کرملین: بازگشت به "گروه ۷" برای روسیه یک هدف نیست

سخنگوی کاخ کرملین و وزارت خارجه روسیه درباره امکان بازگشت روسیه به ترکیب گروه «۷»، تأکید کردند: این مسئله به خودی خود یک هدف نیست و بررسی این مسئله نباید به یک نمایش تبدیل شود و بعد از توافق جمعی باید پیشنهادات به مسکو ارائه شود.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری «تاس»، "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که بازگشت به ترکیب گروه ۸ به خودی خود برای روسیه یک هدف نیست. به گفته وی، در عین حال این کشور از تماس با هر گروه بین المللی خودداری نخواهد کرد.

وی گفت: «بازگشت به گروه ۷ یا همان گروه ۸ سابق، به خودی خود برای روسیه یک هدف محسوب نمی شود. البته در هر صورت مقامات مسکو بر این عقیده هستند که بررسی مسائل و مشکلات جهانی چه در زمینه مسائل امنیتی، ژئوپلیتیکی یا اقتصادی، بدون مشارکت چین و هند و به طور کلی کشورهای تاثیرگذار در روند اوضاع به طور کامل موثر و کارآمد نخواهد بود

پسکوف افزود، دیگر گروه‌های جهانی از جمله، گروه ۲۰ ، برای حل و فصل مسائل و مشکلات بین المللی مفیدتر به نظر می‌رسند.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز شب گذشته در مصاحبه با  شبکه اول تلویزیون این کشور تأکید کرد، کشورهای گروه هفت باید موضع گیری واحدی در رابطه با مسئله بازگشت روسیه به ترکیب این گروه اتخاذ کرده و این مسئله را به یک شوی جهانی تبدیل نکنند.

وی گفت: «اگر بخواهیم درباره ترکیب گروه هفت یا هشت صحبت کنیم، مطمئناً ترکیب آن به خودی خود چندان اهمیت ندارد اگر آنها سالی یک بار موضع گیری واحدی درباره برخی مسائل بین المللی، از تروریسم بین‌المللی گرفته تا اوضاع در اوکراین، اتخاذ می کنند، به طور منطقی باید مسئله مشارکت روسیه در ترکیب این گروه هم باید ابتدا بین خود آنها مورد توافق قرار بگیرد. ولی متاسفانه پیش از این در بررسی مسائل ما با متخصصان بزرگی سر و کار داشتیم، ولی امروز حل و فصل مشکلات بین المللی  به دست افرادی افتاده که از قوانین مربوط به نمایشات تجاری استفاده می کنند، در حالی که این مسائل باید در چارچوب اصول دیپلماسی و به طور منطقی و تخصصی بررسی شود.»

زاخارووا در عین حال تاکید کرد که طرف روسی همواره حاضر به بررسی پیشنهادات گروه هفت درباره بازگشتش به ترکیب گروه هشت خواهد بود، اگرآنها چنین مسئله‌ای را بخواهند. به گفته وی، در شرایط کنونی بسیار مهم است که مواضع کشورهای عضو گروه ۷ شنیده شود و آنها بتوانند در بین خود به توافقی در این زمینه دست یابند. پس از آن پیشنهادات مربوط به طرف روسی ارائه شود.

لازم به یادآوری است، "دونالد ترامپ" و "امانوئل ماکرون" روسای جمهوری آمریکا و فرانسه یکی دو روز قبل در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود مسئله امکان مشارکت روسیه در نشست سران گروه ۸ در سال ۲۰۲۰ را بررسی کردند.

 ترامپ یادآور شده که مخالفتی با بازگشت روسیه به گروه ۷ ندارد و قصد دارد این مسئله را در نشست سران این گروه که قرار است از ۲۴ الی ۲۶ ماه آگوست (دوم الی چهارم شهریورماه) در فرانسه برگزار ‌شود با همتایان خود در میان بگذارد. این در حالی است که به عقیده ماکرون، بازگشت روسیه به گروه ۸ ، بدون حل و فصل بحران کنونی در اوکراین، اشتباه راهبردی برای گروه ۷ خواهد بود. "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز یادآور شده است که پیشرفت در تحقق توافقنامه مینسک برای حل و فصل مناقشه نظامی در شرق اوکراین، میتواند شرایط جدیدی برای بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت فراهم کند.

کد خبر 386838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.