ساخت "ایوان شهری" شنژن چین بر فراز ایستگاه تصفیه آب!

مسئولان شهر پینگشان شنژن برای کاهش خسارت زیست‌محیطی به منطقه با طراحی یک ایوان عمومی شهری بر بام ساختمان تصفیه‌خانه آب رودخانه این شهر، چشم‌انداز زیبایی را به ارمغان آوردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منطقه جدید شهر پینگشان (Pingshan) در شمال شرقی شهر بزرگ شنژن (shenzhen) چین قرار دارد و رودخانه ۱۳.۵ کیلومتری Pingshan از این منطقه عبور می‌کند؛ در میان توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه‌ای، کاهش کیفیت آب و تخریب زیست‌محیطی رودخانه پینگشان منجر به ایجاد خسارت به حاشیه رودخانه و محیط شهری پایین دست شده است. طبق برنامه بهبود یکپارچه محیط زیست برای حوضه رودخانه پینگشان و جهت بهبود کیفیت آب و چشم‌انداز منطقه، یک ایستگاه تصفیه آب برای تنظیم مخزن ذخیره سازی و تالاب مصنوعی در حاشیه رودخانه ساخته شد.

در ابتدای سال ۲۰۱۸ طراحی معماری ساختمان بالای تصفیه‌خانه این ایستگاه تصفیه به نام نانبو (Nanbu) ، شامل اتاق‌های مدیریتی و اداری به یک شرکت طراحی معماری واگذار شد.

ایستگاه تصفیه آب نانبو در یانزیهو (Yanzihu)، منطقه پینگشان (Pingshan) و در کنار رودخانه پینگشان واقع شده است. این پروژه شامل دریاچه مصنوعی و پارک تالابی نیز می‌شود و در مقابل آن، در طرف دیگر رودخانه مرکز همایش‌های بین‌المللی قرار دارد. از آنجا که به دلیل توسعه منطقه، امکان توقف ایستگاه تصفیه آب غیرممکن بود، بنابراین اقدام به نوسازی آن با هدف احداث فضای عمومی جدید شد.

ایستگاه تصفیه آب نانبو دارای سازه اصلی زیرزمینی به مساحت پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع و هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای اداری یک طبقه است. ساختمان از جنوب با رودخانه پینگشان هم‌مرز است و ۱۰۰ هزار مترمربع پارک تالاب مصنوعی در شرق و غرب آن قرار دارد و از طریق جاده‌ای با دهکده نانبو ارتباط دارد.

قبل از شروع طراحی، سازه اصلی بتنی ایستگاه تصفیه آب زیرزمینی تکمیل ‌شده بود. علیرغم اجرا نشدن مناسب طرح متقارن اتخاذ شده برای ایستگاه، از طراحان درخواست شد بدون تغییر سازه اصلی، فضای عمومی به آن اضافه کنند. چگونگی اضافه کردن فضای باز عمومی جدید به اتاق‌های مدیریت در یک طبقه به شکل متقارن و اطمینان از تناسب و امکان گردش مجزا بدون ایجاد مزاحمت در کارکرد تصفیه خانه و مجموعه اداری بزرگ‌ترین چالش طراحی بود.

پیاده‌رو عمومی شمال_جنوبی از زمین فضای سبز پارک شمالی تا پشت‌بام اتاق‌های اداری امتداد یافته و آب‌نماها را به رودخانه پینگشان در جنوب متصل می‌کند. برای منعکس نمودن ویژگی و مشخصه یک زیرساخت آبی، از آب موجود در ایستگاه تصفیه آب قبل از تخلیه به رودخانه پینگشان در آب‌نماها استفاده می‌شود. در بالای بام اداری، یک بالکن پلکانی برای تماشای دریاچه و چشم‌انداز اطراف با سازه فولادی ساخته شده و یک مکان عمومی آرامش‌بخش با چشم‌انداز شهر شکل گرفت.

