تاسیسات برق شهری در خدمت هوشمندسازی فرانسه

استفاده از تأسیسات و شبکه‌های برق شهری به عنوان پتانسیل چندمنظوره‌ محسوب می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از آن‌ به هوشمندسازی شهرها کمک کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای ایجاد شبکه‌های برق اهداف متنوعی در نظر گرفته می‌شود. این اهداف می‌تواند شامل اجرای نورپردازی‌های خیره‌کننده یا تزئینات نور و آب میادین، کوچه‌ها و خیابان‌ها باشد، ولی این تنها موارد استفاده از شبکه‌های برق شهری نیست. این شبکه‌ها پتانسیل ارائه خدماتی کم‌نظیر و یا تحقق اهدافی را دارند که کمتر به چشم می‌آید.

در واقع یکی از اصلی‌ترین عوامل یاری‌دهنده برای هوشمندسازی شهرها، شبکه‌های برق به حساب می‌آید. شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم‌های نوین جمع‌آوری زباله، مدیریت هوشمند آبیاری، نظارت از راه دور بر پارکینگ‌ها و غیره همگی نشان می‌دهد که استفاده از سیستم برق شهری به صورت رویکردی چند کاربردی در مسیر هوشمندسازی شهری در حال افزایش است.

فرانسه یکی از کشورهای دنیا است که موفق به استفاده از این رویکرد برای پیشرفت شهرهای خود شده است. این کشور با داشتن تنها سه‌درصد سرعت روند تکمیلی فن‌آوری‌های الکتریکی در سال، می‌تواند طی چندین دهه به راندمان بهینه انرژی خود دست پیدا کند. در حال حاضر روشنایی خیابان‌های این کشور ۴۵ درصد از نیروی برق مصرفی آن را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذاری اضافه در این بخش می‌تواند با جبران دیگر هزینه‌ها، در طول شش یا هفت سال این میزان مصرف را به نصف برساند. در ادامه به معرفی بعضی از این رویکردها می‌پردازیم.

سنسورهای جمع‌آوری زباله

نصب سنسور روی مخازن زباله شهری در "شارتر"، یکی از نمونه‌های کاربردی استفاده از سیستم برق شهری است. شارتر، شهری در مرکز فرانسه است که در ۹۶ کیلومتری جنوب پاریس قرار دارد. سیستم زباله‌های این شهر در گذشته با شبکه معمولی شهری کار می‌کرد ولی در حال حاضر به کمک نصب سنسورها، مسئولان مربوطه می‌توانند سطل‌های پر شده را ردیابی کنند که این امر نقش بسزایی در بهینه‌سازی سیستم جمع‌آوری زباله‌ شهر و درنتیجه کمک به صرفه‌جویی واقعی در هزینه‌های عملیاتی این بخش داشته است.

سنسورهای رطوبت و ستون‌های برق

در رویکردی مشابه با سیستم به کار رفته در شارتر، سنسورهای رطوبتی به منظور کنترل آبیاری فضاهای سبز شهری و نیز کنترل از راه دور پارکینگ‌ها در "مونتسون"، شهری در حومه غربی پاریس بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است. این عمل هر چند نیازمند نیروی الکتریسیته است ولی نسبت به گذشته هیچگونه هزینه اضافی در این بخش ایجاد نمی‌کند.

تغییر سیستم روشنایی شهری به ال‌ای‌دی نیز نقش بسزایی در صرفه‌جویی در میزان برق مصرفی این شهر داشته است. این امر بدین معناست که خدمات جدیدی برای جامعه در دسترس است که صرفه‌جویی قابل توجهی نیز به دنبال دارد. از دیگر موارد استفاده از شبکه‌های برق شهری، استفاده از ستون‌های برق عمومی برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در نزدیکی "آوینیون" شهری واقع در جنوب شرقی ناحیه پرونس فرانسه است که در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد.

سنسورهای حرکتی و پنل‌های فتوولتائیک

مسئولین شهری تصمیم گرفته‌اند که سیستم روشنایی شهری در بعضی از نقاط فرانسه در ساعات معینی از شب خاموش شود. این اقدام در مناطقی اعمال شده است که در واقع هیچ فعالیتی در آن‌ها انجام نمی‌گیرد ولی برای بعضی از مناطق، این عمل در واقع همچون برداشتن گامی به عقب است.

به همین دلیل روشی در این نواحی به کار گرفته شد که در آن‎ می‌توان سطح روشنایی را تا ۲۰ درصد حفظ کرد و در صورت حضور کاربران این سطح به ۱۰۰ درصد برسد. این روش عبارت است از به کارگیری سنسورهای حرکتی که با تنظیم نور اطمینان حاصل می‌کنند این سیستم برای عابران پیاده مفید و مؤثر عمل کند.

مبلمان شهری نیز پتانسیل بالایی برای کمک به هوشمندسازی شهرها دارد. برای مثال می‌توان از ایستگاه‌های سرپوشیده اتوبوس به‌عنوان محل قرارگیری پنل‌های فتوولتائیک استفاده کرد. این عمل می‌تواند در سراسر جاده‌های شهری پیاده‌سازی شود. Divonne-les-Bains، یکی از مناطق شهری شرق فرانسه است که با هدف تأمین روشنایی کاملا تجدیدپذیر برای مناطق اطراف دریاچه مصنوعی، از این ابتکارعمل بهره‌مند شده است.

Divonne-les-Bains، شهری ایده‌آل برای پیاده‌روی و سوارکاری در تمامی فصول سال محسوب می‌شود و به عنوان شهر جنگلی و چشمه‌های آب گرم شناخته شده است و به این ترتیب از نقاط گردشگری فرانسه به حساب می‌آید.

کد خبر 390445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.