رویکرد محیط زیست در برابر صنایع آلاینده چکشی نیست

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در برابر صنایع آلاینده برخورد قضایی و چکشی نیست. این سازمان در قالب طرح "مپسا" برای رفع آلایندگی به صنایع کمک می کند.

علی مریدی در حاشیه دومین نشست مدیران و کارشناسان HSE واحدهای تولیدی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به جزئیات طرح مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌ها (مپسا) اشاره و اظهار کرد: طرح مپسا به ابتکار سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه معاونت انسانی این سازمان تدوین شده تا پایش آلودگی در واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی به صورت سیستمی پیگیری شود. 

وی با اشاره به اهداف طرح مپسا افزود: براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، صنایعی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده تشخیص داده و در لیست صنایع آلاینده ثبت شوند، موظف هستند که یک درصد از فروش را در قالب مالیات بر ارز افزوده به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند که به حساب خزانه اداری دولت واریز شده و در نهایت در استان‌هایی که این صنایع وجود دارند، هزینه می‌شود.  

مریدی با بیان اینکه هدف سازمان حفاظت محیط زیست کاهش صنایع آلاینده و تبدیل آنها به صنایع سبز است، ادامه داد: این مهم در قالب طرح مپسا مطرح می‌شود و در حقیقت  صنایع مسائل و مشکلاتشان را به معاونت علمی و فناوری و دانشگاه‌های معتبر کشور  ابراز می‌کنند، در صورت لزوم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این صنایع برای انتخاب مجموعه علمی و توانمند مشاوره می‌دهد. 

مپسا صنایع آلاینده را به صنایع سبز تبدیل می‌کند 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر این اساس واحد علمی و فناوری یک برنامه مدیریت زیست محیطی و اجرایی به نام( EMP) برای واحد آلاینده صنعتی تهیه می‌کند که پس از بررسی در کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست، دوره تنفس واحد صنعتی آغاز می‌شود به این صورت، هزینه‌ای که این واحد تا پیش از این به عنوان مالیات پرداخت می‌کرد برای  اجرای برنامه (EMP) هزینه می‌کند و به مرور صنایع آلاینده به صنایع سبز تبدیل می‌شوند. 

شفاف‌سازی در خصوص اطلاعات زیست محیطی وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص اطلاعات زیست محیطی در حوزه پایش، شفافیت وجود ندارد به راه اندازی سامانه "پایش و مدیریت زیست محیطی آلایندها" اشاره کرد و افزود: صنایع با خوداظهاری در قالب این سامانه قرار می‌گیرند که بر اساس آن اطلاعات آنها در سیستم ثبت می‌شود. 

مریدی گفت: راه‌اندازی این سامانه به سازمان حفاظت محیط زیست کمک می‌کند در خصوص اطلاعات واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور شفاف سازی صورت بگیرد از جمله میزان فاضلاب، آلاینده‌های هوا و پسماند این واحدها، کجا تخلیه می‌شوند و اگر از لیست آلاینده‌ها خارج می‌شود، علت آن بررسی شود. 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، سیاستگذاری را هدف دیگر سامانه"پایش و مدیریت زیست محیطی آلایندها" در کشور دانست و افزود: وقتی داده‌ها و اطلاعات در یک سامانه قرار بگیرند، عمده مشکل آلایندگی در هر استان‌ مشخص شده و بر این اساس امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای توسعه فناوری و دانش روز برای رفع مشکل صنایع فراهم می‌شود.  

کمبود اعتبار و اولویت‌بندی‌ها موضوع چالش برانگیز محیط زیست و وزارت نیرو 

مریدی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب و پسماند روستایی در منابع آبی نیز سامانه‌ای طراحی و از آن برای رفع این معضل استفاده کرد، گفت: طبق قانون وظیفه آبرسانی و جمع‌آوری فاضلاب با وزارت نیرو است و در این حوزه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت دارد و هماهنگی‌ها را با وزارت نیرو انجام می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در قانون برنامه ششم توسعه و قانون توزیع عادلانه آب، برای ساماندهی فاضلاب شهری و سپس در اولویت دوم فاضلاب روستایی که در حوضه آبریز سدهای آب شرب قرار دارند، باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد، در حقیقت این وظیفه وزارت نیرو است، اما ما به عنوان محیط زیست این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کمبود اعتبارات و اولویت‌بندی‌ها همواره موضوع چالش برانگیز سازمان بین حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو است و مسئله ساماندهی فاضلاب روستایی با کندی پیگیری می‌شود. 

