۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
شادترین کودکان جهان در هلند

به گزارش انجمن کودکان سازمان ملل متحد، هلند میزبان شادترین کودکان جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنا بر گزارش یونیسف که با توجه به ابعاد مختلفی از بهزیستی کودکان جهان ارائه شده است، کودکان هلندی از لحاظ بهزیستی مادی، سلامتی، ایمنی، مسکن و محیط زندگی و مباحث آموزشی در صدر جدول شادترین کودکان جهان جای گرفته‌اند. در این کشور والدین نیز با توجه به تأثیرات مثبتی که بر فرزندان خود دارند و علاقه و احترامی که از آن‌ها دریافت می‌کنند شادترین والدین جهان هستند و می‌توانند کودکان شاد و خوشبختی نیز برای جامعه خود تربیت کنند.

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد حس شادی و خوشبختی در میان کودکان هلندی ارتباط با والدین است که توجه بالایی نسبت به آن در این کشور وجود دارد و کودکان رابطه دوستانه، صمیمانه و در عین حال سرشار از احترام با والدینشان دارند.

کودکان هلندی در برخورد با والدین خود بسیار راحت و با اعتماد عمل می‌کنند و عقاید خود به سادگی را بیان می‌نمایند؛ چرا که در این کشور رویکرد فرزندپروری ترکیبی از مکتب قدیمی "حفظ ارزش‌های خانوادگی" با احترام مدرن امروزی به "استقلال و عقاید کودک" است و بدین ترتیب والدین در کنار حفظ ارزش‌های خانوادگی فضای لازم برای عملکرد مستقل و ارائه عقاید، نظریات و احساسات را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند، هرگز کودک خود را سرکوب نمی‌کنند و حق اظهارنظر را از او نمی‌گیرند.

این اقدام والدین نه تنها منجر به ایجاد حس شادی و خوشبختی در کودکان می‌شود که باعث می‌شود آن‌ها در فضایی سرشار از امنیت و آسایش روانی، اعتماد به نفس و اطمینان از ارزش جایگاهی که دارند رشد کنند؛ فضایی که کودک به راحتی و بدون هیچ ترسی می‌تواند درباره هر آنچه موجب آزار و اذیت او می‌شود صحبت کند، از ابراز عقیده هیچ ترس و واهمه‌ای نداشته باشد و آزادانه درمورد هر آنچه در ذهن دارد و هر آنچه که بر او گذشته است صحبت کند و سؤال بپرسد.

در این کشور والدین درمورد هر مسأله‌ای که به فرزندشان مربوط می‌شود، حتی اگر وی تنها دو سال داشته باشد، نظر او را جویا می‌شوند و بدین ترتیب علاوه بر احترام به کودک، احترام او نسبت به خود را به دست می‌آورند. این احترام و اعتماد متقابل منجر می‌شود که کودکان امروز هلندی، نوجوانان با اعتماد به نفس، جوانان محترم و والدین شاد و آرام آینده باشند و با حس احترام و اعتقاد به خود و البته دیگران، همچنین برخورداری از حق شنیدن و شنیده شدن رشد کنند.

در هلند بحث گذراندن "زمان با خانواده" از اهمیت بالایی برخوردار است، پدر و مادر در برابر فرزندان خود نقش یکسانی ایفا می‌کنند و حتما برای آن‌ها وقت می‌گذارند. شام حتما باید در جمع خانواده سرو شود و حتی بسیاری از پدران یک روز کامل خود یعنی روز پدر را مرخصی بدون حقوق می‌گیرند و آن را صرف خدمات بی چشم‌داشت به فرزندان خود می‌کنند.

رفتار سالم والدین نسبت به کودکان در هلند منجر می‌شود که کودکان به عنوان شخصیت‌های توسعه یافته دیده شوند، نقاط ضعف آن‌ها واقع‌بینانه بررسی شود و هیچ‌گونه فشاری در این زمینه به آن‌ها وارد نشود. البته سخت‌گیری‌های لازم برای داشتن آینده روشن نسبت به آن‌ها اعمال می‌شود ولی معیار سنجش توانایی در مدارس ابتدائی هلند نمرات و ارزیابی‌های کمّی نیست. بدین ترتیب هیچ‌گونه استرس غیرضروری بر کودکان وارد نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند زمان کافی برای بازی، ورزش و استراحت پس از مدرسه را در اختیار داشته باشند.

حتی رانندگان وسایل نقلیه نیز احترام بسیاری برای حق تقدم آینده‌سازان خود قائل هستند و نسبت به آن‌ها همچون فرزندان خود عمل می‌کنند، بدین ترتیب مسیرهای دوچرخه و پیاده‌روی ایجاد شده برای کودکان از امنیت کافی برخوردار است. بنابراین با وجود داشتن چنین امنیت خاطر و بهزیستی ذهنی، چه در جمع خانواده و چه در اجتماع بیرونی می‌توان گفت که هلند آینده‌ای درخشان و رو به پیشرفت در انتظار دارد.

کد خبر 387233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.