نصب سامانه نظارت بر ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سامانه نظارت آنلاین بر ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری نصب و سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ نیز برای گزارش تخلفات رانندگان ناوگان برون‌شهری راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به جایگاه مهم سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری در عرصه حمل و نقل درون‌شهری و بین شهری گفت: این سازمان‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر نیازمند نگاه مدیریتی و گفتمان جدید هستند.

وی افزود: در حوزه مدیریت پایانه‌های مسافربری حمل و نقل عمومی همچون برخی دیگر از عرصه‌های مدیریت شهری، نیازمند تحول جدی هستیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: در بحث پایانه‌ها و مدیریت آنها همراه با تحولات شهری حرکت نکرده‌ایم و چند سالی است که در این حوزه نگاه نو و تحولات را کمتر شاهد بودیم، بنابراین نیازمند نگاه نوآورانه و خلاقانه هستیم که بسیار می‌تواند کمک‌رسان در این حوزه باشد.

وی  همچنین بر بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه برای انجام اقدامات این سازمان ها تاکید کرد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کارگروه کاری مشترک بین پلیس راهور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم ضمن بررسی مسایل و مشکلات مرتبط با سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری، برخی مشکلات حوزه کاری آنها را رفع کنیم.

لزوم کنترل ناوگان حمل مسافر از مبدأ

در ادامه این نشست «سردار سیدکمال هادیان‌فر»، ‌رییس پلیس راهور ناجا گفت: بیش از ۹۰ درصد از جابجایی‌ها در سطح کشور از طریق زمینی صورت می‌پذیرد و درصد کمی را حمل و نقل‌های هوایی، ریلی و دریایی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در طول سال گذشته ۱۹ میلیون سفر با ۲۹۰ میلیون مسافر صورت پذیرفته است که عمده‌ آن از طریق پایانه‌های مسافربری بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه مدیران پایانه‌ها نقش مؤثری در کاهش حوادث و سوانح ناوگان حمل مسافر دارند، گفت: در دو ماهه اخیر تعداد تصادفات ناوگان حمل مسافر افزایش قابل توجهی داشته و در تصادفات منجر به فوت و جرح ناوگان عمومی حمل مسافر، ۸۱ درصد رانندگان اتوبوس مقصر بوده‌اند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه نظارت بر پایانه‌های حمل مسافر موضوع بسیار جدی است، افزود: دستگاه‌های متولی حوزه پایانه‌ها نسبت به انجام وظایف باید خود بیش از پیش اقدام کنند؛ رانندگان به علت میزان درآمدشان بیش از ساعت مقرر رانندگی می‌کنند که ریسک تصادف را بالا می‌برد؛ همچنین رانندگان باید از محل استراحت مناسبی در محل پایانه‌ها بهره‌مند گردند.

وی با تاکید بر لزوم کنترل ناوگان حمل مسافر از مبدأ،  گفت: کنترل‌های فنی اتوبوس‌ها پیش از شروع سفر موضوع حساسی است؛ اتوبوس پیش از خروج از پایانه باید به صورت دقیق از لحاظ سلامت فنی، صوری نبودن صورت وضعیت، رعایت ساعت کاری استاندارد توسط راننده و… مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

سردار هادیان‌فر با ذکر اینکه سامانه نظارت در ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نصب شده است، گفت: علاوه بر آن، سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ نیز در اختیار مسافران است که می‌توانند تخلفات ناوگان را به پلیس گزارش کنند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش رانندگان حمل مسافر خاطرنشان کرد: چنانچه رانندگان از طریق دستگاه‌های مسؤل ملزم به طی ادوار آموزشی شوند حاضریم نسبت به آموزش رانندگان از طریق اعزام افسران راهور اقدام کنیم تا رانندگان در خصوص دلایل وقوع تصادفات و راهکارهای پیشگیری از آن آگاه گردند.

رییس پلیس راهور ناجا توجه نداشتن به جلو را شایع‌ترین علت تصادفات در بین رانندگان اتوبوس عنوان کرد و گفت: استفاده از تلفن همراه و تماشا کردن تلویزیون‌های منصوبه در مقابل رانندگان از عمده دلایل عدم توجه به جلو آنان است. تخلفات سرعت و انحراف به چپ در رتبه‌های بعدی شکل‌گیری تصادفات ناوگان حمل مسافر است.

کد خبر 388320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.