۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
اختلال مادرزادی پنهان در زنان

"رحم دوشاخ" ناهنجاری است که قبل از تولد در بدن زنان شکل‌ می‌گیرد، این اختلال منجر به ایجاد نارضایتی‌های زیادی بین افراد مبتلا به این اختلال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحم یکی از اعضای مهم بدن زنان و یک عضو بسیار آسیب‌پذیر است، رحم باید به شکل طبیعی خود یعنی شبیه به گلابی باشد، چرا که این عضو به یک زن قابلیت باروری و در پس آن زیباترین حس دنیا که همان مادر شدن است را می‌دهد، اما برخی بدون اینکه اطلاع داشته باشند؛ از زمان جنینی رحمشان نسبت به بقیه زنان شکل ظاهری متفاوتی دارد، باید بدانیم که شکل رحم در بدن زن حائز اهمیت است، چون در بارداری، شکل و اندازه آن در چگونگی قرارگیری و رشد جنین تاثیرگذار خواهد بود، غیرعادی بودن شکل رحم یا همان "رحم دو شاخ" یک اختلال مادرزادی است که زن با این اختلال به دنیا می‌آید و این روش شکل‌گیری رحم در اختیار فرد نبوده و کسی نمی‌تواند از بروز این وضعیت جلوگیری کند، رحم دو شاخ یکی از رایج‌ترین انواع بی‌نظمی‌های رحم است و این مشکل ممکن است در دوران بارداری بر روند طبیعی آن تاثیر بگذارد، در این راستا گفت‌وگویی با مرضیه وانونی، متخصص زنان و زایمان و عضو کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رحم دو شاخ چیست؟

در حالت عادی، شکل طبیعی رحم مانند یک گلابی و انتهای آن کاملا گرد و محدب است، شکل‌گیری رحم در دوران جنینی صورت می‌گیرد و در سه درصد از موارد ممکن است، شکل طبیعی وجود نداشته باشد و رحم اشکال دیگری پیدا کند که رحم دو شاخ یکی از اشکال غیرطبیعی محسوب می‌شود زمانی که شاخه‌های بالایی رحم در دوران جنینی بهم متصل نمی‌شود و جدا باقی می‌مانند، باعث بروز چنین وضعیتی خواهد شد.

در رحم دو شاخ شکل ظاهری رحم چگونه خواهد بود؟

 در رحم دو شاخ شکل رحم از بیرون شبیه به یک قلب است و قسمت بالایی رحم یک مقدار فرورفتگی دارد، فرورفتگی و دو قسمت شدن رحم در این حالت نیز ابعاد متفاوتی دارد، به طوریکه ممکن است، خیلی ضعیف و کوچک باشدو تنها نمای رحم شکل قلب پیدا کند و گاهی نیز ممکن است فرورفتگی طولانی‌تر و حدود یکی، دو سانتی‌متر و یا طولانی‌تر و تا انتها باشد و رحم را به طور کامل به دو قسمت مساوی تقسیم کند.

این اختلال پیش‌زمینه ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟

اگر فرورفتگی قسمت بالایی رحم زیاد باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد در ناحیه شکم، خونریزی زیاد هنگام قاعدگی و یا آمیزش، سقط مکرر، دوره‌های درناک قاعدگی، زایمان زودرس و اختلال در قرار گیری جنین شود( مثلا اینکه جنین به علت کمبود فضا در حالت عرضی و یا نشسته باقی می‌ماند)  که در این صورت فرد باید تحت عمل سزارین قرار گیرد.

این بیماری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

رحم دو شاخ بیماری نیست، افراد زیادی این اختلال مادرزادی را داشته باشند و حتی از آن بی‌خبر باشند، با عکس رنگی  و سونوگرافی این اختلال مشخص خواهد شد، البته اگر زن باردار به طور طبیعی وضع حمل کند، احتمال دارد باز هم از این موضوع مطلع نشود، البته تشخیص رحم دو شاخ به سادگی نیست و فرد به دنبال مشکلات ثانویه مانند درد هنگام قاعدگی، سقط مکرر و ... به پزشک مراجعه کند و در پی آن متوجه وجود این مشکل می‌شوند، به طور کلی می‌توان گفت که در حالت عادی، رحم دو شاخ نشانه‌های قابل توجهی ندارد.

آیا اختلال رحم دو شاخ باعث نازایی می‌شود؟

این مشکل باعث نازایی نمی‌شود، اما اختلالات حین بارداری را برای فرد به همراه دارد و زمانی که فردی با این اختلال باردار می‌شود، احتمال اینکه جایگزینی جفت دچار مشکل شود، سقط مکرر داشته باشد، وجود دارد، در رحم دو شاخ به علت محدودیت فضا احتمال زایمان زودرس نیز قوی است.

آیا رحم دوشاخ درمان می‌شود؟

درمان رحم دوشاخ با جراحی امکان‌ پذیر است، اما در موارد ضعیف این اختلال نیازی به عمل جراحی نیست به ویژه کسانی که در بارداری مشکلی برایشان پیش نیایید، رورش معمول درمان این اختلال با دستگاهی به نام هیستروسکوپ است که با این دستگاه از ناحیه واژن وارد رحم می‌شوند ودیواره‌ای که در رحم ایجاد شده را یا از طریق لیزر و یا با ایجاد یک برش بسیار کوچک برمی‌دارند و محل جراحی را ترمیم می‌کنند، در مواردی که رحم کاملا به دو قسمت مساوی  تقسیم شده باشد( رحم دو قلو) باید شکم باز شود و جراحی صورت بگیرد.

اقدام به درمان و عمل جراحی در این اختلال الزامی است؟

فردی که رحم دو شاخ دارد باید بداند که بیمار نیست و همانطور که صورت افراد باهم متفاوت است و شبیه به هم نیستند، این تفاوت ظاهری برای رحم نیز وجود دارد و رحم هر شخص شکل ظاهری متفاوتی نسبت به سایرین دارد، اگر فرد با وجود این اختلال مادرزادی، مشکلاتی مانند قاعدگی دردناک، درد هنگام آمیزش و ... را ندارد، لازم نیست اقدام خاصی انجام دهد و در صورتی که مشکلات ثانویه برای فرد به وجود بیاید، باید تحت درمان قرار بگیرد.

کد خبر 387463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    1 1
    من هم رحم دو شاخ دارم و می ترسیدم شوهرم بفهم و به همین خاطر زندگیم به مشکل بخوره اما الان که گفتیم برای بارداری مشکلی پیش نمیاد خیالم راحت شد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    0 4
    من رحمم کیست داشت واسه جراحی رفتم که بعد از عمل دکتر گفت رحمم دو شاخ هستش،هنوز اقدام به بچه دار شدن نکردم،میترسم