عرشه پلکانی پشت‌بام توسط سازه ورق تاشده چند بعدی ساخته شده و با سقف ساختمان طبقه اول در هم تنیده شده و تجربه فضایی را القا می‌کند. این فضای عمومی ضمن اینکه به شهروندان اجازه می‌دهد تا توقف کرده و نظاره‌گر منظره اطراف شوند، از سیستم مستقل گردش عابر پیاده برای جلوگیری از مزاحمت در کارکرد و مدیریت روزانه کارخانه تصفیه آب برخوردار است.

به منظور تصفیه آب زیرزمینی، لازم است که یک شافت تهویه ۱۵ متر بالاتر از ساختمان تعبیه شود. راه‌پله‌ای مارپیچ اطراف شافت فراهم شده است که طبقه همکف و سقف را به هم متصل می‌کنند؛ این راه‌پله یک مسیر بازدید دیگر را ارائه می‌دهد و مرتفع‌ترین نقطه سقف را نمایندگی می‌کند.

همان‌طور که گفته شد ساختمان تصفیه آب زیرزمینی موجود و ساختمان یک طبقه مدیریت روی آن، یک سازه بتنی است؛ برای افزودن بالکن پینگشان بالای آن، یک سازه فولادی سبک تنها گزینه برای فضای یک طبقه و سقف قابل دسترس در بالای ساختار قاب تمام بتنی است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازه‌ای جایگذاری فضای نامنظم اضافی و سقف ورق تاشو روی سازه بتنی قبلی است. بام ساختمان توسط خرپا روی شبکه‌ای از ستون‌های فولادی برای اتصال به سازه بتنی موجود تصفیه خانه جهت تحمل بار محاسبه شده ساخته شد.

با حفظ چشم‌انداز رضایت‌بخش و شیب ایمن، باید از زهکشی کارآمد بام نیز اطمینان حاصل شود. جریان آب توسط شیب ورق‌های تاشو به لبه سقف هدایت‌شده و توسط آبراه به پایین منتهی می‌شود. در نزدیکی ستون‌ها نیز، آب توسط رایزر باران به شبکه خط لوله شهری در سطح زمین تخلیه می‌شود. در بخشی از سقف، آب به صورت طبیعی، مستقیم، کارآمد و زیبا در داخل آب نمای خارج از ساختمان تخلیه می‌شود.

به عنوان یک فضای عمومی، سقف باید کف مناسب و مطلوب داشته باشد که از چوب پلاستیکی با رعایت شیب ایمن جهت زهکشی آب باران استفاده شد. درزهای لایه نهایی کف توسط چوب مصنوعی، مناسب زهکشی است. کف بام با نرده ایمنی تمیز، دقیق و زیبا به نظر می‌رسد.

بخشی از بام همچنین دارای سطح بزرگ پلکانی مناسب تماشای تئاتر یا محل فعالیت‌های اجتماعی، با شیب رو به بالا از سطح زمین به سقف ایوان پینگشان منتهی می‌شود و یک منظره پانوراما از رودخانه پینگشان را ارائه می‌دهد.

ایوان پینگشان یک فضای پیوسته و شناور تجربه محور است که از طبقه همکف، تا سقف بدون مانع و بدون برگشت امتداد دارد. این یک ساختمان، کاربردی و یک فضای عمومی بزرگ است که ویژگی‌های اقلیم محلی را در بر می‌گیرد.

بالکن پینگشان در ایستگاه تصفیه آب نانبو نه تنها به عنوان یک سازه مهندسی بلکه در فضای عمومی به عنوان بخشی از زندگی شهری در سال‌های اخیر شناخته شده است. هدف این است که با طراحی مناسب، تصفیه‌خانه مورد نیاز رودخانه پینگشان به فضای دلپذیر عمومی و محیط آموزشی تبدیل شود. طراحان آن را از نظر معنوی و زیبایی‌شناسی به عنوان زیرساخت‌های انسانی محور برای دنبال کردن آئین‌های مذهبی در زندگی روزانه تعریف می‌کنند.

ترجمه از: حمید بهبهانی، مترجم ایمنا

کد خبر 389030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.