بزرگترین دغدغه ذوب‌آهن تامین سنگ آهن است

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: اکنون سنگ‌آهن به سختی تامین می‌شود زیرا با افزایش نرخ ارز، ارزش صادراتی آن افزایش یافته‌است، انتظار داریم با برنامه ریزی های وزارت صمت برای کنترل صادرات سنگ‌آهن، تمامی ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور به ارزش افزوده تبدیل و پس از آن صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور یزدی‌زاده امروز دوشنبه - ۴ شهریورماه - پس از بازدید از کارخانه ذوب آهن در نشستی خبری اظهار کرد: به رغم گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر ذوب‌آهن، نه تنها فرسوده نشده است، بلکه خطوط تولید این شرکت جانی دوباره گرفته است تا به منظور تحقق شعار رونق تولید، بتواند وظیفه خود را انجام دهد. 

وی افزود: سطح انتظارات ما از وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک متفاوت است و انتظار داریم در این سال کمک‌های لازم برای رونق بخشی به تولید را انجام دهند، تنها راه بهبود معیشت مردم، افزایش تولید است که در شرایط کنونی اقتصادی کشور بسیار موثر است. 

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: دلیل اصلی تفاوت بین سود خالص شرکت ذوب‌آهن و فولاد مبارکه، تفاوت در نحوه تولید است، فرایند کوره بلند که در ذوب‌آهن انجام می‌شود، روشی است که در بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های تولیدی دنیا به کار برده شده و در آن از گاز طبیعی استفاده نمی‌شود. 

یزدی‌زاده افزود: حتی در روسیه که تولید گاز آن زیاد است، فرایند تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می‌شود و برای این کار از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنند، ما از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنیم، در شرکت ذوب آهن نیروگاه داریم و متاسفانه خوراک آن با تعرفه صنعتی در اختیار ما قرار می‌گیرد در حالی که باید با تعرفه نیروگاهی باشد.

قیمت گاز نیروگاهی ۲ درصد قیمت گاز صنعتی است 

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد از سهام پالایشگاه قطران نیز متعلق به ذوب‌آهن است که خوراک آن از قطران ذوب‌آهن تامین شده و  بیش از ۱۵۰ پروفیل‌ متنوع در آن تولید می‌شود.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه به رغم وجود تحریم‌ها بخشی از زغال ذوب‌آهن وارداتی است، گفت: زغال وارداتی با زغال داخلی ترکیب می‌شود.

یزدی زاده افزود: سایر تولید کننده‌های فولاد در ایران به دلیل وابستگی‌هایی که به غرب دارند و همچنین تفاوت در فرایند تولید همواره می‌توانند تولید خود را متوقف کنند، ذوب‌آهن امکان توقف تولید ندارد و کوره های بلند آن باید به صورت شبانه روزی کار کند که عمر آن در حدود ۱۵ سال است.

وی اضافه کرد:  اعتصاب کامیون داران، بحران آب، سخت تر شدن تحریم ها دست به دست هم داده بود تا سال گذشته، سال بسیار سختی از نظر شرایط اقتصادی باشد، اما توانستیم رکورد خوبی با تولید دو میلیون و  ۴۱۰ هزار تن ثبت کنیم و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در نظر داریم میزان تولید سال جاری را به سه میلیون  و ۵۰ هزار تن برسانیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: امروز تولید فولاد این کارخانه به مرز یک میلیون تن رسیده است، اما به دلیل نبود امکان تامین ماده اولیه فرایند تولید، کند شده‌ است هر چند با وجود عقب ماندن از برنامه‌ای که برای افزایش تولید داشته‌ایم، رکورد روزانه ۹ هزار و ۴۳۱ تن را ثبت کرده‌ایم که نشان دهنده توانایی تولید سه میلیون تن چدن در سال است.

