نوروزی: هنر وسیله‌ای برای حل مشکلات است

شهردار اصفهان گفت: فرد توانمند کسی است که هنر را وسیله‌ ای برای حل مسائل و مشکلات قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز (سه‌شنبه) در مراسم تجلیل از همراهان رویداد "قصه آدم و هوا" در کتابخانه مرکزی اصفهان با اشاره به میزان اثر بخشی هنر در جامعه، اظهار کرد: عرضه برای فعالیت هنرمندان در اصفهان فراهم شده، دیروز شاهد اختتامیه بزرگترین رویداد سینمایی در ایران بودیم و امروز شاهد بروز استعداد هنرمندان هستیم. اختتامیه امروز نشان دهنده انجام درست رسالت مدیریت شهری برای حل مشکلات شهر است.

وی با بیان اینکه "برای حل هر مشکل ابتدا باید ابعاد مختلف آن شناخته شود" تاکید کرد: برای حل مسائل بیشتر راهکارهایی ارائه می شود که درک درستی از مشکل در آن ها دیده نمی شود. استفاده از هنر و هنرمندان یکی از راه‌هایی است  که می تواند بهتر از هر راه دیگری مباحث و مشکلات را با فرهنگ‌سازی حل کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: یکی از کاربردهای هنر برای حل مشکلات است. برخی معتقدند اگر هنر برای حل مسئله به کار گرفته شود زیبایی خود را از دست می دهد؛ درست یا اشتباه با این‌ نظر مخالفم و معتقدم فرد توانمند کسی است که هنر را وسیله‌ ای برای حل مسائل و مشکلات قرار می دهد. انسان های هنرمند می توانند با درک‌ درست مسئله و استفاده از هنر خود به رفع مشکلات جامعه کمک کنند.

نوروزی افزود: در دو سال گذشته و شروع برنامه اصفهان فردا در شهرداری اصفهان، با استفاده از همایش‌ها، نمایش‌ها، نشست‌ها و جشنواره‌ها شاهد استفاده از هنر به عنوان یک‌ ابزار توانمند بوده‌ایم. باید با تعامل بین مدیریت شهری و هنرمندان به سمت استفاده از ظرفیت های نهفته هنر در جهت بهزیستی فرهنگی حرکت کرد.

کاهش ترافیک با افزایش خلاقیت‌ هنری

معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم تصریح کرد: در حوزه انسان شناسی شهری زیر مولفه ای با عنوان هنر و انسان شناسی شهری وجود دارد که در  رابطه معنا داری بین افزایش خلاقیت هنری و کاهش ترافیک دارد. هرچه خلاقیت هنری را در بین شهروندان افزایش دهیم، شهروندان رغبت نمی‌کنند که خود را در ماشین‌ها محبوس کنند.

محمد عیدی با اشاره به تعریف و اهمیت طنز خاطرنشان کرد: طنز را عدم‌ تناسب در ظاهری متناسب می گویند، طنز ماهیت بسیار پیچیده اما صورت لطیفی دارد. در طنز با آه و اشک می خندیم و با قهقه می‌گرییم. هرچه طنز در جامعه بیشتر باشد تفکر انتقادی بالا را در جامعه نشان می دهد. اصفهانی ها معروف به طنازی هستند، طنز بومی اصفهان از آن حیث که اصفهان بسترساز تفکر اندیشی بوده‌اند اهمیت دارد. بنابراین هرچه حوزه طنز را تقویت کنیم باعث ایجاد راهکار برای مشکلات خواهد شد.

همچنین علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: آذر ماه ۱۳۹۷ تصمیم بر آن شد که تا دی ماه همان سال قصه جدیدی به نام "آدم و هوا" برگزار شود. امیدواریم تا قبل از ماه محرم پرونده " قصه آدم و هوا" با معرفی برگزیدگان به پایان برسد. در حال برنامه ریزی برای برگزاری رویدادی جدید در آذر و دی ماه سال جاری هستیم.

به گزارش ایمنا، قصه آدم و هوا داستانی ۳۳ روزه از مردمانی بود که قصه دیگری را برای شهر خود طلب کردند. این رویداد از ۱۶ آذر تا ۲۹ (دی‌ماه روز هوای پاک) ۱۳۹۷ برگزار شد. اهداف قصه آدم و هوا ارتقاء زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل، ارتقاء حمل و نقل عمومی، فرهنگسازی و اقدامات علمی، پژوهشی و آموزشی بود. آثار برگزیده جشنواره "ترافیکاتور" نیز در نگارخانه سعدی حوزه هنری به نمایش درآمده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشا آثار به گذر سعدی مراجعه کنند.

کد خبر 387444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.