نگرانی برای تامین شرب نداریم/ رهاسازی ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت تابستانه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه ۳۶۰ میلیون مترمکعب برای کشت تابستانه اختصاص یافت، گفت: تامین آب شرب خط قرمز وزارت نیرو و هر تصمیمی برمبنای رعایت تامین این نیاز است، درحالی رهاسازی آب کشت تابستانه مصوب شد که در پایان شهریور ذخیره سد از ۴۵۰ میلیون مترمکعب کمتر نباشد.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود بنا به درخواست صنف کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر تخصیص آب برای کشت تابستانه به میزان ۳۶۰ میلیون مترمکعب مطرح شد.

وی افزود: وزارت نیرو با این درخواست موافقت کرد مشروط بر اینکه در پایان شهریورماه حجم سد زاینده رود از ۴۵۰ میلیون مترمکعب به هیچ عنوان کاهش پیدا نکند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: براساس این تصمیم گیری برنامه ای تنظیم شد که با توجه به گرمای هوا و احتمال افزایش پرت آب در مسیر رودخانه حجم ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سه دوره ۲۰ روزه برای کشاورزان شرق و سه دوره ۱۵ روزه برای کشاورزان غرب طی سه ماه تابستان رهاسازی شود.

ساسانی گفت: کشاورزان شرق اصفهان در خواست کردند که آب به صورت پیوسته جاری باشد حتی اگر مقداری از دبی ورود به کانال ها کاسته شود. این موضوع دراستانداری مطرح شد. با وجود این به طور همزمان کشاورزان غرب نیز با تجمع خواستار رهاسازی پیوسته جریان آب تا ۲۰ شهریور ماه شدند.

کاهش خروجی سد زاینده رود برای کشت شرق اصفهان تا پایان شهریورماه

وی با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان مدعی هستند کشت دیرهنگام در این منطقه انجام شده و جهاد کشاورزی نیز این امر را تایید می کند، اظهار کرد: بنابر اظهارات مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کشت تابستانه شرق اصفهان تا دهم مهرماه نیاز به آب دارد در حالی که براساس برنامه باید تا پایان شهریورماه آب برای کشت شرق اصفهان نیز قطع شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان افزود: با وجود این مهرماه وارد سال آبی جدید می شویم. هر گونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در خصوص سال آبی جدید نیازمند تصمیم شورای هماهنگی حوضه زاینده رود است.

ساسانی با اشاره به کشت صیفی جات، ذرت و برنج در شرق و غرب اصفهان در تابستان سال جاری، گفت: امسال با توجه به اینکه سال پرآبی بود، خیلی برنج کاشته شد درحالی که بر اساس مصوبه هیئت وزیران به غیر از دو استان شمالی در سایر استان‌های کشور ممنوعیت کشت برنج وجود دارد. این مصوبه در اصفهان رعایت نشد. در استان‌های دیگر هم رعایت نشده است.

باید یاد بگیریم درست مصرف کنیم

ساسانی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب کل جامعه خط قرمز وزارت نیرو است، افزود: هر تصمیمی برمبنای رعایت نیاز آب شرب شهر اتخاذ می شود. امسال درحالی رهاسازی آب برای کشت تابستانه مصوب شد که باید در پایان شهریورماه حجم ذخیره سد از ۴۵۰ میلیون مترمکعب کمتر نباشد. این تصمیم گیری به علت اهمیت تامین پایدار آب شرب اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ذخیره مخزن سد زاینده رود ۵۶۵ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: ورودی سد۲۳  متر مکعب و خروجی ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است. از این رو به دلیل اینکه وارد سال آبی جدید می شویم و بارش‌ها آغاز خواهد شد، نگرانی برای شرب نداریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی، تصریح کرد: باید به این باور برسیم که آب یک سرمایه ملی است و باید صرفه جویی کرد.

ساسانی با بیان اینکه در گام نخست باید درست مصرف کنیم، افزود: براساس استاندارد جهانی سرانه مصرف یک فرد ۱۲۰ لیتر آب در شبانه روز است در حالی که در بسیاری از شهرهای ایران افزون بر ۲۰۰ لیتر در شبانه روز مصرف شرب و بهداشت برآورد می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر درست مصرف کنیم، سرانه مصرف آب از ۲۰۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر در شبانه روز کاهش خواهد یافت. با وجود این اگر بتوانیم میزان مصرف ۱۲۰ لیتر را در شبانه روز کاهش دهیم، صرفه جویی کرده ایم.