وی گفت: از استان‌های کم آب و صنایع آن‌ها انتظار داریم با تصفیه فاضلاب از طریق قراردادهای BOT  برای کاهش آلایندگی کمک کنند، از این رو با تصفیه پساب امکان کسب درآمد برای این صنایع وجود دارد و می‌تواند مشوقی برای آنها باشد. وزارت نیرو بر این مسائل سیاستگذاری کرده و ما نیز در حال پیگیری هستیم. 

کارخانه کاغذسازی اصفهان از مپسا استقبال کرده است

مریدی در پاسخ به این سؤال که تکلیف کارخانه کاغذسازی اصفهان برای رفع آلایندگی چیست و چرا این کارخانه تاکنون به رغم محکومیت در مراجع قضایی از تمکین به قانون برای رفع آلایندگی سرپیچی کرده است؟ اظهار کرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست، برخورد قضایی و چکشی با واحدها نیست، مگر در مواردی که سلامت مردم تهدید شود طبق قانون برخورد خواهیم کرد. 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه رویکرد ما حل مسئله و کمک دادن به واحدها و صنایع آلاینده برای برطرف کردن مشکلاتشان است، تصریح کرد: روز گذشته با مسئولان این کارخانه جلسه‌ای چند ساعته داشتیم و این شرکت از طرح مپسا استقبال کرده است. 

وی افزود: هفته آینده در تهران به مجموعه‌های دانش بنیان و دانشگاه‌هایی که در حوزه تصفیه فاضلاب پژوهش داشته‌اند فراخوان خواهیم داد تا طرح‌های اجرایی خود را ارائه کنند. 

مریدی گفت: مسئله کارخانه کاغذسازی به صورت جدی در استان اصفهان و همچنین در دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان مهرماه مهر یک واحد علمی توانمند بتواند طرح اجرایی مناسبی را برای رفع مشکل این واحد صنعتی ارائه کند تا طبق یک زمانبندی منطقی بتواند تصفیه خانه شرکت را اصلاح و یا تکمیل کنند. 

رویکرد محیط زیست حل مسائل است 

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: واحدهای صنعتی و مردم محیط زیست را امانت فرزندانشان بدانند، سازمان حفاظت محیط زیست مدافع منافع نسل‌های آتی و افرادی است که هنوز به دنیا نیامده‌اند. 

مریدی افزود: رویکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با صنایع در این دوره حل مسئله است، برخورد ما قضایی و سختگیرانه نیست. 

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است از فضای جدیدی که ایجاد شده در چارچوب طرح مپسا و طرح‌های دیگر سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنند تا از یک سو تولید سالم داشته باشند و از سوی دیگر محیط زیست ما حفظ شود. 

مریدی با اشاره به اینکه محیط زیست در جهان به عنوان حقوق بشر مطرح می‌شود، گفت: اگر واحدهای صنعتی برنامه‌ای برای صادرات داشته باشند اما برای رفع آلودگی اقدام نکنند، به غیر از مشکلاتی که برای محیط زیست خود ایجاد می‌کنند، صادراتشان نیز در آینده دچار مشکل می‌شود. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دومین نشست مدیران و کارشناسان HSE واحدهای تولیدی استان اصفهان که روز چهارشنبه ششم شهریور ماه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، به مناسبت هفته دولت از سامانه "پایش و مدیریت زیست محیطی آلایندها" و طرح "مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌ها (مپسا) " در استان اصفهان رونمایی شد. در این مراسم ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، مسئولان دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران واحدهای تولیدی و صنایع استان حضور داشتند.

کد خبر 387597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.