رزم‌آوران، اولین ورزش ریتمیک دنیاست/ این مسابقات دو بار به تعویق افتاد

بنیانگذار و رئیس کمیته رزم آوران فدراسیون انجمن های ورزشی ایران گفت: رزم آوران، اولین ورزش رسمی ریتمیک دنیاست که بر اساس ورزش های باستانی ایرانی است که در حال حاضر در دنیا نیز ورزش های ریتمیک دیگری برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست مطبوعاتی مسابقات بین المللی رزم آوران، جام وحدت کشورهای حاشیه دریای خزر، صبح امروز - پنجشنبه ۷ شهریور - در سرای ورزشکاران با حضور مجید رجایی، بنیانگذار و رئیس کمیته رزم آوران هیئت انجمن های ورزشی، سیامند پویامنش، رئیس کمیته رزم آوران هیئت انجمن های ورزشی استان اصفهان و نمایندگان کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و افغانستان برگزار شد.

مجید رجایی در ابتدای این کنفرانس، اظهار کرد: رزم آوران یک ورزش ایرانی است که از سال ۵۸ تاسیس شده و حالا چهلمین سال شروع فعالیت خود را پشت سر می گذارد و این مسابقات به نوعی به همین مناسبت برگزار می شود. ورزشکاران تیم ملی ایران از سال گذشته در مسابقات انتخابی برای این رقابت ها جذب شدند و دو هفته در شهر همدان اردوهای آماده سازی داشتند.

وی افزود: این مسابقات قرار بود در بهمن ماه سال گذشته برگزار شود، اما نتوانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم تا مسابقات به اردیبهشت ماه موکول شود. سپس در اردیبهشت ماه در حالی که هیئت های کشورها در حال آمدن به ایران بودند، باز هم این مسابقات کنسل شد و به شهریورماه کشیده شد. 

رئیس کمیته رزم آوران فدراسیون های انجمن های ورزشی، ادامه داد: انتظار نداریم که سطح این مسابقات خیلی بالا باشد، زیرا سه هفته قبل از شروع، اخذ شدن مجوزهای لازم به ما اعلام شد و برنامه ریزی ما برای برگزاری این مسابقات خیلی سریع انجام شد. در مسابقات قبلی ما، ورزشگاه پر از جمعیت شد، اما هنوز مردم اصفهان، اطلاعی از برگزاری این مسابقات ندارند و بنرهای برگزاری ما هنوز نصب نشده اند و مشخص نیست که چه مقدار از این مسابقات استقبال شود. 

رزم آوران یک ورزش ملی است، اما توجهی به آن نمی‌شود

رجایی عنوان کرد: به هرحال تلاش ها در حال انجام است و به همت کسانی که زحمت کشیدند، همه چیز به صورت خودگردان انجام می شود. علیرغم این که این ورزش ملی است، توجه به ورزش رزم آوران بسیار کم است. مقایسه عملکرد ما با رشته هاییست که بودجه های میلیاردی و حمایت های فراوان دارند. در عین حال با همه این کاستی ها، راضی هستیم زیرا هربار که مقایسه می شویم، هیچگاه رزم آوران سطح پایینی نداشته است.

وی اظهار داشت: با این که همه مسابقات ملی ما در ۱۰ وزن برگزار می شوند، به دلیل کمبود بودجه و امکانات این مسابقات را در پنج وزن برگزار کردیم که تعداد نفراتی که می خواهیم در اصفهان میزبان آن ها باشیم، در حد امکاناتی که وجود دارد باشد.