ساسانی تاکید کرد: باید یاد بگیریم در حوزه شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی درست مصرف کنیم.

۹۰ درصد منابع آبی کشور در کشاورزی استفاده می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان تصریح کرد: ۹۰ درصد کل منابع آبی کشور را حوزه کشاورزی استفاده می کند؛ هشت درصد سهم شرب و بقیه برای صنعت است.  

وی تصریح کرد: اگر حوزه کشاورزی در مصرف آب ۱۰ درصد صرفه جویی کند، حجم آبی که می توانیم داشته باشیم ( ذخیره کنیم) بسیار قابل توجه خواهد بود.

ساسانی در ادامه به مطالعاتی در خصوص حقابه‌های کل حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد و افزود: شرکت آب منطقه ای اصفهان مطالعات بسیار وسیعی در ۱۷ جلد انجام داده است. این مطالعات با استناد به طومار شیخ بهایی و براساس تحقیقات میدانی و بهره گیری از تصاویر ماهواره ای است. مطالعاتی بسیار قوی که سهم غرب و شرق را مشخص کرده است.  

وی ادامه داد: این مطالعات در خصوص میزان نیاز آبی هر منطقه و شهرستان را به صنف کشاورزان، فرمانداری‌ها ارائه کردیم که آن را مطالعه و اعلام نظر کنند تا در نهایت براساس این برنامه بتوانیم توزیع آب را بر اساس حقابه هر منطقه توزیع کنیم.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود این اختلاف نظر بین کشاورزان وجود دارد، هر کدام ادعای خاص خودشان را دارند به همین دلیل است که تاکنون نتوانستیم این برنامه مطالعاتی را عملیاتی کنیم.  

طومار شیخ بهایی سند مالکیت کشاورزان است

ساسانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه آیا امروزه با توجه به تغییرات در منابع و مصارف و نگرانی ها درخصوص تامین شرب پنج میلیون جمعیت اصفهان و حقابه تالاب گاوخونی، همچنان می توان براساس طومار شیخ بهایی برای کشاوران اصفهان آب توزیع کرد؟ گفت: طومار شیخ بهایی یک سند مالکیت برای کشاورزان است و در شرایط نرمال آبی مدعی هستند.

وی ادامه داد: براین اساس دولت موظف است برای تامین آب شرب  چاره کند؛ انتقال آب میان حوضه ای یا خارج از حوضه را انجام دهد که این اتفاق افتاده است مانند احداث تونل یک و دو کوهرنگ، چشمه لنگان و همچنین طرح بهشت آباد که مطرح بود؛ این‌ها وظایف دولت است که آب شرب و بهداشت مردم را تامین کند.

مشکلاتی برای تامین اعتبار و پرداخت خسارت نکاشت کشاورزان وجود دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان بارگذاری های اضافه بر رودخانه زاینده رود را یک واقعیت تلخ عنوان کرد و گفت: بارگذاری اضافه توسط وزارت نیرو انجام شده است. شاید علت بارگذاری‌ها بر رودخانه در گذشته توجه کمتر به میزان حقابه های کشاورزان و محاسبه آن بوده است.  

ساسانی افزود: در سال های اخیر با توجه به درخواست کشاورزان اصفهان برنامه تابلو منابع و مصارف در شورای عالی آب مطرح می شود؛ همچنین طبق مستندات حقابه کشاورزان را در شرایط نرمال مشخص می کنند. طبیعی است ادعایی که کشاورزان دارند برخاسته از این موضوع است که این طومار میزانش به رسمیت شناخته شده است. البته برای استان ما خیلی خوب است که حق ما از زاینده رود این قدر است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این قانونگذار می گوید اگر نتوانستید حقابه را تامین کنید، به آنها ( کشاورزان و حقابه داران ) خسارت پرداخت کنید. از سوی دیگر  اعداد و ارقام خسارات نیز قابل توجه است و مشکلاتی نیز برای تامین اعتبار وجود دارد.

کد خبر 389238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.