یزدی زاده افزود: سنگ آهن اکنون به سختی تامین می‌شود زیرا با افزایش نرخ ارز، ارزش صادراتی آن افزایش یافته اما انتظار ما این است که با برنامه ریزی های وزارت صمت برای کنترل صادرات سنگ آهن انجام داده هر آنچه که در زمینه ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور داریم به ارزش افزوده تبدیل کرده و پس از آن صادر شود. 

وی اضافه کرد:  بسیاری از معدن داران برای تامین ارز مورد نیاز دولت، اقدام به صادرات ماده خام اولیه سنگ آهن می‌کنند، اما اگر قرار دادی بین تولید کننده و معادن تنظیم شود، تولید کننده‌ها می‌توانند نیاز ارزی معادن را تامین کنند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه رشد تولید فولاد در مقایسه با سایر صنایع بسیار چشمگیر بوده و از ۶۰۰ هزار تن در ابتدای انقلاب به ۲۶ میلیون تن رسیده است، گفت: بزرگترین اتفاقی که سال گذشته در ذوب‌آهن رخ داد؛ تولید ریل بود، که برای تولید آن نیازمند تکمیل تجهیزات بودیم، خوشبختانه امروز علاوه بر ریل، فولاد ریل را نیز تولید می‌کنیم و محدودیتی در تولید ریل از نظر تنوع محصول نداریم.

یزدی‌زاده افزود: ذوب آهن یک پرونده باز در مسائل زیست محیطی دارد، قبول داریم که حتی اندک دودی هم در  ذوب‌آهن نباید شاهد باشیم، یکی از موفقیت‌های ذوب‌آهن در مباحث محیط زیستی تولید درب‌های فلکسیبل (Flexible) برای باتری شماره ۳ است.

وی اضافه کرد: همچنین پروژه PCI که از سال ۱۳۹۵ شروع شده و تا سال گذشته کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت کرده‌بود، امروز در فاز راه‌اندازی است، مهندسی و تامین بخشی از تجهیزات این پروژه توسط طرف چینی انجام می‌شود و فرایند نصب و ساخت این پروژه توسط ذوب‌آهن انجام شده‌است. 

تولید تسمه تیر ورق در ذوب آهن اصفهان

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب آهن برای تنوع بخشی به سبد محصولات خود و تضمین ایمنی سازه های فولادی کشور، تسمه تیرورق تولید کرد، تسمه تولید شده در نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان در سازه هایی کاربرد دارد که از تیرورق استفاده می شود.

یزدی زاده افزود: در حوزه‌ آب نیز فعالیت هایی داشته ایم علاوه بر اینکه مصرف آب را در بخش های مختلف کاهش داده‌ایم ، مصرف آب در ذوب آهن از ۱۷ میلیون متر مکعب به ۱۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد تومان برای استفاده از پساب

وی اضافه کرد: با بستن قراردادههای مختلف برای خرید پساب شهرهای مجاور ، امروز حدود یک هزار میلیارد تومان پروژه های خرید پساب از شهرستان نجف‌آباد، روستاهای فلاورجان، ایمان شهر  و فولادشهر داریم و امیدواریم در چهار سال آینده به مرور مصرف آب خام کارخانه در حد مسائل آب شرب و بهداشتی داخل شرکت باشد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: مجموع آبی که قرار است از این طریق تامین شود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که پیش بینی می‌کنیم در سال حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای ما تامین کند، این پروژه در ایمان شهر و فولادشهر ۷۰ درصد پیشرفت داشته است همچنین ظرف ۱۴ ماه آینده تصفیه خانه در ذوب‌آهن راه‌اندازی می‌شود. 

یزدی‌زاده اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام گرفته در استفاده از پساب شهرهای مجاور از جمله ایمان شهر و نجف آباد ذوب آهن اصفهان در مجموع بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه استفاده از پساب، سرمایه گذاری کرده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: این اقدام موثر در شرایطی از سوی ذوب آهن اصفهان انجام می گیرد که این شرکت با مشکلاتی از جمله نقدینگی رو به رو است اما به دلیل اهمیت پروژه این اقدام انجام می شود. امیدواریم در افق ۱۴۰۴ مصرف آب خام کارخانه از زاینده رود صرفاً برای مصارف روزانه و شرب باشد. 

