هشدار برای ملکه

آمادگی افغانستان برای برگزاری انتخابات، پیش روی ارتش سوریه در ادلب، تلاش برای آشتی ملی از سوی انصارالله، تعلیق پارلمان انگلیس به درخواست جانسون، اقدامات آمریکا علیه حشد الشعبی و ترمیم کابینه ژاپن از جمله برخی مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در بیست و چهار ساعت گذشته بوده است.

برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری جهان و منطقه خبرگزاری ایمنا  مطالعه کنید:

۷۲ هزار نیروی نظامی تامین امنیت انتخابات در افغانستان را بر عهده گرفتند

سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که ۷۲ هزار نیرو، امنیت انتخابات این کشور را تأمین خواهند کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در جمع خبرنگاران در کابل گفت: ۷۲ هزار نیروی امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری را تأمین خواهند کرد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان افزود: ۲۰ هزار نیروی کمکی دیگر نیز آماده خدمت هستند.

وی همچنین اظهار کرد: هسته داعش در افغانستان از بین رفته و در سطحی قرار دارد که تهدید جدی برای دولت و ملت افغانستان نیست.

رحیمی تصریح کرد: در صورت هرگونه توافق صلح با طالبان، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آماده مقابله و سرکوب داعش خواهند بود.

وی تأکید کرد:‌ امنیت اماکن مقدس، خبرنگاران و هتل‌ها توسط نیروهای امنیتی تأمین خواهد شد.

بر اساس گزارش آناتولی، صدیق صدیقی٬ سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان هم در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌ها در کابل اظهار کرد: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور قطعی بوده و خط قرمز مردم و دولت است.

وی در رابطه با گفت‌وگوی دولت افغانستان با گروه طالبان، تصریح کرد: ما از یک موضع مقتدرانه با طالبان وارد گفت‌وگو خواهیم شد.  

صدیقی تأکید کرد: به مردم خود تعهد می دهیم که از منافع ملی دفاع خواهیم کرد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر گروه طالبان با آمریکا در دوحه، گفت: ما منتظر نتیجه گفت‌وگوهای هیئت آمریکا و طالبان که در حال برگزاری در دوحه است، هستیم.  

صدیقی خاطرنشان کرد، قرار است زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا تا یک یا دو روز دیگر به منظور گفت‌وگو با مسئولین افغان وارد کابل شود.

دیدار وزرای لیبی و ترکیه

وزیر دفاع ترکیه با وزیر کشور لیبی که به آنکارا سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه با انتشار پیامی در توییتر از دیدار خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور با فتحی‌ علی باشاغا، وزیر کشور لیبی خبر داد.

این دیدار در ساختمان وزارت دفاع ترکیه در آنکارا صورت گرفته و طرفین طی آن ظرفیت‌های همکاری در زمینه نظامی را مورد بررسی قرار دادند.

ملکه انگلیس پیشنهاد جانسون مبنی بر تعلیق پارلمان را پذیرفت

ملکه الیزابت دوم طی حکمی با درخواست دولت نخست‌وزیر انگلیس برای تعلیق پارلمان این کشور موافقت کرد.

بر اساس گزارشی از یورو نیوز، به این ترتیب فعالیت پارلمان انگلیس از اوایل سپتامبر تا ۱۴ اکتبر، دقیقا پیش از فرارسیدن مهلت بریگزیت، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

بوریس جانسون روز چهارشنبه از ملکه این کشور درخواست کرده بود تا با تعلیق فعالیت پارلمان موافقت کند. نخست‌وزیر انگلیس که از موافقان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با این تصمیم بحث‌برانگیز در تلاش است فعالیت پارلمان این کشور را در فاصله باقی‌مانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند؛ هرچند وی دلیل رسمی برای ارائه چنین طرحی را «کمک به احزاب انگلیس برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آن‌ها» عنوان کرده است.

تعطیلات تابستانی پارلمان انگلیس هفته آینده به پایان می‌رسد و مهلت اتحادیه اروپا به انگلیس برای بریگزیت روز ۳۱ اکتبر تمام خواهد شد. در نتیجه نمایندگان مخالف دولت برای تغییر مسیر بریگزیت تنها حدود دو هفته زمان خواهند داشت.

