اسکاری های کشورهای دیگر را بشناسید

کشورهای برزیل، جمهوری دومینیکن و مقدونیه شمالی فیلم‌های منتخب خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۰ معرفی کردند.

به گزارش ایمنا، فیلم «زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو» به کارگردانی «کریم آینوز» که در جشنواره فیلم کن جایزه اصلی بخش نوعی‌نگاه را به خود اختصاص داد، نماینده رسمی سینمای برزیل در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و دومین دوره  جوایز اسکار شد.

این فیلم روایتگر داستان دو زن است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در برزیل با سرکوب و تعصب دست و پنجه نرم می‌کنند. «زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو» از میان ۱۱ فیلم به عنوان نماینده سنیمای برزیل انتخاب شد و فیلم «باکارو» به کارگردانی «کلبر مندونسا فیلهو» رقیب بسیار نزدیک این فیلم بود. 

«زندگی نامرئی ایوریدیسی گوسمائو» چهل‌و هفتمین فیلمی است که از سوی برزیل در جوایز اسکار حضور می‌یابد و سینمای برزیل هنوز موفق به کسب این جایزه نشده است گرچه فیلم «شهر خدا» به کارگردانی مشترک «فرناندو میرلس» و «کاتیا لوند» در سال ۲۰۰۴ در پنج شاخه دیگر جوایز اسکار از جمله بهترین کارگردانی نامزد کسب جایزه شد. 

اما سینمای مقدونیه شمالی نیز تصمیم گرفت با یک اثر مستند در بخش فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۰ حضور یابد. مستند تحسین‌شده «سرزمین عسل» که در جشنواره فیلم ساندنس آمریکا موفق به کسب جایزه بزرگ در بخش مستند جهان شد، اخیرا اکران موفقی نیز در سینماهای آمریکا شده است.

این مستند که «لوبومیر استفانوف» آن را کارگردانی کرده درباره یک زنبوردار است که در روستایی دور دست به پرورش و نگهداری از زنبورهای وحشی می‌پردازد. 

سینمای مقدونیه از سال ۱۹۹۴ در شاخه فیلم خارجی اسکار شرکت می‌کند و در همان سال اول فیلم «قبل از باران» به کارگردانی «میلشو مانچفسکی» به جمع نامزدهای نهایی راه یافت اما از کسب جایزه بازماند.

پس از سینمای ایران که مستند «در جستجوی فریده» را به عنوان نماینده خود برگزیده است، مقدونیه شمالی دومین کشوری است که با اثری مستند در رقابت اسکار ۲۰۲۰ حضور می‌یابد. 

«آپارت چی» هفتمین ساخته بلند «خوزه ماریا کابرال» که در جشنواره فیلم میامی اولین نمایش خود را تجربه کرد نیز نماینده سینمای جمهوری دومینیکن در جوایز اسکار پیش رو خواهد بود. 

این فیلم در واقع ادای احترامی است به سینما در دوره پیش از دیجیتال از نگاه یک سینمادار قدیمی. 

سینمای دومینیکن از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۱ به صورت مرتب در شاخه اسکار خارجی حضور داشته اما هنوز نتوانسته به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد. 

سال گذشته در مجموع ۸۹ کشور فیلم‌ منتخب خود را برای رقابت در این شاخه از اسکار ارسال کردند که در نهایت ۸۷ کشور واجد شرایط رقابت شناخته شدند و در نهایت سینمای مکزیک با فیلم «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد. 

تاکنون ۲۱ کشور فیلم نماینده خود را برای حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۰ انتخاب کرده‌اند. 

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی که از امسال به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی تغییر نام داده، اول اکتبر ۲۰۱۹ (۱۰ مهرماه) تعیین شده است.

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار ۲۰۲۰ روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.

کد خبر 387554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.