یزدی‌زاده افزود: عمده استفاده از آب برای تولید فولاد از طریق پساب با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده تامین می شود. ذوب آهن افتخار دارد در منطقه اصفهان اولین شرکتی باشد که از پساب استفاده می کند. بهره برداری از پساب زرین شهر به میزان ۶۰ لیتر بر ثانیه اولین استفاده ذوب آهن از پساب در صنعت بود. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات ریل به رغم تولید آن در ذوب‌آهن، گفت : انتظار داریم به خصوص در سال جاری که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده‌است، شاهد موارد این چنینی نباشیم، به تمامی متروهای سراسر کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم که ریل مورد نیاز آنها را تولید کنیم، بخشی از مشکلات به دلیل نبود اطمینان از تولید داخل است و امیدواریم سختی‌های واردات سبب شود این کار بیش از این صورت نگیرد.

بیش از ۸۰ درصد قطعات صنعتی در شرکت تولید می‌شود

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: امروز بیش از ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز در ذوب‌اهن تامین می‌شود، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از قطعات نیز به شرکت‌های داخلی سفارش می‌دهیم و فقط پنج درصد از قطعات و تجهیزات ذوب‌آهن وارداتی است.

یزدی‌زاده افزود: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ ، به ظرفیت تولید چهار میلیون تن در سال برسیم ، همچنین در نظر داریم در افق ۱۴۰۲ از طریق خرید سهام شرکت‌های حاشیه خلیج فارس دو میلیون تن نیز به میزان تولید شرکت اضافه کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بیش از ۱۵ میلیارد تومان در سال صرف نگهداری از ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبزی می‌شود که ذوب‌آهن ایجاد کرده‌است، این جنگل بزرگترین فضای سبز مصنوعی صنعتی در منطقه خاورمیانه است.

با مصوبه دولت ، ۳۰ درصد از نیاز ذوب آهن به مواد آهن‌دار تامین می‌شود

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: برای تولید چهار میلیون تن محصولات فولادی به حدود ۶.۵ میلیون تن انواع مواد آهن دار نیاز داریم، کارخانه در ذخیره مواد آهن دار به کمترین حد خود در طول تاریخ ذوب آهن رسیده بود در این راستا می توان به رکورد دو میلیون و ۴۱۰ هزار تن در سال ۱۳۹۷ و تولید بالای ۹ هزار تن در روزهای مختلف طی سال جاری اشاره نمود.

یزدی‌زاده افزود: با توجه به پایدار نبودن مواد اولیه آهن دار و نداشتن معدن این محصول در کشور، تلاشی که از سال های گذشته آغاز شده بود در دوره جدید پیگیری شد و از این مسیر،  یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی از معادن دولتی در کمیته زیربنایی هیات دولت تصویب شد، در نهایت خرداد ماه سال جاری این سهمیه به ذوب آهن اصفهان اختصاص یافت. 

وی اضافه کرد: سهمیه سنگ آهن اختصاص یافته به تفکیک یک میلیون تن از معادن سنگان دولتی و ۷۵۰ هزار تن از معدن چاه گز یزد انجام شد که برنامه ریزی انعقاد قرارداد و حمل محصول انجام گرفت.حسب توافقاتی که تاکنون صورت گرفته قرار شد سنگ با درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان به مدت پنج سال به ذوب آهن تحویل شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: سال اول عملیات خرید و حمل شروع شده و برای سال آتی نیز شروطی مانند افزایش بهره وری منابع انسانی،پرداخت مطالبات شرکت های زغال سنگی و ... را باید ذوب آهن اصفهان محقق نماید که در صورت تحقق شروع این تحویل از سوی دولت انجام می گیرد که امیدواریم با همکاری همه همکاران محقق شود.

