برگزاری آیین سنتی "جغجغه‌زنی" در ابیانه
جغجغه زنی در ابیانه

نطنز- ابیانه و برخی از روستاهای تابعه نطنز از دیرباز رسم و رسوم خاص و کهنی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) دارد که آیین‌های نخل‌گردانی و جغجغه‌زنی نمونه‌هایی از آن‌هاست که هر سال در ایام ماه محرم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، همزمان با فرا رسیدن ایام محرم‌الحرام مردم شهرستان نطنز با سیاه پوش کردن حسینیه‌ها و تکایا به عزاداری می‌پردازند که برخی از این عزاداری‌ها ویژه و مختص این دیار است.

یکی از زیباترین و باشکوه ترین آیین ها در طول روزهای محرم، در گذشته های نه چندان دور در روستاهای "ابیانه" و "طره" نطنز برگزار می‌شود؛ آیین حماسی جغجغه زنی بوده که امروزه به فراموشی سپرده شده است.

در مراسم جغجغه زنی هر یک از حاضران به توصیه نوحه‌خوان از روی پله‌های مسجد دو جغجغه بر می‌دارد و بعد از تشکیل صف‌ها مراسم آغاز می‌شود و صدای چِک‌چک به هم خوردن جغجغه‌های چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و سنج و نوحه مداح، آهنگ ارکسترگونه زیبایی را پدید می‌آورد.

علیرضا علیرضایی یکی از پیرغلامان اباعبدالله (ع) درباره آیین جغجغه زنی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همه ساله مراسم سنتی سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) در دهه محرم  با عنوان «جَغجَغه زنی» با حضور مردم روستا و سایر مناطق  برگزار می شود.

او ادامه می‌دهد: جَغجَغه اشیایی کوچک و تراشیده از چوب است که در ابتدای مراسم در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد و سوگواران حسینی با به هم کوبیدن دو تا از آن، در رثای شهیدان کربلا عزادارای می‌کنند.

علیرضایی با بیان اینکه این مراسم سنتی بیش از ۴۰۰ سال پیشینه دارد و روز تاسوعای حسینی ساعت ۱۰ صبح در محله یسمون ابیانه آغاز می شود، می‌افزاید: عزاداران با انجام مراسم جغجغه زنی روستا را دور می زنند و بعد از این مراسم که اوج آن در امامزاده عیسی و یحیای این روستا است، دوباره به همان محله یسمون باز می گردند.

این پیرغلام روستا می‌گوید: نوحه هایی که در مراسم سنتی جغجغه زنی خوانده می شود در نوع خود بی نظیر است چرا که تک تک مصرع هایی که در آن خوانده می شود مظلومیت اهل بیت (ع) را به تصویر می کشد و این ویژگی خاصی به مراسم جغجغه زنی می دهد.

گفتنی است که مراسم سنتی «جغجغه زنی» در روز تاسوعای حسینی در ابیانه به عنوان یک اثر فاخر ملی در سال ۹۲ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 387977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.