فریاد دادخواهی دختران در زندان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

گروهی به اسم آیت الله مصباح و جبهه پایداری‌حرکات افراطی در قم انجام می دهند

محسن غرویان رفتارهای افراطی گروهی از طلاب در قم را آسیب زا خواند و گفت: متاسفانه با وجود تاکید مکرر مراجع به پرهیز از افراط و تفریط و دعوت طلاب و شاگردان به وحدت، گاه و بیگاه شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی طلاب هستیم.

وی با بیان اینکه افراط و تفریط‌ها ثمری جز افزایش کینه و عداوت و تفرقه ندارد، افزود: قم همواره به عنوان محور علمی و فرهنگی با افکار مختلف و متنوع در مرکز توجهات بوده که طلاب هم باید با پذیرش چنین جایگاهی در قم به سمت سعه صدر و تحمل بیشتر حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طلاب باید رفتارهای خود را متناسب با نظر مراجع تنظیم کنند، ادامه داد: طلاب باید به حرف ها و نصایح مراجع دقت نظر بیشتری داشته باشند به طوری که حضرت آیت الله مکارم بارها طلاب را از افراط و تفریط پرهیز دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ببینید گروهی به اسم آیت الله مصباح حرکت هایی انجام می دهند که شاید خود ایشان هم به این رفتارها راضی نیستند ولی هستند عده ای که این رفتارها و حرکات افراطی را انجام می‌دهند که به نام آیت الله مصباح ثبت می شود، این گروه علاوه بر قم در سطح کشور اعم از مجلس و صحنه های مختلف سیاسی تندروی‌هایی انجام می دهند، اما نکته این جاست که این رفتارهای افراطی تاثیری در حرکت و روند کلی حوزه که تحت نظر مراجع است ندارد.

چرا می‌گویید رئیسی، ذوالقرنین است

جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: خیلی عجیب است کسانی امروز دولت و مجلس را فاقد ارزش می‌دانند، اما به برخی دوستان لقب ذوالقرنین می‌دهند. همین آقایان تا دیروز در مورد مرحوم هاشمی می گفتند "مخالف هاشمی مخالف پیغمبری است" آخر سر دیدیم که چه برندی برای مرحوم هاشمی درست کردند و چه چیزهایی که به او نسبت ندادند؛ همین افراد می‌گفتند احمدی نژاد جزو ۳۱۳ نفر یاران ولی عصر(عج) است که قبل از خود امام زمان (عج) ما او را کشف کردیم؛ دیدیم که احمدی نژاد به چه موجودی تبدیل شد. 

من از این دوستان که قلم خوبی دارند خواهش می‌کنم نگاهشان در راستای پیاده کردن اهداف دشمنان نباشد.

وی افزود: ما به نشستی می‌رویم، آقایی که نه جبهه بوده و نه با شهدا بوده است و نه قبل از انقلاب یک مرگ بر شاه گفته است میکروفن را به دست می گیرد، نه به فرماندار، نه نماینده مجلس نه امام جمعه و نه رئیس قوه قضائیه اعتنایی نمی‌کند، این فرد از کجا آمده است؟ متولد کدام نظام اداری است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه این افراد با بکارگیری بی‌ادبی و واژگانی در شان خودشان است گفت: مسئولان کشور را به جایی رسانده‌اند که الان متاسفانه اگر بگویند ۹۵ درصد مسئولان مثل نمایندگان مجلس، وزرا، قضات و ... در راستای غیرمصالح مردم عمل می‌کنند همه باور می‌کنند. ما خودمان خودزنی می‌کنیم. اگر دولت و مجلس از حیز انتفاع خارج شد و این نهادها فاقد ارزش نشان داده شد آن زمان به کجا خواهیم رسید.  اینقدر نخبه‌کشی نکنید نتیجه این می‌شود که اوضاع به دست افراد متملقی بیفتد که یک شبه این انقلاب را می‌فروشند. وقتی صحبتی می‌کنید باید ده جا بگوییم منظورمان انقلاب نبوده است. ما انقلاب را از دل و جان دوست داریم، جمهوری اسلامی را جان خودمان می‌دانیم. فضایی به وجود آورده‌اند که می‌ترسند دردهای جامعه و درددلش را مطرح کنند.

جناح های سیاسی باید از افراد فاسد اعلام برائت کنند

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز درباره برگزاری دادگاه‌های مبارزه با فساد اقتصادی اظهارکرد: مطمئنا برگزاری دادگاه‌های مبازره با مفاسد اقتصادی بر جلب اعتماد مردم اثرگذار بوده و مردم احساس کرده‌اند مبارزه با فساد در کشور جدی است. خصوصا با مجوزی که پیش‌تر از رهبر معظم انقلاب برای سرعت بخشیدن به رسیدگی قضایی و تشکیل دادگاه‌های ویژه گرفته شد، باعث شد که به جای اینکه دادگاه دو مرحله‌ای باشد، یک مرحله‌ای شده و از قضات ویژه‌ای برای این دادگاه‌ها استفاده شده است. نتیجه این اقدامات این بوده است که مردم به اینکه مبارزه با فساد در کشور جدی است اعتماد کرده‌اند و اگر افرادی به عنوان فاسد شناسایی و در دادگاه محکوم شدند، همه جناح‌های سیاسی باید نسبت به آنها اعلام برائت کنند، ولو اینکه پیشتر آن فرد فاسد جزء مجموعه سیاسی آنها بوده باشد.