یزدی‌زاره افزود: این میزان سنگ آهن اختصاص یافته حدود ۳۰ درصد از نیاز ذوب آهن را پوشش می دهد و شرکت برای تامین سایر  مواد آهن دار و سنگ آهن از سایر منابع باید تلاش داشته باشد.

وی اضافه کرد: همزمان تلاش هایی برای تملک معدن توسط ذوب آهن از طریق کمیته اقتصادی سران سه قوا انجام شده و امیدواریم با نظر مساعد آنها و پیرو مصوبه ستاد تسهیل تولید بتوانیم معدن مناسبی را برای شرکت در نظر بگیریم، همچنین مذاکراتی با معادن کوچک و بزرگ بخش خصوصی توسط شرکت انجام شده که تا امروز منجر به نتیجه تملک یا مشارکت نشده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: تلاش برای تملک معدن از سال ۱۳۹۲ که شرکت به بخش خصوصی مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار گردید آغاز شد و توسط مدیران قبلی نیز اقداماتی انجام گرفت اما نیاز بود این اقدام زودتر انجام می گرفت. 

یزدی‌زاده افزود: متاسفانه به دلیل دولتی بودن شرکت، تمهیدات مناسب برای تامین سنگ مورد نیاز ذوب آهن اندیشیده نشد و امروز معضل بزرگ تامین مواد آهن دار ایجاد شده است بنابراین برای تولید پایدار نیاز است سرمایه گذاری مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بخشی از معادن کشور در اختیار شستا است که در جهت هم افزایی و با توجه به مکاتباتی که به عمل آمده مقرر گردید بهره برداری از معادن زغال سنگ به ذوب آهن اختصاص یابد.

هر کمکی بتوانیم برای ساخت مترو اصفهان انجام می دهیم

مدیرعامل ذوب‌اهن اصفهان در خصوص مشارکت این شرکت در پروژه مترو اصفهان گفت: اگر قرار است پروژه ای در استان اجرا شود بهتر است ذوب‌آهن هر کمکی بتواند در آن انجام می‌دهد، در دوره مدیریت سابق بحثی مبنی بر اجرای پروژه مترو توسط ذوب‌آهن عنوان شده بود و تامین مالی این پروژه بار نقدینگی زیادی داشت.

یزدی‌زاده افزود: ذوب‌آهن  برای تامین ریل مترو مشارکت می‌کند تا فشار نقدینگی به پروژه ایجاد نشود، به شهردار اصفهان نیز گفته ام هر زمانی مترو تا ذوب‌آهن آمد ما سرویس‌های شرکت را تعطیل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: شراکت در این پروژه برای ذوب‌آهن صرفه اقتصادی ندارد اما در تامین تجهیزات مورد نیاز آن هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم.

پیوند بین صنعت و دانشگاه همواره موجب توسعه است  

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه و اقدامات صورت گرفته در شرکت ذوب‌آهن برای این مهم، اظهار کرد: پیوند بین صنعت و دانشگاه همواره موجب توسعه است. 

یزدی‌زاده با بیان اینکه بودجه پروژه‌های پژوهشی در سال جاری به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته‌است که نشان‌دهنده اهتمام ذوب‌آهن در بخش تحقیق و توسعه است، افزود: توسعه ارتباط با دانشگاهیان همواره در برنامه‌های ذوب‌آهن بوده است و در حوزه آب و تامین قطعات قرار دادهایی بسته شده‌است.

وی اضافه کرد: هچنین در حوزه‌های آسیب شناسی منابع انسانی، استحصال عناصر نایاب از سرباره‌ها و سایر حوزه‌های مرتبط با دانشگاه آزاد اسلامی قرادادهایی بسته شده است که قرار گذاشته ایم روند کار به صورت دوره‌ای مرور شود و در شهریور ماه نیز نشستی با رییس کل دانشگاه‌های آزاد کشور برای بررسی روند پیشرفت پروژه‌ها خواهیم داشت.

کد خبر 387260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.