مکتب موسی صدر با مکتب امام خمینی متفاوت است

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

عارف: دولتِ زمان جنگ کشور را بگونه‌ای اداره کرد که مردم در زندگی احساس تنگنا نکنند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت آغاز هفته دغاع مقدس نوشت: هفته دفاع مقدس که امسال مقارن با ماه محرم، ماه نشاندن بذر آزادگی و رهایی در جان بشریت توسط سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) است، گرامی می‌دارم. دفاع مقدس فصل جدیدی از نگاه به زندگی و تبیین رابطه عاشقانه انسان با خالق است. زشتی تهاجم، اشغال، تجاوز و ویرانگری اما در برابر، زیبایی پایداری، سربلندی و دفاع از کرامت انسان و تمامیت ارضی و سرافرازی ایران و انقلاب را نیز داشت. ایران اگر در دفاع مقدس قهرمان بود، قهرمان آشتی و صلح مبتنی بر عدالت نیز بود. جنگ آشفتگی و مشکل ایجاد می‌کند، ملت ما نیز مشکل داشت. جنگ می‌توانست قحطی بیاورد، اما نه تنها قحطی نشد بلکه دولت وقت بگونه‌ای کشور را اداره کرد که  مردم در زندگی احساس تنگنا نکنند. جنگ ما، تحمیلی بود، یعنی ما اهل جنگ نیستیم و دفاع ما مقدس بود؛ این مواضع امروز هم برای ما خیلی مهم است. امروز باید فریاد صلح‌خواهی و اعتراض ما به جنگ در جهان بلند شود. چه جنگی که قدرت‌ها و دولت‌های توسعه‌طلب راه می‌اندازند و چه جنگی که تروریست‌ها ایجاد می‌کنند. همچنان که مقاومت در برابر آن جنگ تحمیلی را جنگ علیه جنگ و دفاع مقدس می‌دانیم، امروز باید آن صدا را بلند کنیم و در مقابل جنگ تمام عیار اقتصادی با وحدت و انسجام و کنار گذاشتن برخی اختلاف نظرها، نوید بخش پیروزی در این صحنه باشیم. دفاع مقدس متعلق به کل کشور و انقلاب و تاریخ است؛ متاسفانه امروز جریانی می‌خواهد جنگ و ایثارگری را وسیله‌ای برای حذف دیگران قرار دهد. ایثارگران و خانواده‌های معظم آن‌ها بهترین کسانی هستند که نباید اجازه دهند ارزش‌ها و عناوین مقدس، دستاویز معاملات سیاسی و به ویژه حذف نیروهای ارزنده‌ای قرار گیرد که در دلبستگی آن‌ها به انقلاب شکی نیست:اجاز؛ ندهند برخی افراد افراطی که هیچ ارتباطی با جنگ جنگ ندارند، میدان‌دار شوند. ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای همه ایثارگران و خانواده‌های محترم شهدا، از خداوند متعال می‌خواهم همه ما را قدرشناس شهداء، رزمندگان، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس و خانواده‌های معظم این عزیزان باقی نگاه دارد و توفیق ادامه راه ایشان را نصیبمان سازد.»

هیچ تصمیمی برای تغییر حدود تقسیماتی استان‌ها گرفته نشده است

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در جریان سفر استانی معاونت سیاسی وزارت کشور به استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بارها اعلام کرده و باز هم اعلام می کنیم که حدود تقسیماتی بین استان‌ها یا حتی حدود تقسیماتی داخلی استان‌ها دستخوش تغییر نشده و هیچ برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد. در خصوص حدود تقسیماتی چهار محال و بختیاری با استان‌های همجوار نیز،  هیچ موردی از تغییر و یا حتی تدقیق وجود ندارد و شایعاتی که در این خصوص وجود دارد، بی اساس و کذب است. جلالی همچنین از شکل‌گیری بیش از ۱۰۰ ماموریت در خصوص تحولات تقسیمات کشوری در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: این ماموریت‌ها در راستای تحقق عدالت تقسیمات کشوری انجام شده که حاصل آن تحقق عدالت و توازن تقسیماتی مناطق مختلف اعم از الحاق و انتزاع و شناخت شهرها، روستاها، مزارع و مکان‌های تابعه آن بوده است. وی همچنین با رد هر گونه شایعه در خصوص ایجاد استان جدید یا تغییر نام استان‌های کنونی کشور تاکید کرد: پیشنهاد یا تصمیمی در خصوص ایجاد استان جدید و نیز مطالعه و انگیزه‌ای در خصوص تغییر نام استان‌های کشور وجود ندارد. نه تنها شرایط مطالعاتی در این خصوص فراهم نشده است بلکه شرایط کنونی کشور اقتضا نمی‌کند که استان جدیدی ایجاد شود.

