آغاز واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل از ابتدای شهریورماه در کشور آغاز شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی پور در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در رابطه با کنترل بیماری تب کریمه کنگو در کشور اظهارکرد: اگر در این زمینه آموزش و فرهنگسازی انجام گیرد، بیماری تا حد زیادی کنترل می شود.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال اخیر بیماری کاملا تحت کنترل بوده است، افزود: در این سالها آمار تلفات بین پنج تا هفت نفر و تعداد مبتلایان در هر سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با تلفات این بیماری در سال جاری عنوان کرد: در سال جاری ۵۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و پنج نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست دادند.

رفیعی پور با بیان اینکه واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل از ابتدای شهریور در کشور آغاز شده است، گفت: حدود ۴۵ قطعه طیور بومی در کشور داریم که این طیور در هر چهار ماه با استفاده از نزدیک به ۴۵ میلیون دز واکسن علیه نیوکاسل واکسیناسیون می‌شوند.

وی ادامه داد: این واکسیناسیون هر چهار ماه یک بار (سه مرحله در سال) تکرار می‌شود، بنابراین می‌توانیم بگوییم با این اقدام در سال ۹۹ بیماری نیوکاسل در کشور کاملا کنترل می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با ریشه‌کنی این بیماری تاکید کرد: ویروس هیچ گاه ریشه‌کن نمی‌شود و همواره وجود دارد اما بیماری در حد استاندارد شیوع می‌یابد و تعداد تلفات نیز سه تا ۵ درصد بیشتر نیست.

رفیعی پور تصریح کرد: نیوکاسل یک بیماری مدیریتی است که اگر به موقع واکسیناسیون انجام شود و مدیریت لازم صورت بگیرد، هیچ گاه تلفات ناشی از این بیماری بیشتر از ۵ درصد نخواهد بود.

وی با اشاره به مجوزهای صادر شده برای صادرات دام و گوشت توسط سازمان دامپزشکی گفت: دو سال است که مجوزی در این زمینه نداشته ایم و آن چه که صادر شده، دام مولد سنگین بوده، چرا که ایران در زمینه تولید دام پیشرفت داشته و دام‌های مولد صادراتی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با بیماری مشمشه گفت: این بیماری استراتژیک نیست و خوشبختانه در سال‌های اخیر با کاهش کانون‌های آلوده در این زمینه مواجه بوده‌ایم.

کد خبر 387469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.