سیستم روشنایی در یک شهر هوشمند چگونه است؟

در دنیای پیشرفته امروز که هر شهر به دنبال پیشرفت و هوشمندی است استفاده از زیرساخت‌های موجود در شهرها و ارتقا آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای توسعه و هوشمندسازی به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر هوشمند، شهری است که فرصت‌های جدید برای استفاده از فضاهای عمومی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان خود را به یکدیگر پیوند می‌دهد و آماده ارائه بهترین‌ها و جدیدترین‌ها در این زمینه است.

از سوی دیگر برای ایجاد روابط جدید بین کاربران و فضای اطراف آن‌ها در یک شهر هوشمند، تجزیه و تحلیل محیط شهری، همچنین کشف نقاط قوت و ضعف، درک پویایی اجتماعی، حفظ هویت و تقویت میراث مادی و غیرمادی آن ضروری است. علاوه بر این هر پروژه‌ای نیاز به یک برنامه تنظیم ‌شده دارد که به کمک آن بتوان پس از شناسایی نیازهای واقعی شهر بهترین استراتژی را تعیین کرد و ارائه داد.

بنابراین می‌توان گفت از آنجایی که سیستم‌ روشنایی شهری به طور مساوی در تمامی نقاط یک محیط شهری توزیع می‌شود یکی از عناصر اصلی برای هوشمندسازی شهرها به حساب می‌آید که به راحتی می‌تواند به یک زیرساخت شهری برای اینترنت اشیا (IoT) تبدیل شود. از این سیستم می‌توان برای ارائه بهترین پیشنهادات در مسیر طراحی و برنامه‌ریزی‌های شهری بهره برد.

سیستم‌ روشنایی هوشمند (SLS)، راهکاری برای ادغام حسگرهای پیشرفته در ساختار ارتباطات روشنایی عمومی است که در آن لامپ‌ها به "جمع‌کننده داده" تبدیل می‌شود. در این سیستم لامپ‌ها به واسطه مجموعه‌ای از سنسورها، می‌تواند داده‌های مربوط به عملکرد خود در محیط، برای مثال در طول برگزاری رویدادها و نیز تطابق با وضعیت تردد مردم را جمع‌آوری و آن‌ها را به بخش خدمات عمومی ویژه ارسال کند.

در نهایت این فرآیند در بخش مذکور اطلاعات مفیدی برای شهر فراهم می‌آورد که می‌تواند در روند هوشمندسازی و توسعه شهری بسیار مفید و مؤثر واقع شود. این سیستم مزایای فراوانی در اختیار مقامات شهری، اپراتورهای سیستمی و شهروندان قرار می‌دهد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورهای آن نیز می‌تواند به منظور ایجاد برنامه‌های شهری مؤثرتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که از طریق سیستم‌عامل‌های نرم‌افزاری و به واسطه یک شخص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود و یا با استفاده از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. پتاسیل‌های فراوانی در استفاده از این سیستم‌ها وجود دارد که در ادامه به معرفی شاخص‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

· سیستم مدیریت از راه دور: تنظیم برنامه‌های کاهنده نور از راه دور، ارائه گزارشات انرژی و عیب‌یابی برای هر نقطه نوری در شبکه روشنایی به منظور کاهش مصرف انرژی، تعمیر و نگهداری سیستم و هزینه‌های مدیریتی.

· تعیین نقاط دسترسی Wi-Fi برای تقویت شبکه ارتباط عمومی.

· نظارت تصویری: افزایش سطح ایمنی، تعیین قابلیت استفاده از تمامی مکان‌ها در شب علاوه بر روز، اقدامات بازدارنده آشوبگری‌ها و خرابکاری‌ها.

· پخش صدا: سیستم‌های تقویت شده برای پیام‌های صوتی یا موسیقی.

· پارکینگ‌های اتومبیل: استفاده از برنامه‌های ویژه به منظور ادغام با سیستم‌های شناسایی پارکینگ رایگان برای اطلاع شهروندان.

· ترافیک: نظارت بر ترافیک عابر پیاده، دوچرخه یا وسایل نقلیه به منظور تطبیق جریان‌های نوری شبکه روشنایی شهری با نیازهای واقعی لحظه‌ای یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم برای برقراری قابلیت زیست‌پذیری شهری از طریق پانل‌ها یا برنامه‌های کاربردی (نور تطبیقی).

· بررسی وضعیت منطقه شامل اطلاعات مربوط به موقعیت دقیق کودکان یا افراد مسن که دارای برچسب ویژه هستند و نیز اطلاعات وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه، حرکت مشترک موتورسیکلت‌ها یا اتومبیل‌ها.

· آب و هوا: تجزیه و تحلیل وضعیت آب و هوای محلی به منظور به‌اشتراک‌گذاری پیش‌بینی‌های آب و هوایی با شهروندان از طریق پانل‌ها یا برنامه‌های کاربردی، تطبیق شبکه روشنایی شهری با نیازهای واقعی و کنترل سیستم‌های آبیاری عمومی.

· نطارت بر آلودگی: جمع‌آوری داده‌های آلودگی جوی یا صوتی.

· خدمات رفاهی: سنجش و اندازه‌گیری مصرف الکتریسیته از راه دور به منظور کاهش هزینه‌های کاربران.

· گردشگری: ارائه اطلاعات مستقیم در دستگاه‌های الکترونیکی در مورد اماکن محبوب، تاریخی و فرهنگی از جمله اطلاعات خرید بلیط یا اطلاعات مربوط به رویدادها برای بازدیدکنندگان.

سیستم روشنایی هوشمند (SLS) به منظور ارائه راهکارهای کامل و قابل اطمینان به شهرهای هوشمند، با سیستم‌های فعال در زیرساخت‌های الکترونیکی، اتصال‌دهنده و پردازشگرهای داده‌ای همکاری می‌کند.

به منظور تسهیل کارکردهای هوشمند جدید در سیستم‌های روشنایی شهری، طیف وسیعی از محصولات موسوم به Zhaga 18 و همچنین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای ادغام سیستم عامل مورد نیاز برای اتصالات بی‌سیم و ارسال داده ایجاد شده است.

اتصال‌دهنده‌ Zhaga 18، جدیدترین رابط الکتریکی و مکانیکی دستگاه‌های LED  موجود در فضای باز و سنسورهای تشخیص محیط و ارتباطات است که توسط سازمان بین‌المللی The Zhaga مورد تأیید قرار دارد. The Zhag یک سازمان بین‌المللی برای توسعه استانداردهای خاص برای رابط‌ها و خطوط اتصال موتور چراغ‌های LED است. به واسطه استانداردسازی‌های این سازمان، اتصال‌دهنده‌ Zhaga 18 می‌تواند تبدیل شدن لامپ‌ها به گره‌های ارتباطی بی‌سیم که توانایی برقراری ارتباط با شبکه‌های کنترل خارجی را دارد، تسهیل کند. بدین ترتیب لامپ‌ها می‌توانند در راستای تحولات فن‌آوری‌های دنیای امروز به روزرسانی و در زمینه رشد و توسعه شهرها به کار گرفته شوند.

از دیگر مزایای موجود برای استفاده از این راهکار وجود یک سیستم باز و امکان استفاده از تنها یک رابط است که امکان انتخاب محصولات ساخته شده توسط تولیدکنندگان مختلف و مدیریت آنها در یک سیستم کنترل از راه دور را برای یک دستیار دیجیتال شخصی (PA) یا اپراتورهای شبکه روشنایی عمومی فراهم می‌کند؛ این محصولات در نهایت برای پاسخگویی به چالش‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 389648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.