷ واحد درصدی طی نج ماه منتهی به شهریور ماه به سطح ۳۵ درصد رسیده است. موضوع سوم این است که شهریور ماه آخرین ماهی است که روند نرخ تورم متوسط یا ۱۲ ماهه افزایشی بوده و از ماه آینده این متغیر نیز وارد مسیر نزولی خواهد شد. در نهایت نکته چهارم این گزارش نیز این است که در شهریور ماه نرخ تورم ماهانه در بخش «روستاها» به سطح صفر رسیده و افزایش قیمت ۵/ ۰ درصدی قیمت‌ها تنها به دلیل تغییر قیمت‌ها در مناطق «شهری» بوده است. 

کد خبر 390694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.