 جلیلی، حداد و قالیباف می‌خواهند در یک مجموعه لیدری باشند

دبیرکل جبهه پیروان درباره مباحث مطرح شده پیرامون برگزاری جلسات انتخاباتی با ناطق نوری، لاریجانی و قالیباف گفت: من با آقای ناطق و لاریجانی دوست هستم و رفت و آمد داریم اما مذاکره انتخاباتی نداشتم. یا مثلا با آقای عارف مرتب جلسه دارم ولی تعبیر و تفسیر انتخاباتی نشود. یا آقای قالیباف هم در جلسات جامعه اسلامی مهندسین سخنرانی داشته اند و روابط خوبی با هم داریم اما موضوع این جلسات و گپ و گفت ها انتخابات نیست. باهنر در پاسخ به این سوال که آیا با حدادعادل رقابت لیدری دارد، اظهار داشت: من مدتها قبل گفته ام و باز هم تکرار می کنم اصلا دوره لیدری و چهره‌های حقیقی کاریزما تمام شده است. یک زمانی در کشور یک نفر یک حرفی را می زد کلی آدم دنبالش میرفتند اشکالی هم نداشت. معتقدم به غیر از جایگاه رهبری که سمبل وحدت کشور است، فعالان سیاسی کشو باید به دنبال ساختارهای کاریزما نه اشخاص کاریزما باشند. زمانی اصول گرایان آیت الله مهدوی کنی و آقای عسگر اولادی را داشتند ولی الان دیگر ندارند من میخواهم بگویم اگر آنها در قید حیات هم بودند آلان دیگر دوره لیدری شخصی گذشته است. الان باید برویم ساختارها و سازمان ها را ایجاد کنیم.  نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا واقعا حدادعادل، قالیباف یا جلیلی به دنبال لیدری نیستند، گفت:  آنها می‌خواهند در یک مجموعه لیدری باشند و حضور داشته باشند. ببینید اگر کسی فکر کند می تواند به تنهایی یک شخص حقیقی کاریزماتیک باشد، تحلیل اشتباهی کرده است. برای همین است که این چهره هایی که شما نام بردید همه شان در جلسه شورای وحدت می آیند، حتی آقای قالیباف با آن بیانیه ای که داده بود ولی بازهم من تردید ندارم که در جلسات وحدت خواهد ماند ، آقای حداد خواهد ماند ، بنده هم خواهم ماند و اگر اصلاح طلبان امید دارند که باهنر راهش را جدا می کند حتما دست از این امید بردارند که این اتفاق نخواهد افتاد .

مکتب موسی صدر بر اصلاحات استوار است

سید محمد صدر برادرزاده سید موسی صدر با اشاره به به تفاوت های مکتب صدر و امام خمینی گفت: باید بر این موضوع تاکید کنم که به لحاظ فکری مکتب صدر با مکتب امام خمینی متفاوت است. در واقع الگوهای او، الله العظمی سید صدرالدین صدر از مراجع ثلاث قم، آیت‌الله سیدرضا صدر پدر بنده، امام موسی صدر و شهید محمدباقر صدر بودند و به همین دلیل عمدتا مکتبی فرهنگی - سیاسی است داشت، یعنی بیشتر روی فرهنگ تمرکز داشت و از فرهنگ وارد سیاست می‌شد؛ اما مکتب امام خمینی سیاسی – انقلابی است، یعنی ابتدا از سیاست شروع می‌کند و به انقلاب می‌رسد. مکتب فرهنگی – سیاسی صدر بر اصلاحات استوار است؛ آن هم اصلاحات جامعه محور، یعنی بر این باور است که در جامعه باید اصلاح به وجود بیاید و بعد از آن، خود به خود اصلاحات به سمت بالا حرکت کرده و باعث تغییر سیاسی می‌شود. مکتب صدر معتقد است قبل از اینکه اصلاح در قدرت صورت گیرد باید در جامعه و بدنه صورت گیرد، زیرا اگر اصلاح در جامعه نباشد، حتی اگر انقلابی هم رخ دهد به  این دلیل که جامعه هنوز اصلاح نشده باز حکومت و قدرتی در راس هرم قرار می گیرد که می‌تواند خصوصیات قدرت‌های قبل از انقلاب را داشته باشد، اما مکتب امام خمینی(ره) می‌گوید ما نه فرصت و نه حوصله داریم که ده ها سال در انتظار اصلاح جامعه بمانیم, بنابراین باید زودتر دیکتاتورها را ساقط کرد. در مجموع هر دو مکتب صدر و امام خمینی(ره) معتقد به تغییرات بودند و عقیده داشتند رژیم شاه به عنوان رژیمی دیکتاتور و وابسته باید از بین برود. به همین دلیل در زمان وقوع انقلاب اسلامی، این دو مکتب به هم نزدیک شده و با یکدیگر همکاری و همراهی‌های بسیاری داشتند. بعد از آن بسیاری از انقلابیون با سفر به لبنان از ایشان فعالیت‌های سیاسی - انقلابی و آموزش‌های چریکی می‌آموختند.

قالیباف: اداره کشور خون تازه می‌خواهد

محمدباقر قالیباف در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «دیشب بعد از گفتگو با جوانان مجلس نو، باقی کامنت‌های سایت جهاد را خواندم؛ انرژی و ایمان و انگیزه این جوانان، امید را برای تغییر و تحول در نحوه اداره کشور بیشتر کرده است. اداره کشور به خون تازه نیاز دارد. به فضل الهی در بر پاشنه سابق نخواهد چرخید.»

کد خبر 390508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.