۵۴۰ ژنوتیپ چمن مقاوم به خشکی در مرکز تحقیقاتی محمودآباد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در مرکز تحقیقاتی محمودآباد ۵۴۰ ژنوتیپ چمن مقاوم به خشکی و کم‌نیاز آبی وجود دارد که تعدادی از آنها تکثیر و به صورت رول استفاده شده است.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی شهر اصفهان در چند سال گذشته استفاده از گونه‌های گیاهی و چمن‌های مقاوم در برابر کم آبی و متناسب با شرایط اقلیمی شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه چمن در اصفهان کاربرد زیادی دارد چمن‌های مقاوم به خشکی شناسایی شده که بین پنج تا ۱۰ روز یکبار به آب نیاز دارد، برنامه حذف چمن‌ها با نیاز آبی بالا و جایگزینی آن با گونه‌های کم نیاز آبی جز برنامه‌های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه به منظور شناسایی گونه‌های چمن‌های مقاوم به خشکی، شوری، سرما، گرما و نیز گونه‌های بومی و غیربومی متناسب با اقلیم شهر اصفهان، مرکز تحقیقات محمودآباد فعالیت‌های خوبی انجام داده است، تصریح کرد: این مرکز به وسعت ۱۲ هکتار بوده و فعالیت‌های پژوهشی خود را از اواخر دهه ۷۰ بر روی بیش از ۴۵۰ گونه از چمن‌های سردسیری و گرمسیری انجام داده که هم اکنون علاوه بر افزایش این کلکسیون به ۵۴۰ ژنوتیپ، نتایج ارزشمندی در خصوص شناسایی گونه‌های چمن‌های مقاوم به خشکی، شوری، سرما، گرما و ... به دست آورده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در سال‌های اخیر و به خصوص از اوایل سال ۸۷ تحقیقات و پژوهش بر روی بیش از ۱۴۰ گونه از انواع گیاهان زینتی بومی و غیر بومی را انجام داد که هم اکنون بیش از ۲۶۰ گونه از انواع گیاهان چوبی و علفی، دائمی و زینتی در این مرکز وجود دارد.

مرتضایی‌نژاد گفت: پس از انجام تیمارهای آزمایشی، تحقیقات لازم برای بررسی عکس العمل گیاهان نسبت به اثر تنش‌های عوامل محیطی و زراعی و به خصوص عکس العمل نسبت به خشکی و شوری انجام گرفته و هم اکنون بیش از ۴۵ گونه از این گیاهان و شش گونه از چمن های مقاوم به خشکی (شامل ۱۸رقم) به تولید انبوه رسیده و در عرصه‌های فضای سبز مناطق کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: گل‌ها و گیاهان زینتی مقاوم در مرکز تحقیقاتی محمودآباد تحت عنوان استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم در طراحی‌های مناطق خشک به تولید انبوه رسیده و در بعضی از عرصه‌های فضای سبز شهر به صورت پایلوت کاشته شده است.  

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در سال جاری بیشتر درختان واکاری شده از گونه‌های درختی مقاوم مرکز تحقیقاتی محمودآباد کشت شده است.

کد خبر 386582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.