بر اساس بیانیه دربار سلطنتی انگلیس، پارلمان این کشور در روزی بین ۹ و ۱۲ سپتامبر تعطیل خواهد شد که این تعطیلی تا ۱۴ اکتبر ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: بر اساس فرمان صادره از سوی ملکه، پارلمان نباید در روزی زودتر از دوشنبه، ۹ سپتامبر و دیرتر از پنج‌شنبه، ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ تعطیل شود و این تعطیلی تا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که "جرمی کوربین"، رهبر حزب کارگر پیشتر در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که احزاب مخالف دولت اعم از کارگر، ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات‌ها، حزب سبز و گروه نمایندگان مستقل برای جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و قصد دارند با تصویب قانون یا استیضاح دولت مانع از اجرای طرح بریگزیت بدون توافق شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توییتی کار "کوربین" در استیضاح نخست‌وزیر را «بسیار سخت» خواند. ترامپ اضافه کرد: بوریس جانسون دقیقا همان فردی است که انگلیس به دنبالش بوده است و ثابت خواهد کرد مرد بزرگی است.

ترمیم کابینه ژاپن

روزنامه یومیوری روز چهارشنبه نوشت، در ترمیم کابینه، وزیر اقتصاد و دبیرکابینه، در دولت ژاپن باقی می‌مانند و به کار خود ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن گفته که قصد دارد تا ماه آتی میلادی کابینه را تغییر دهد، اما در این تغییر تارو آسو، وزیر اقتصاد و یوشی هیده سوگا، دبیرکابینه در جای خود ابقا می‌شوند.

نخست وزیر ژاپن همچنین بر ثبات و استحکام در کابینه جدید تاکید کرد و گفت: پست‌های مهم و کلیدی را تغییر نمی‌دهد.

وزیر اقتصاد و دبیرکابینه ژاپن از زمان روی کار آمدن آبه در ۲۰۱۲ در همین سمت‌ها مانده‌اند.

مایک پنس و بارزانی درباره حشدالشعبی گفت‌وگو کردند

کاخ سفید اعلام کرد، گام‌های بیشتری علیه حشد شعبی در عراق برخواهد داشت.

بر اساس گزارشی از سومریه نیوز، پس از تماس تلفنی میان مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شده، پنس در جریان این گفت‌وگوی تلفنی نسبت به تداوم رویکرد گروه‌های شبه نظامی شیعی (حشد شعبی) در "از بین بردن امنیت و حاکمیت عراق" ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد گام‌های بیشتری را برای مقابله با نفوذ این گروه‌ها بردارد. کاخ سفید این گام را در جهت کاهش نفوذ ایران در عراق می‌داند.

تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه

دو سناتور آمریکایی اعلام کردند که روسیه به آنها برای سفر به مسکو ویزا نداده است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت، روسیه با درخواست وی برای صدور روادید به منظور سفر به مسکو در هفته آینده مخالفت کرده است.

ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه هم گفت که روسیه از صدور روادید برای سفر او به مسکو خودداری کرده است.

کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی و ران جانسون، عضو کمیته امنیت داخلی از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل نقش این کشور در اوکراین حمایت می‌کنند.

با این حال، روسیه برای سناتور مایک لی ویزا صادر کرده و قرار است او هفته آینده به مسکو سفر کند.

کریس مورفی در بیانیه‌ای گفته است: با فروپاشی توافق کنترل مسابقه تسلیحاتی و با توجه به مخالفت‌های قابل توجه داخلی علیه حکومت ولادیمیر پوتین، این لحظه‌ای حساس و خطرناک برای روابط شکننده بین دو کشور محسوب می‌شود و این شرم آور است که روسیه تمایلی به مذاکره ندارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، سفارت روسیه در واشنگتن به درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهار نظر در خصوص عدم صدور ویزا برای این دو سناتور آمریکایی پاسخ نداده است.

با این حال، سفارت روسیه در توییتی نوشت: ران جانسون از این سفارتخانه درخواست ویزا نکرده است.

یک منبع مطلع به «ای‌بی‌سی نیوز» گفته است: وزارت خارجه روسیه به سفارت آمریکا در مسکو اطلاع داده است که درخواست ویزای این دو سناتور رد شده است.

ران جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدوار بودم که گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان پارلمان روسیه بتواند زمینه‌ای برای ایجاد روابط بهتر بین دو کشور ما باشد. متأسفانه، مقامات روسی این تلاش‌های صادقانه را با بازی‌های دیپلماتیک پاسخ می‌دهند و من را از ورود به روسیه منع کرده‌اند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم به ای‌بی‌سی نیوز گفته است، از موضوع رد درخواست ویزای دو سناتور آمریکایی مطلع است.

