سفر با قطار آن شب

قطار آن شب داستان معلمی است که یکی از شاگردانش مادر خود را از دست داده است و تلاش میکند تا پدرش را با معلمش آشنا کند. معلم از شاگردانش میخواهد تا پایان سرنوشت این آشنایی را رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری فیلم "قطار آن شب" با حضور حمیدرضا قطبی کارگردان، رضا درستکار منتقد، بهناز جعفری بازیگر، بهروز رشاد نویسنده مجری طرح و تهیه کننده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، افشین هاشمی فیلمنامه نویس، با بیان اینکه این فیلم از داستان کوتاهی به همین نام از احمد اکبرپور  اقتباس شده است، اظهار کرد: پس از مطالعه داستان، تصمیم به نوشتن فیلمنامه ای بر اساس آن گرفتیم.

وی ادامه داد: تاثیر اتفاقات درفیلم‌ به یک‌ اتفاق اخلاقی منجر می شود. هرچند مدیوم آموزش فیلم با دیگر روش های آموزشی متفاوت است اما به هر حال کودکان و نوجوانان نیاز به آموزش مسقیم و صریح دارند، اما به دلیل وجود تابوهایی در جامعه، ما در فیلم نمیتوانیم این آموزش را به نوجوانان ارائه دهیم.

در ادامه حمیدرضا قطبی با اشاره به لوکیشن فیلمبرداری گفت: داستان می توانست هرجایی اتفاق بیوفتد اما من این مکان را بیشتر می شناختم و در فیلم هم باتوجه به سفر شخصیت ها از جنوب به شمال که باید سفر طولانی اتفاق می افتاد؛ البته از لحاظ زیبایی شناسی نیز برای من صحنه ها مهم بود و شمال تصاویر زیبایی را به فیلم میداد.

او ادامه داد:ما تلاش کردیم فضای فانتزی فیلم را از فضای واقعی جدا کنیم و برای آنکه مخاطب  فضا ها را بتواند از هم تشخیص دهد، نیاز داشتیم از جلوه های بصری نیز کمک بگیریم.

کارگردان این فیلم پیرامون طیف مخاطبان این فیلم گفت: من به رنج سنی خاصی فکر نمی کردم و تلاشم این بود که بتوانم علاوه بر نوجوانان، خانواده را راضی کنم. هنگامی که فیلمنامه در حال تکمیل شدن بود ما متوجه پیچیده بودن داستان بودیم اما تلاش کردیم دو داستانی که در فیلم به طور موازی در حال پیش رفتن هستند، باهم نقطه تلاقی داشته باشند.

قطبی درمورد پایان داستان گفت: مخاطب در حین فیلم ذهنش درگیر پایان خواهد بود ما حتی در روند نوشتن فیلمنامه نیز پایان های مختلفی به ذهنمان رسید برای همین پایانبندی قطعی داستان را به عهده مخاطب گذاشتیم.

وی در پاسخ به سوال منتقدی پیرامون میزان وفا داری فیلمنامه به داستان گفت: پلات داستان به شدت فوق العاده بود. داستانی شروع میشود که غافلگیر کننده است چرا که متوجه میشویم این خود یک قصه است که توسط یک نفر دیگر نوشته میشود.

کارگردان فیلم قطار آن شب ادامه داد: همه چیز در فیلم تکراری است؛ اما ما فیلم می سازیم که  لحظاتی مخاطب را با خود همراه کند و رسالت ما نیز همین است.

احمد اکبرپور نویسنده داستان قطار آن شب نیز در این نشست گفت: قطبی روح کتاب را درآورده و حتی فکر میکنم روح داستان را تعالی بخشیده است؛ من به فیلمنامه نویس گفتم که داستان جایگاه خودش را دارد و فیلمنامه هم جایگاه خاص خودش را دارد اما هم تلاش فیلمنامه و هم داستان، همراه کردن مخاطب بود که این اتفاق افتاد.

کد خبر 387032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.