اتحاد آب، انرژی و غذا در "بیوتاپ" هلندی

هلند قصد دارد که در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، به جای ساختمان یک بیوتاپ موقت بسازد که موضوع اصلی آن اتحاد آب، انرژی و غذا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیوتاپ منطقه زیستگاهی یک جامعه بوم‌شناسی خاص است که برای مجموعه خاصی از موجودات زنده گیاهی و جانوری شرایط متناسب محیطی و محل زندگی فراهم می‌کند؛ هلند قصد دارد در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی چنین فضایی ایجاد کند.

اکسپو ۲۰۲۰ یک نمایشگاه جهانی است که بنا بر تصویب مجمع عمومی ۲۰۱۳ "سازمان نمایشگاه‌های جهانی" در پاریس قرار است در امارات متحده عربی برگزار شود. این نمایشگاه در بیستم اکتبر سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد و برای ایجاد پایداری و تفکرات جدیدی تلاش می‌کند که اثرات بلند مدت آن نه تنها خاورمیانه بلکه آفریقا، آسیای جنوبی و کشورهای بسیاری که بر اساس مفاهیمی چون پویایی، فرصت و پایداری شکل گرفته است، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

یکی از غرفه‌های نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در اختیار معماران هلندی قرار دارد. این غرفه نمودی از تلاش‌های طولانی‌مدت برای شکل‌گیری همکاری میان هلند و کشورهای حوزه خلیج فارس است که با هدف دستیابی به پایداری در کل منطقه خلیج فارس ایجاد می‌شود و شبکه‌ای متشکل از مشاغل، مؤسسات تحقیقاتی، دولت‌ها و سازمان‌های اجتماعی را به وجود خواهد آورد.

طرح و تأسیساتی که هلند در این غرفه پیاده‌سازی خواهد کرد نیز منعکس‌ کننده وجود پتانسیل همکاری میان هلند و منطقه خلیج‌فارس است و هدف آن ایجاد سیستمی است که در آن ساکنان یک منطقه بتوانند حتی در آب و هوای کویری به آب، موادغذایی و انرژی، دسترسی و قدرت تولید آن‌ها را داشته باشند.

از این رو هلند به جای بنا کردن ساختمان، اقدام به ایجاد یک بیوتاپ در این غرفه کرده است. از آنجایی که این فضا قرار است در منطقه پایدار نمایشگاه جهانی ایجاد شود بنابراین هم‌چون محل تعامل تعداد زیادی از متخصصان حوزه مذکور عمل می‌کند و دانش و فن‌آوری‌های پایدار از سراسر جهان را در یک نقطه گرد هم می‌آورد که این عمل گامی بزرگ و اساسی در دستیابی به هدف تعیین شده به حساب می‌آید.

غرفه‌ای که طرح بیوتاپ قرار است در آن پیاده‌سازی شود یک تأسیسات اقلیمی دایره‌ای شکل خواهد بود که سازه مذکور را با موضوع اصلی آب، انرژی و غذا، به صورت مخروطی در یک مستطیل عظیم در خود جای می‌دهد و با همکاری چهار شرکت مهندسی و معماری بزرگ از سوئیس و هلند ایجاد خواهد شد.

تمامی مواد و وسایل به کار رفته در ایجاد این سازه از منابع محلی اجاره شده است و پس از اتمام نمایشگاه همگی بازگردانده می‌شود و یا به منظور برآورده ساختن دیگر اهداف مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح مفهومی تأسیسات اقلیمی دایره‌ای یا حلقه بسته، دنیایی را فراهم می‌آورد که در آن بازدید کنندگان قادر هستند خود و افکار خود را در آرامش، گرما، خونسردی، سبکی، تاریکی، کشاورزی و آب غرق کنند و با راهکارهای طبیعی کنترل آب و هوا آشنا شوند.

بخش چشمگیر و قابل توجه ساختار مخروطی شکل این سازه، وجود حلقه‌های متمرکز گیاهان در جداره‌های آن به حساب می‌آید که از طریق نمای شیشه‌ای آن به وضوح از بیرون قابل مشاهده است. فضای درونی مخروط نیز با الهام از چشم‌انداز سرسبز معمول هلند، الگوها و طرح‌های هندسی و عناصر فرهنگی عربی طراحی و تزیین شده است. این فضای داخلی، تجربه‌ای غنی از دانش و مهارت هلندی در زمینه نوآوری‌های آب و انرژی و برداشت موادغذایی را در اختیار بازدید کنندگان خود قرار می‌دهد. در این غرفه علاوه بر سازه تخصصی مذکور، فضای نمایشگاهی، یک رستوران، یک سالن اجتماعات، یک فروشگاه و یک سالن VIP نیز در خود جای خواهد داد.

کد خبر 388484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.