ارسال موشک کروز به فرودگاه ملک خالد عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، یگان موشکی انصارالله یک موشک کروز مدل قدس ۱ هدایت‌شونده را به سوی فرودگاه بین‌المللی أبها در عربستان شلیک کرد.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری المسیره یمن، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن توییت کرد، در این عملیات موشک قدس ۱ مرکز عملیات نظامی و آشیانه‌های جنگنده‌ها در فرودگاه را با دقت بالایی هدف قرار داد.

یحیی سریع افزود: عملیات موشک قدس ۱ موجب تعطیلی پروازها در فرودگاه أبها شد.

سخنگوی انصارالله پیشتر در فیسبوک تاکید کرده بود که انصارالله بمباران فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی عربستان با موشک‌های بالستیک و یا پهپادهای حامل مواد منفجره را با هدف تعطیلی پروازها ادامه می‌دهد.

این جنبش روز دوشنبه با استفاده از دو پهپاد بمب‌گذاری شده عملیاتی را علیه پایگاه هوایی ملک خالد انجام داد و سامانه‌های ارتباطات نظامی و آشیانه‌های جنگنده‌ها را هدف قرار داد.

حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی ضد یمن تحت امر عربستان موجب کشته شدن صدها هزار تن از غیرنظامیان و نظامیان یمنی، تخریب زیرساخت‌های یمن، شیوع وبا و انواع بیماری‌ها و نیز گرسنگی در برخی مناطق یمن شده‌ است.

طبق آمارهای سازمان ملل، نزدیک به ۲۴ میلیون یمنی یعنی ۷۵ درصد از ساکنان این کشور به دلیل حملات ائتلاف به حمایت و کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

قطر: آماده گفت‌وگوی مشروط هستیم

وزیر دفاع قطر تاکید کرد: هر زمان کشورهای محاصره کننده بخواهند، دوحه آماده گفت‌وگوی غیر مشروط با این کشورها است.

بر اساس گزارشی از النشره، خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر تاکید کرد:‌ قطر مرحله محاصره را رد کرده و به مرحله سازندگی کشور و نیز گسترش روابط خارجی خود رسیده است. قطر تلاش می‌کند تا در تمامی زمینه‌ها به خودکفایی برسد.

وی ادامه داد: دوحه به تلاش‌های خود برای توسعه برخورداری از تسلیحات نظامی بر اساس چالش‌های منطقه و نیز آمادگی برای رویارویی با هر خطری ادامه می‌دهد.

شاید اردوغان سوخو روسیه را به اف ۳۵ آمریکا ترجیح دهد

رئیس جمهور ترکیه امروز (پنج‌شنبه) احتمال خریداری جنگنده‌های سوخوی- ۳۵ و سوخوی- ۵۵ از روسیه به جای جنگنده‌های اف- ۳۵ آمریکا را رد نکرد.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری ان تی وی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال خرید سوخوی- ۳۵ و سوخوی- ۵۷ از روسیه به جای جنگنده‌های اف- ۳۵ آمریکا گفت: چرا که نه. ما هم بیکار ننشسته‌ایم. بعد از آن‌که ما متوجه تصمیم نهایی واشنگتن در خصوص جنگنده‌های اف- ۳۵ شویم، اقدامات خود را انجام خواهیم داد. این بازار به ما اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را به طور گسترده برآورده کنیم.

اردوغان در حالی که از سفر رسمی‌ خود به روسیه باز می‌گشت، این اظهارات را مطرح کرد. وی در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای «ماکس ۲۰۱۹» که در آن، این جنگنده‌های روسی نیز به نمایش در آمده بود، حضور یافت.

در واکنش به تصمیم آنکارا برای خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه؛ در ماه ژوییه آمریکا تصمیم‌ خود برای به تعلیق در آوردن مشارکت ترکیه در برنامه بین‌المللی جنگنده‌های اف- ۳۵ را اعلام و تاکید کرد که ترکیه تا پایان مارس ۲۰۲۰ میلادی به صورت کامل از این برنامه کنار گذاشته می‌شود.