مجید رجایی گفت: باید سعی کنیم که رزم آوران در آینده ای نه چندان دور ورزشی بین المللی شود و کنفدراسیون آسیایی این رشته را تشکیل دهیم تا این ورزش با جدیت بیشتری پیگیری شود تا بلکه حمایت از ورزش ما نیز به اندازه سایر ورزش ها شود.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی کمیته رزم آوران، جمع کردن مهارت های رزمی به همراه اندیشه های پهلوانی ایرانی و تشکیل یک ورزش جدید و ارسال آن به کشورهای خارجی است. در دوره جنگ تحمیلی نیز ورزشکاران رزم آوران حضور فعالی داشتند اما پس از جنگ، خط مشی ها عوض شد و به ما اعلام شد که رشته ما دیگر نیاز نیست در کشور باشد. قرار بود رزم آوران تشکیلاتی باشد که همه نوآوری ها را جمع کند که با یک شورای فنی همه سبک ها هماهنگ شوند. ایران برعکس چین عمل کرد و به جای جمع کردن نوآوری ها و تشکیل یک ورزش مستقل مثل ووشو هرکسی آزاد بود یک سبک ورزش رزمی ایجاد کند و صاحب سبک شود.

رئیس کمیته رزم آوران ایران خاطرنشان کرد: طبیعی است که در حال حاضر، وزارت ورزش نمی تواند آن ها را حمایت کند زیرا تعدد سبک ها، توان وزارت ورزش در حمایت را از آن ها گرفته است. البته در همه کشورها اینگونه است که همه ورزش ها به صورت خصوصی کار می کنند و ورزش های المپیکی مورد حمایت دولت قرار می گیرند، اما در ایران اجازه این مسئله را هم نمی دهند. 

رزم آوران اولین ورزش ریتمیک دنیا است

وی تاکید کرد: زمانی مکاتباتی با کشورهای خارجی برای تاسیس فدراسیون رزم آوران انجام دادیم، اما کشورهای خارجی از این کار سر باز زدند و دلیل آن را نداشتن فدراسیون مستقل رزم آوران در خود ایران اعلام کردند. در مجوز هایی که برای این مسابقات برای ما پس از هشت ماه صادر شد، اعلام شده که مسابقات بدون پشتیبانی و بدون پاداش است. امیدواریم سیاست های وزارت ورزش به زودی دچار بازنگری شود.

رجایی افزود: از رسانه ها انتظار داریم که ورزش رزم آوران که کاملا ایرانی است را به جهانیان معرفی کنند. رزم آوران، اولین ورزش رسمی ریتمیک دنیاست که بر اساس ورزش های باستانی ایرانی است که در حال حاضر در دنیا نیز ورزش های ریتمیک دیگری برگزار می شوند. قبل از ورزش های ترکیبی فعلی، رزم آوران یک ورزش ترکیبی بود که سال ها پیش از MMA تاسیس شد. چرا ورزش های ایرانی با اسم های دیگر از کشورهای خارجی وارد کشور ما می شوند؟

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته، مسابقاتی در کشور آلمان برگزار کردیم و این ورزش را در اروپا معرفی کردیم که در پی آن، چندین نفر به این ورزش علاقه مند شدند. دو سال بعد در اتریش، مسابقات رزم آوران برگزار شد که از ایران برای شرکت در این مسابقات دعوت شد که شورای برون مرزی ایران، اجازه حضور به ما نداد. در سال ۸۹، مسابقات جهانی رزم آوران در ایران برگزار شد که مقام اول را کسب کردیم. همه دستاوردها برون مرزی نیستند و به نظر من باید این ورزش را به حدی در ایران تقویت کنیم که هیچ کشوری نتواند رقیب ما باشد و سپس آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

با دستان خالی می توانیم چکار کنیم؟

همچنین سیامند پویامنش رییس کمیته رزم آوران استان اصفهان، گفت: انقلاب ما انقلاب تحول و ارزش ها بود و هدف رزم آوران خدمت به بشریت است. قهرمانی، کورنومتر و کیلومتر است، اما رزم آوران با شهدایی که داد، راه را درست کرد. رزم آوران یک هزار و ۴۶۱ شهید داده و آخرین سردار شهید مدافع حرم نیز از ورزشکاران رزم آوران بود. من رزم آوران را یک باور و یک فرهنگ می دانم، اما با دست خالی باید چه کار می کردیم؟ وقتی همه با پول به ورزش وارد می شوند، چگونه می شود قد علم کرد تا زمانی که دولت ورود نکند. در مسابقات جهانی من گریه می کردم و رجایی خانه اش را فروخت. 

