کشت هندوانه در اصفهان کمتر از برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه کل سطح زیر کشت و زارعت در استان اصفهان ۲۵۰ هزار هکتار است، گفت: سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان برای کاشت هندوانه و خربزه اختصاص دارد.

محمودرضا افلاکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص کشت هندوانه و خربزه در این استان در سال جاری توضیحاتی داد و اظهار کرد: کشت هندوانه در استان اصفهان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار و خربزه در دو هزار و ۶۰۰ هکتار انجام می شود. امسال در اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها و همچنین برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی حتی کمتر از سهمیه هندوانه کاشتیم. 

وی با بیان اینکه عمده کشت خربزه در منطقه دستگرد و شاهین شهر انجام می‌شود که در حقیقت خاستگاه خربزه گرگاب نیز همانجا است، ادامه داد: به هر حال آب برای کشت تابستانه کشاورزان امسال تامین شده، کشت صیفی‌جات نیز جزو برنامه بوده و نخست کشت آن انجام شده است. 

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برخی اخبار به گونه ای منتشر می شود که هندوانه را محصولی پر آب‌بَر معرفی می کنند در حالی که کشاورزان اصفهانی خربزه، هندوانه و گوجه را با سیستم‌های آبیاری میکرو به روش های تیپ و مالچ پلاستیکی کشت می کنند و آب مصرفی نیز در هر هکتار شش هزار مترمکعب است. 

وی با اشاره به نصب کنتور هوشمند در چاه‌های برخی اراضی کشاورزی، افزود: بررسی ها نشان می دهد حتی برخی کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین مصرف آب را تا سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هر هکتار کاهش داده اند. بنابراین آنچنان آب زیادی برای کشت هندوانه و خربزه در اصفهان مصرف نمی‌شود.  

افلاکی با تاکید بر اینکه بیشتر کشت صیفی جات و جالیزی در استان اصفهان به روش تیپ و مالچ پلاستیکی انجام می شود، اظهار کرد: آب مصرفی این محصولات حداکثر شش هزار مترمکعب بیشتر نیست. تصور اینکه هندوانه و خربزه کاشته شده خیلی آب مصرف می کند و آمار و اعداد در این خصوص، درست و واقعی نیست.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت سه هزار و ۶۰۰ هکتار هندوانه و خربزه در مقایسه با زراعت کل استان اندک است، اظهار کرد: کشاورزان با روش‌های نوین آبیاری توانستند آب مصرفی را آنقدر کاهش دهند که این کشت دارای صرفه اقتصادی است. ۵۰ تن در هر هکتار تولید محصول دارد در حالی که پنج هزار مترمکعب آب مصرف می کند. 

آب مصرفی هر کیلو هندوانه و خربزه از ۱۰۰ لیتر بیشتر نیست

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در اصفهان آب مصرفی برای هر کیلوگرم هندوانه و خربزه از ۱۰۰ لیتر بیشتر نیست، گفت: نیاز کشور به پیاز، سیب زمینی، هندوانه، خربزه باید تامین شود زیرا جزو سبد غذایی ما است. در استان اصفهان با توجه به مشکل کم‌آبی و براساس جلسات هماهنگی در این خصوص و منطبق با برنامه ابلاغی، امسال هندوانه و خربزه کاشتیم در حالی که این مقدار از سهمیه اصفهان بر اساس برنامه ابلاغی کشور کمتر است. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای کشت جایگزین هندوانه و خربزه و سایر محصولات پرآب بر در استان اصفهان وجود دارد؟ گفت: کشت هیچ محصولی در کشور به صفر نمی رسد، اگر این محصولات را در کشور نکاریم باید از خارج کشور وارد کنیم، این محصولات نیاز مملکت است. 

افلاکی ادامه داد: با وجود اینکه امسال آب برای کشت تابستانه تامین شد اما سطح کشت از سطح ابلاغی وزارتخانه کمتر است، کشاورزان شهرستان اصفهان، برخوار، شاهین شهر و سایر مناطقی که کشت محصول دارند به عنوان کشاورزان پیشرو در استفاده از روش‌های نوین آبیاری کشور مطرح بودند که اهمیت و قیمت آب را می دانند. 

حذف حمایت نهاده ای و تسهیلاتی از کشاورزانی که کشت غرقابی برنج داشتند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به روش‌های اصلاح کشت محصولات، گفت: برای جلوگیری از هدررفت آب می توان تاریخ کشت را از بهار به پاییز تغییر داد یا به روش آبیاری میکرو و کشت نشایی تولید کرد.  

وی با اشاره به محدودیت‌های کشت در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت سه سال پیش و از استان اصفهان شروع شده است، همکاران جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات در حال بررسی و تهیه برنامه کشت برای ۲۴ شهرستان هستند و با استفاده از داده‌های هواشناسی و تلفیق آن با داده‌های کارشناسی و موضوع تناسب اراضی جانمایی می کنند که برای مثال در شهرستان فریدن چه محصولاتی باید کشت شود محصولاتی که پر آب‌بَر هستند را حذف یا کم کنند تا کشاورزی با شرایط آب موجود استمرار داشته باشد. 

افلاکی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم کشاورزی پایدار را داشته باشیم. شعار اصلی ما در بخش کشاورزی" کشاورزی پایدار، امنیت غذایی و تولید محصول سالم" است. 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: امسال حمایت‌ها از کشاورزانی که در اصفهان برنج می کارند را حذف کردیم زیرا براساس مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت و محدودیت کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی کشور" گیلان و مازندران"،  ظرف سه سال باید سطح زیر کشت برنج در سایر استان‌ها به حداقل ممکن برسد مشروط بر اینکه اگر کسی خواست برنج بکارد به روش خشک کاری با آبیاری و نصب کنتور باشد. 

افلاکی اضافه کرد: به رغم تلاش‌های جهادکشاورزی استان مبنی بر اینکه کشت برنج محصولی پرآب بر است، عمده کشت برنج در استان به روش غرقابی انجام شد بنابراین امسال هیچ گونه حمایت نهاده ای و تسهیلاتی از کشاورزان در این زمینه را نداریم.

کد خبر 388456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.