اجرای طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" از نیمه دوم سال جاری

وزیر بهداشت گفت: طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" از نیمه دوم سال جاری در کشور اجرایی می شود و در آینده ای نزدیک حدود ۲۰ میلیون زن ایرانی به عنوان محور این طرح، آموزش می بینند.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، سعید نمکی در دیدار با وزیر بهداشت اندونزی اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم سهم سلامت از تولید ناخالص ملی سه درصد افزایش پیدا کرد، با اجرای طرح تحول سلامت توانستیم در کاهش پرداخت از جیب بیمار در بخش بستری و ‌ پوشش بیمه ای بیماران خاص و صعب العلاج به ویژه در مناطق محروم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی دامه داد: در گام دوم طرح تحول نظام سلامت اولویت پیشگیری بر درمان مورد توجه قرار گرفت و پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را در دستور کار قرار دادیم البته ۳۰ سال پیش، ایران به عنوان اولین کشور منطقه اقدام به راه اندازی اداره کل مبارزه با بیماری های غیرواگیر کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ٩٧ درصد داروهای کشور تولید داخل هستند، گفت: با استفاده از حدود ١٢٠٠ شرکت دانش بنیان و بخش های تحقیق و توسعه ١٢٠ شرکت داخلی، نیاز دارویی کشور را تامین کرده و امیدواریم بتوانیم تا دو سال آینده ٩۵ درصد مواد اولیه دارویی را در کشور تولید کنیم.

نمکی با اشاره به غربالگری فشار خون ایرانیان اظهار کرد: امسال ٣٠ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر جمعیت بالای ٣٠ سال را در فشارخون بالا غربالگری کردیم تا بتوانیم سبک زندگی و تغذیه بیماران فشارخون را بهبود بخشیده و مرگ ٩٧ هزار نفر ناشی از فشار خون بالا، سکته های مغزی، قلبی و نارسایی کلیوی را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، خاطرنشان کرد: ایران، در ریشه کنی بسیاری از بیماری های واگیردار از جمله سرخک، مالاریا و حذف کزاز نوزادان و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام عملکرد بسیار موفقی داشته است و آماده ایم این تجربیات را در اختیار کشور اندونزی قرار دهیم.

وزیر بهداشت گفت: از نیمه دوم سال جاری، طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" را در کشور اجرایی می کنیم و در آینده ای نزدیک حدود ۲۰ میلیون زن ایرانی را به عنوان محور این طرح، آموزش می دهیم تا نظام سلامت، جامعه محور شود و از دانشجویان رشته های علوم پزشکی برای جامعه محور کردن نظام سلامت استفاده بیشتری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و شرکت های دانش بنیان آمادگی دارند تا در تهیه داروهای مورد نیاز اندونزی، انتقال دانش فنی به این کشور و همچنین پذیرش تجربیات موفق اندونزی همکاری های گسترده ای را آغاز کنند.

نمکی در خصوص تقویت همکاری های ایران و اندونزی در حوزه گردشگری سلامت، گفت: در حال حاضر در مورد جذب توریسم سلامت از همه کشورها از جمله اندونزی آمادگی داریم اما اندونزی از ما می خواهد که در استقرار ساختار توریسم سلامت در جزایر اندونزی به این کشور کمک کنیم که باید به عنوان برنامه ای دو طرفه کار کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به امضای ۳ تفاهم نامه همکاری مشترک بین ایران و اندونزی، خاطرنشان کرد: هیچ یک از این تفاهم نامه وارد فاز اجرایی نشده که امیدواریم در آینده بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم چون زمینه بسیار خوبی برای همکاری بین دو کشور، فراهم است و همین که همکاران ما در این شرایط به ایران سفر کرده اند نشان می دهد که آنها برای تقویت روابط بین دو کشور، عزم شان را جزم کرده اند که به حرف های قلدرمآبانه "نه" بگویند.

نمکی در خصوص همکاری های آموزشی بین دو کشور در حوزه سلامت، گفت: خوشبختانه امکانات بسیار خوبی برای پذیرش دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی به ویژه در بخش های رزیدنتی، تخصصی و PHD در علوم پایه و بالینی در ایران داریم و در حال حاضر نیز دانشجویان خارجی زیادی در ایران تحصیل می کنند.

وی یادآور شد: همکاران ما در وزارت بهداشت اندونزی مایل هستند که دانشجویان این کشور را برای تحصیل در مقاطع PHD به ویژه در سل تراپی، سلول های بنیادی، صنعت دارویی، فناوری های بایولوژیک و نانو فناوری و همچنین پیوند اعضا به ایران اعزام کنند که امیدواریم این تبادلات، تقویت شود.

کد خبر 389459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.