هرکس از هر مجموعه‌ای فسادش مشخص شود، باید با آن برخورد شود.

قوه قضائیه جناحی نیست و دستگاه قضا و قاضی از اینکه اقدامشان شبهه سیاسی و جناحی داشته باشد بری هستند، اما آنچه مهم است این است که اگر فساد افراد مشخص شد، کسانی که این فرد منصوب به آنان هست از او ابزار برائت کنند و از خودشان طرد کنند.

کمک نقدی و غیرنقدی به اماکن مذهبی و هیئت‌ها جرم است

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار روز قبل از پایان مجلس نهم یعنی در تاریخ سوم خرداد سال ۹۵ اصلاح شد، اظهار کرد: تاکنون هیچ انتخاباتی با این اصلاحیه قانون انتخابات مجلس برگزار نشده است و انتخابات پیش رو اولین انتخاباتی خواهد بود که براساس این قانون اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به جرم انگاری اعمال شده در اصلاحیه قانون انتخابات مجلس تصریح کرد: اقدام برای خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رای، توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد و کمک های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی و مذهبی، هیئت ها و امور خیریه بعد از ثبت نام در انتخابات جرم انگاری شده است که در قوانین قبلی با این صراحت نبوده است.

معاون هماهنگی وزارت کشور تاکید کرد: وزارت کشور، هیئت های بازرسی و نظارت با حساسیت ویژه ای این موارد را رصد کرده و اگر تخلفی انجام شود، در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مدنظر قرار می گیرد.

ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در عرصه بین‌المللی درباره برجام گفت: ترامپ زمان مذاکره با ایران را از دست داده به طوری که دیگر هرگونه پیشنهاد مذاکره ولو مستقیم جدی از طرف آمریکا در ایران با واکنش مثبت مواجه نمی‌شود چون امسال سال انتخابات آمریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ‌گاه سیاست فشار بر ایران نتیجه نداده که ایران پای میز مذاکره رود؛ این‌بار هم این اتفاق رخ نمی‌دهد و ایران پشت میز مذاکره با آمریکا نمی‌نشیند. تنها روی خوش ما به دیپلماسی است آن هم ایران در شرایطی در سال انتخابات آمریکا روی خوش نشان می‌دهد که معیار عینی قابل محاسبه‌ای در قالب برجام رخ داده باشد.

ما نباید گرفتار یکسری حرف‌ها شویم؛ معیار همان ۹۱۵ نوع تحریمی است که با آمدن ترامپ مجددا برگشت. باید این تحریم‌ها برداشته شود.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند، افزود: اگر مذاکره در قالب بازگشت به برجام باشد باید همراه با برداشته شدن تحریم‌ها صورت گیرد، همچنین ضمانت‌های قوی‌تری وجود داشته باشد که آن زمان می‌تواند مذاکرات را در چارچوب برجام احیا کرد و گرنه هیچ گاه در سال انتخابات آمریکا کاری نمی‌کند که با رفتارهایش به سیاستمداران آمریکا کمک کند، آن هم افرادی همچون ترامپ که بیشترین توهین را به ایرانی‌ها در کل دنیا و حتی آمریکایی‌ها داشته‌ است. امروز یاغی‌ترین اشخاص در مقابل معادلات بین‌المللی ترامپ، پمپئو و تیم اطرافش است.

دخترانی امروز در زندان ها فریاد دادخواهی سر می‌دهند

پروانه سلحشوری نماینده عضو فراکسیون امید در تذکر شفاهی خود به برخی احکام قضایی اخیر انتقاد کرد و گفت: این روزها در درون زندان‌ها دختران جوانی فریاد داد خواهی سر می‌دهند. در روز کارگر عده‌ای روبروی مجلس درباره مطالبات صنفی کارگران اعتراض کرده بودند که تعدادی زندانی شدند. اخیراً نیز حکم مرضیه امیری و عاطفه رنگریز ابلاغ شده و ۱۰ یا ۱۱ سال زندان به همراه شلاق فقط به دلیل حضور در یک اعتراض خیابانی برای آنان صادر شده که احکام بسیار سنگینی است. 