وی افزود: با دست خالی چگونه مسابقات برگزار کنیم که بتوانیم دستاوردی داشته باشیم؟ معیار و ملاک در رزم آوران، پهلوانی است. چه دستاوردی بالاتر از این وجود دارد که رزم آوران، روحیه پهلوانی ایرانی را در دنیا گسترانده است.

رئیس کمیته رزم آوران اصفهان با بیان این که مسابقات بین المللی رزم آوران با حضور چهار کشور به میزبانی استان اصفهان برگزار می شود،  ادامه داد: برای اولین بار در این مسابقات اسپانسر داشتیم. امیدواریم این مسابقات با بهترین سطح از لحاظ فنی برگزار شود و شاهد مسابقه ای با سطح بالا باشیم. امیدوارم که با کمک اصحاب رسانه و مسئولین ایران، بیش از ۱۰۰ کشور در مسابقات رزم آوران شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر کمبود منابع مالی، این رشته به جای ۱۰ وزن، در پنج وزن برگزار می شود. سطح کیفی این مسابقات ممکن است متغیر باشد، اما تلاش خود را می کنیم که این مسابقات سطح فنی بسیار خوبی برگزار شود. در زمان جنگ، تا ۱۰۰ هزار نفر فعال در رشته رزم آوران داشتیم و در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این رشته فعالیت دارند و در مجموع ۴۰ نفر در این مسابقات شرکت می کنند.

رجایی عنوان کرد: اسپانسر همیشه برای بهره برداری از مخارج است. در مسابقات جهانی اخیر، نامه ای از صداسیما برای پخش زنده مسابقات داشتیم و به کمک همین مسئله، توانستیم چند میلیون تومان از طریق اسپانسر جذب کنیم، اما این پخش زنده کنسل شد و مجبور شدیم که پول های اسپانسرها را برگشت دهیم. خیرینی باید پیدا شوند که به انجام این مسابقات کمک کنند و مخارج مسابقات ما را تامین کنند. 

خودم را یک ایرانی می دانم

پس از آن، فایک ممدوف، رئیس فدراسیون ورزش های رزمی گرجستان، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۴، رزم آوران را در ایران یاد گرفتیم؛ به دلیل این که رزم آوران رشته ای ترکیبی بود، به آن علاقه مند شدیم. به زودی مسابقاتی در گرجستان برگزار خواهیم کرد که از ایران نیز برای این مسابقات دعوت می کنیم. من خود را یک ایرانی می دانم و رزم آوران را ورزش مادر زادی خود. بیش از ۱۰۰ نفر در رشته رزم آوران در گرجستان فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: رزم آوران را ورزش ملی خود می دانم. این رشته به دلیل ترکیبی بودن، مورد علاقه من است و رشته های ورزشی من که تکواندو، کیک بوکسینگ و MMA هست را در خود دارد. در رزم آوران، حمایتی از طرف دولت گرجستان وجود ندارد اما از نظر فعالیتی مشکلی نداریم و می توانیم به صورت آزاد با برنامه ریزی کار کنیم. البته نهادهایی داریم که کمک هایی به ما می کنند که کمک های مردمی هستند.

لوون آدمیان، رئیس فدراسیون ورزش های رزمی ارمنستان، گفت: خوشحالم که در اصفهان هستم زیرا شهر خوبی است. حدود پنج سال است که با آقای رجایی در ایران ارتباط دارم و حالا در این مسابقات شرکت خواهیم کرد. در یکی دو رشته رزمی فعالیت داشتم، اما وقتی که رزم آوران که یک ورزش ترکیبی است را آموختم، به این ورزش بیش از بقیه علاقه مند شدم.

به گزارش ایمنا، مسابقات بین المللی رزم آوران روز جمعه - ۸ شهریورماه - با حضور کشورهای ایران، ارمنستان، افغانستان، گرجستان و آذربایجان در اصفهان برگزار خواهد شد و تیم ها در پنج وزن با یکدیگر به رقابت می پردازند.

کد خبر 387629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.