وزارت صنعت به دنبال رفع نیاز ماده اولیه ذوب‌آهن اصفهان است

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت به دنبال رفع نیاز ماده اولیه ذوب‌آهن است، گفت: صادرات سنگ آهن برای تولید کنندگان دولتی ممنوع شد تا نیاز واحدهای تولیدی داخل تامین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیف الله امیری در آیین گشایش "یازدهمین نمایشگاه بین المللی متالوژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین آلات و صنایع وابسته" اظهار کرد: صادرات سنگ آهن برای تولید کنندگان دولتی ممنوع شده است تا نیاز واحدهای تولیدی داخل تامین شود، سعی کرده‌ایم در سهمیه بندی‌هایی که برای استان‌ها انجام شد مشکل مواد اولیه فولاد را رفع کنیم.
وی افزود: به هیچ عنوان صادرات را ممنوع نکرده‌ایم، به دنبال ارز آوری و صادرات هستیم وزارت صمت صادرات را ساماندهی کرده است و به تمامی گمرکات کشور اعلام شده است فقط تولید کنندگان و یا نمایندگان رسمی آنها می‌توانند صادرات انجام دهند البته باید شرط تامین نیاز داخل را انجام دهند.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت به دنبال رفع نیاز ماده اولیه ذوب‌آهن است، گفت: در سال ۹۱، حدود ۲۱ میلیون تن صادرات فولاد داشته‌ایم، اما در شرایط کنونی صادرات سنگ آهن به دلیل وجود صنایع پایین دستی به ۸.۵ میلیون تن رسیده است، اما به دنبال افزایش این مقدار پس از تامین نیاز داخل هستیم.
امیری افزود: در وزارت صمت مشکل الکترود گرافیتی واحدهای تولید را تا یکسال آینده رفع کرده‌ایم و بر اساس قرارداد جدیدی که بسته شد قیمت واردات این ماده کاهش یافته است.
اگر صادرات سنگ‌آهن ساماندهی نشود تامین آن نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود
وی اضافه کرد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم که به ۱۵۵ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد و اگر صادرات را سازماندهی نکنیم، ۱۰ سال بعد از این چشم انداز با مشکل تامین ماده اولیه سنگ آهن مواجه می‌شویم. 
مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت مجوز جدیدی برای واحد تولید فولاد صادر نمی‌کند، گفت: ۷۳ طرح جدید برای تاسیس این واحدها وجود دارد که می‌خواهند ۶۳ میلیون تن فولاد تولید کنند، وزارت صمت هیچ گونه تعهدی برای تامین مواد اولیه این واحدها ندارد و فقط در صورتی که متعهد به تامین ماده اولیه باشند مجوز برای تاسیس صادر خواهد شد.
کد خبر 388041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.