وی افزود: افسوس آنجاست که برای اختلاسگران مانند متهم ثامن‌الحجج فقط ۱۵ سال حکم می‌دهند، آیا این است عدالت اسلامی؟

نماینده اصلاح‌طلب مجلس به بازداشت یک عکاس زن هم اشاره کرده و گفت: نوشین جعفری را حبس کرده‌اند و در زندان به سر می‌برد و ندای دادخواهی او در فضای مجازی پیچیده‌ است. وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری و قوه قضائیه درخواست دارند که با رأفت اسلامی به جوانانی که در شور جوانی خود دست به اعتراض زده‌اند، بنگرند. 

آن زمان که آقای رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضائیه قرار گرفتند، صحبت‌هایشان در دل مردم امید عدالت و دادخواهی را جوانه زد، اما وا اسفا که دوباره شاهد تکرار احکامی هستیم که روسای پیشین قوه قضائیه در نظر داشتند.

سریال گاندو همچنان حاشیه‌ساز 

احمد مازنی در تذکر شفاهی به بیانیه نمایندگان درباره سریال گاندو واکنش نشان داد. عضو فراکسیون امید که به روند قرائت این بیانیه در صحن علنی مجلس اعتراض داشت گفت: در تاریخ ۲۴ تیر بیانیه‌ای در صحن قرائت کردید که در آن از سریال گاندو قدردانی شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ماده ۱۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره این بیانیه رعایت نشده است، افزود: اگر بیانیه‌ای توسط بیش از نیمی از نمایندگان امضا شود نیاز به ذکر نام نیست و به عنوان بیانیه مجلس قرائت می‌شود، اما در مشروح مذاکرات آمده که به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب از ذکر اسامی خودداری می‌شود. اگر تعداد امضا کنندگان نمایندگان به حد نصاب رسیده بود باید در مشروح مذاکرات بعدی اسامی آورده شود در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و هیئت رئیسه باید آن را جبران کند.

ضرورتی برای تصویب "پالرمو" و "سی اف تی" در مجمع دیده نمی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اکنون ضرورتی بر تصویب لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" دیده نمی‌شود و ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه "اف ای تی اف"  اهمیتی برای ما ندارد.

محمدرضا باهنر با اشاره به هفته دولت، گفت: دولت تلاش می‌کند فعالیت‌هایی را که انجام داده به مردم گزارش دهد و امسال به دلیل بحث های دیگر ملاقات دولت و هیئت وزیران با رهبر معظم انقلاب قبل از هفته دولت انجام شد، و بیانات رهبری هم به سمع و نظر ملت ایران رسیده است.

وی افزود: دولت در میدان اجراست، همه نهادها باید از دولت حمایت و کمک کنند و البته دولت نیز باید تحمل خود را برابر انتقادات بالا ببرد.

باهنر درباره سرنوشت پالرمو  (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و سی اف تی (مقابله با تأمین مالی تروریسم) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در ارتباط با مساله کنوانسیون‌های مرتبط با "اف ای تی اف" اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده‌اند که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد "اف ای تی اف" ‌از سوی این نهاد مشخص شود که آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر، سپس به تصویب بندهای باقی مانده از جمله پالرمو و "سی اف تی"  بپردازیم.  

وی افزود: همچنین منتظر هستیم که ببینیم آیا اروپایی‌ها همانطور که می‌گویند اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی خود دارند یا خیر. هم‌اکنون ضرورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب لوایح پالرمو و "سی اف تی" دیده نمی‌شود. همچنین باید به این مساله نیز تاکید کنیم که ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه "اف ای تی اف"  اهمیتی برای ما ندارد. منتظر می مانیم ببینیم آقایان برای تعهدات و قطعنامه ها و در راس آن برجام حاضرند چه هزینه ای پرداخت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در بحث برجام یکسری تعهداتی برای برداشتن تحریم ها داده بودیم و به آن عمل کردیم. اما در اردیبهشت سال ۹۷ آمریکا به شکل یکجانبه و غیرمستدل و معقول از برجام خود را کنار کشید.  

باهنر اضافه کرد: اروپایی‌ها در این یک سال و خرده ای که آمریکا از برجام خارج شده اقدام موثری نکردند و کاری جز اظهار نگرانی، دلسوزی، غصه و تاسف انجام ندادند بنابراین ما به این جمع بندی رسیدیم که در چارچوب برجام تعهدات ذیل این توافقنامه را کاهش دهیم.  

دبیرکل جامعه مهندسین گفت: تا کنون دو مرحله کاهش تعهدات خود در برجام را اعلام کردیم و مرحله سوم را نیز به آنها اعلام کردیم و ۱۵ شهریور فرصت تمام می شود. با توجه به روندی که اروپایی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در قبال برجام اتخاذ کرده‌اند به نظر نمی‌رسد که تا این زمان کاری انجام دهند که نظام جمهوری اسلامی را برای برداشتن گام سوم منصرف کند. جزو تصمیم گیران نیستم، اما تحلیل من این است که گام سوم را ایران قطعا برخواهد داشت.

کد خبر 388005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.