رضایی: زمینه اجرایی شدن قوانین حمایت از کودکان فراهم شود

استاندار اصفهان گفت: باید زمینه اجرایی شدن قوانین قضایی حمایت از کودکان در کشور فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی صبح امروز_دوشنبه_چهارم شهریور ماه در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: همزمان شدن برگزاری نشست حقوق کودک و سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان فرصت مناسبی برای توجه به حقوق کودکان است.

وی با بیان اینکه همه چیز از کودکی شروع می شود و تمام سلول‌های مغزی هر انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد و تکامل می‌یابد، افزود: میلیون ها کودک در سراسر جهان به دلایل مختلف در شرایط دشوار به سر می برند و حقوق مسلم آنها نادیده گرفته می شود. ۲۵۰ میلیون کودک کار در جهان  وجود دارد و این آمار مایه تاسف است.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: در شورای آموزش و پرورش استان اصفهان تصویب شده که هیچ کودک واجد شرایط تحصیلی نباشد که در سال آینده به مدرسه نرود و از تحصیل محروم شود، زیرا برای آموزش و پرورش کودکان و احقاق حقوق آنها در سطوح و ابعاد مختلف دغدغه داریم. بر اساس آمار ۲۵ درصد تلفات بیماری ایدز مربوط به کودکان بوده است و این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد تنها ۳۰ درصد کودکانی که از مادران مبتلا به HIV+ متولد می شوند، مبتلا به این ویروس هستند و ۷۰ درصد از کودکانی که در این شرایط متولد می‌شوند، سالم می‌مانند.

رضایی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان‌های جهانی، ۲۹ درصد از کودکان زیر  پنج سال در جهان از مشکلات تغذیه رنج می‌برند.

وی اضافه کرد: بیشترین مسئولیت در آموزه های دینی و مذهبی ما در قبال کودکان به والدین آنها سپرده شده و کودک به عنوان یک نعمت حسنه از سوی خدواند در نظر گرفته شده است. زمانی که دین و شریعت اسلام از حقوق کودک سخن می گفت بسیاری از جوامع در جهان با این موضوع آشنا نبودند و توجهی به آن نداشتند. 

استاندار اصفهان تصریح کرد: انتخاب نام نیکو، تامین خوراک و تغذیه مناسب برای کودک‌، احترام به مقام کودک‌ ، پرهیز از اعمال خشونت جسمی و روی در برخورد با کودکان، حق تحصیل و حق تقریح و بازی از جمله مهم ترین حقوقی است که اسلام برای کودکان در نظر گرفته است. متاسفانه برخی از خانواده ها با فرستادن فرزندان و کودکان خود به کلاس های متعدد و پر کردن وقت آنها، زمان شادی و تفریح و بازی را از کودک سلب می کنند و این زیر پاگذاشتن حقوق مسلم یک کودک است.

رضایی با بیان اینکه زمینه اجرایی شدن قوانین قضایی حمایت از کودکان در کشور باید فراهم شود، افزود: تاکید بر ضمانت های اجرایی قوانین مرتبط با کودک در کشور، توجه بیشتر به پیشگیری و آگاه سازی اجتماعی برای کاهش میزان کودکان در معرض آسیب و ترویج و توجه بیشتر به آموزش حقوق کودک به والدین و مراقبان اصلی کودک،از جمله مهم ترین وظایف ما مسئولان در قبال کودکان است.

وی یادآور شد: در برخی از بیمارستان ها توجه زیادی به بخش های مختلف درمانی می شود  و غفلت از محیط درمان کودکان صورت می گیرد که باید اصلاح شود. صدا و سیما، رسانه های گروهی و خبرنگاران نقش مهمی در احقاق حقوق کودکان و آشنا کردن جامعه با این حقوق دارند.

کد خبر 387247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.