تشکیل تیم آشتی ملی از سوی انصارالله

جنبش انصارالله یمن تیمی متشکل از ۲۰ شخصیت به منظور تحقق آشتی ملی جامع و حل و فصل سیاسی بحران یمن تشکیل داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری یمنی سبأ، جنبش انصارالله چهارشنبه شب اعلام کرد که مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دستوری را جهت تشکیل تیم آشتی ملی جامع و حل و فصل سیاسی صادر کرد. در این تیم افرادی همچون محمد ناصر البخیتی حضور دارند.

جنبش انصارالله بارها آمادگی خود را برای تحقق حل و فصل بحران یمن اعلام کرده است.

پیشروی ارتش سوریه در ادلب

یک منبع میدانی در حومه ادلب تاکید کرد: یگان‌های ارتش سوریه بر شهرک الخوین، منطقه الزرزور، تل اغیر و نیز مزارع التمانعه واقع در حومه جنوب شرقی ادلب کنترل یافتند.

این منبع به سایت خبری "المراسلون" سوریه اظهار کرد: یگان‌های ارتش سوریه عصر چهارشنبه حمله غافلگیرانه‌ای را علیه پایگاه‌های گروه تروریستی جبهه النصره در شهرک الخوین آغاز کردند که با شکل‌گیری درگیری‌هایی میان دو طرف، تعدادی از تروریست‌ها کشته و زخمی شده و ارتش سوریه به شکل کامل بر این شهرک کنترل یافت.

منبع یاد شده گفت: نیروهای ارتش سوریه حمله به این شهرک را از این جهت آغاز کردند که نقطه آغاز حملات اخیر النصره به سوی محور شم الهوی در شرق ابودالی در حومه ادلب بود.

نیروهای ارتش سوریه توانستند در این عملیات وارد منطقه شده و منطقه الزرزور و تل‌ اغیر را آزاد کرده و به سوی شهرک التمانعه پیش‌روی کنند و پس از درگیری‌هایی با النصره، تعدادی از مزارع را نیز آزاد کنند.

ارتش سوریه پیشتر توانسته بود حمله گروه‌های تروریستی به رهبری جبهه النصره و "حراس الدین" به سوی محور ابودالی در حومه جنوب شرقی ادلب را ناکام بگذارد و ده‌ها کشته و زخمی را برای این گروه‌های تروریستی باقی بگذارد.

همچنین این ارتش پیشتر حومه شمالی حماة را پس از کنترل بر شهر استراتژیک خان شیخون در حومه جنوبی ادلب به صورت کامل آزاد کرد.

هشدار برای ملکه

در پی موافقت ملکه انگلیس با تعطیلی پارلمان این کشور در آستانه ضرب‌الاجل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، یک نماینده پارلمان به او هشدار داد که این اقدام می‌تواند به پایان نظام سلطنتی منتهی شود.

روز گذشته «الیزابت دوم» ملکه انگلیس با درخواست «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور برای تعطیلی یک ماهه پارلمان موافقت کرد.

این اقدام به عنوان یک «کودتا» و تلاشی برای ممانعت از اثرگذاری پارلمان بر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توصیف شده است. با این وجود، اغلب رسانه‌ها و سیاستمداران انگلیسی از موضع‌گیری مستقیم علیه شخص الیزابت خودداری کرده‌اند.

در این میان، «کیت اوسامور» نماینده منطقه «ادمونتون» در پارلمان انگلیس یک استثنا به شمار می‌آید. او با انتشار توییتی، به ملکه هشدار داد که همراهی با این «کودتا» ممکن است به برچیده شدن نظام سلطنتی منجر شود.

وی پس از اعلام تصمیم دربار سلطنتی برای تعلیق فعالیت پارلمان، با کنایه به شعار معروف «خداوند ملکه را حفظ کند»، نوشت: «ملکه ما را حفظ نکرد.»

اوسامور در توییت دیگری نوشته است: «ملکه باید آنچه بر سر عموزاده‌اش، تینو پادشاه سابق یونان آمد را به یادآورد. زمانی که زمینه کودتای راستگرایان را فراهم کرد، پادشاهی برچیده شد.»

اشاره این نماینده پارلمان انگلیس به «کنستانتین دوم» آخرین پادشاه یونان است. وی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ پادشاه یونان بود و نهایتا به دست دولتی از سلطنت خلع شد که برآمده از کودتای مورد تأیید شاه بود.

کد خبر 387661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.