پارک گون هه، نخستین رئیس جمهور زن کره جنوبی

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و خانواده

پارک گون هه در ۲ ماه فوریه سال ۱۹۵۲ میلادی در شهر جونگ-گو دئگو استان دائجو کشور کره جنوبی در شرق آسیا متولد شد. وی که فرزند ارشد پارک چون هی سومین رئیس جمهور کره جنوبی محسوب می شود در سال های ریاست جمهوری پدرش که از سال ۱۹۶۳ تا سال ۱۹۷۹ میلادی به طول انجامید همواره از والدین اش برای ورود به دنیای سیاست الگو می گرفت.

وی یک بردار و خواهر کوچک تر از خود نیز دارد و آنها را در کتاب خاطراتش رقبا و دوستان خود معرفی کرده است.

خانواده پارک گون هه در ماه جولای سال ۱۹۵۳ میلادی به پایتخت کره جنوبی، سئول نقل مکان کردند و همین امر موجب شد که گون هه به یکی از عالی ترین مدارس دولتی در سئول راه پیدا کند.

وی رشته تحصیلی مهندسی الکترونیک را برای تحصیلات عالیه در یکی از معتبر ترین دانشگاه های کره جنوبی برگزید و در نهایت توانست در سال ۱۹۷۴ میلادی با مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه سوگانگ کره جنوبی فارغ التحصیل شود.

تحصیلات ناتمام

گون هه همچنین مدت کوتاهی را در دانشگاه گرنوبل فرانسه تحصیل کرد و پس از اینکه مادرش را در یک حادثه ترور از دست داد به کره جنوبی بازگشت و تحصیلات در فرانسه را رها کرد.

مادر گونه هه در اثر شلیک مستقیم گلوله توسط فردی بنام سه گوانک که یک کره ای متولد ژاپن بود کشته شد. منابع خبری ژاپن وی را وابسته به کره شمالی و این عملیات را از پیش تعیین شده خواندند.

پس از اینکه گونه هه مادر خود را در این حادثه تروریستی در ۱۵ اوت سال ۱۹۷۴ میلادی از دست داد، مقام بانوی اول کره جنوبی به او رسید.

 عذرخواهی ۲۸ ساله

پدر گون هه نیز پس از طی کردن دو سال از دوره مسئولیتش در سمت ریاست جمهوری، توسط یک افسر ارشد اطلاعاتی به نام جه گیو در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۹ میلادی ترور شد.

وی در سال ۲۰۰۷ میلادی در یک مراسم ملی در کره جنوبی، از همه فعالان سیاسی که در دوران حکومت پدرش بدون دلیل مستند به زندان افتاده بودند، عذرخواهی کرد و نسبت به نحوه رفتار با فعالان سیاسی و احزاب متعهد شد.

پارک گونه هه که خود را تحت تاثیر دین بوداییسم و کاتولیسم معرفی کرده، تاکنون ازدواج نکرده است.

عضویت در مجلس ملی کره جنوبی

وی در سوم آوریل سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی حوزه انتخاباتی دال سونگ کره جنوبی نامزد شرکت در مجلس ملی این کشور شد و پس از اخذ درصد قابل توجهی از آرا به مجلس این کشور راه یافت و جای کیم سوک ون(دبیر هیئت رییسه) را در این مجلس گرفت.

وی در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی به ریاست این مجلس رسید و چند ماه بعد در ۳۰ می سال ۲۰۱۲ میلادی زمان تصدی اش بر این سمت به پایان رسید.

پارک گونه هه همچنین در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی رهبر یکی از احزاب اصلی کره جنوبی شد و تا سال ۲۰۱۲ عهده دار این سمت بود و توانست درصد مشارکت زیادی از مردم را در آرا نمایندگان حزب خود در پارلمان این کشور بدست آورد.

ریاست جمهوری

در ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی، پارک گون هه به عنوان یازدهمین رییس جمهور کره جنوبی از سوی مردم این کشور در یک انتخابات با درصد مشارکت ۹۲ درصد پیروز شد و در سخنرانی اش در ساختمان اتحاد ملی این کشور، موفقیت در اقتصاد و توسعه کسب و کار برای مردم را از اولویت های مهم خود در دوران ریاست جمهوری بر شمرد.

وی بارها از کره شمالی درخواست کرد که با کنار گذاشتن تسلیحات نظامی پای میز مذاکره با کره جنوبی بنشیند و یک صلح پایدار را برای شبه جزیره کره به وجود بیاورد.

وی در دوران تصدی اش بر ریاست جمهوری کره جنوبی، به ایران نیز سفر کرد و در دیدار های جداگانه ای با وزیر صمت، رییس جمهور و رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهان گسترش روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی میان دو کشور شد.

پارک گونه هه که یازدهمین رییس جمهور کره جنوبی و نخستین زن رییس جمهور این کشور است در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربس به عنوان یکی از صد زن قدرتمند جهان معرفی شد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 387368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.