آیاحجاب وجه المصالحه انتخابات است؟!

تردد سلبریتی‌ها و معلمان خصوصی کنکور با آمبولانس، تکذیب واگذاری بنادر به خارجی‌ها، توصیه های چهره‌های جوان اصولگرا به چهره‌های سنتی و برترین روسای بانک مرکزی در سال ۲۰۱۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۳۰مردادماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اختصاص داده و در تیتر یک نوشته است: «تکذیب واگذاری بنادر به خارجی‌ها» ربیعی با بیان اینکه آنچه درباره بندر شهید بهشتی اتفاق افتاد، در راستای توافقنامه چابهار است که میان سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا شده است، افزود: درباره یکی از این بنادر، قرارداد به شیوه «بی.او.تی» امضا شده است که مطابق آن در یک دوره ۱۰ ساله ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اما این قرارداد نه به منزله واگذاری حاکمیت است و نه به منزله واگذاری بندر.

ربیعی با اشاره به پیشنهاد برخی کشورهای آسیای میانه مبنی بر واگذاری مناطقی از بندرهایشان به ایران، ادامه داد: طی صحبتی که با مسئولان منطقه آزاد و مسئولان اقتصادی صورت گرفت، در گام‌های اولیه ما می‌توانیم بیش از ۱۱ میلیارد دلار مبادله داشته باشیم و این کار به اشتغال چابهار نیز کمک می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب، با بیان اینکه در شرایط تکمیل نشدن این کریدور، حمل بار از هند و بمبئی به کانال سوئز و بعد ‌هامبورگ، سن پترزبورگ و در نهایت مسکو ۳۷ روز طول می‌کشد، اظهار کرد: حمل کالا از مسیر بمبئی-چابهار- انزلی و آستاراخان ۱۴ روز طول می‌کشد که درحال فعال شدن است که این هم برای روس‌ها مزیت خوبی است و هم برای ما درآمدزایی دارد.

وی در پایان، بار دیگر ضمن رد هرگونه واگذاری دریای خزر و بنادر جنوب اظهار کرد: این موج در خارج نیز به راه افتاده و آنها بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کردند، اما قطعاً قراردادهای مدیریت بنادر که به آن اشاره شد، عادلانه و به نفع کشورمان خواهد بود.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود از توصیه های یکی از چهره‌های جوان اصولگرا به چهره‌های سنتی این جریان خبر داده و با انتشار صفحه شخصی یکی از کاربران فضای مجازی به موضوع یکی از تحرکات اجتماعی این طیف سیاسی پرداخته و در تیتر این مطلب آورده است: «حجاب خوب است اما از فردای انتخابات؟!»  آفتاب یزد در متن این خبر توضیح داده است: یک چهره توییتری اصولگرا در توییتی به الله کرم توصیه‌ای قابل تامل کرده است: «آقای الله‌کرم، شما در بحث حجاب ورود کنید حتما نتیجه عکس می‌دهد! کاش بدانید که فردای انتخابات مجلس ۹۸ هم می‌شود این اعتراض را به وضع حجاب انجام داد. حتما موکولش کنید به آن زمان تا خدای ناکرده عامل دست تیم عملیات رسانه‌ای دولت برای دوقطبی کردن جامعه نشوید.» عادت کرده بودیم از چند هفته مانده به انتخابات دوربین صدا و سیما به سراغ اقشاری از جامعه می‌رفت که هیچ گاه آن‌ها را در پسِ پشت صحنه‌ها نیز نشان نمی‌داد. عادت کرده بودیم درست شبی که فردای آن قرار بود مردم به صحنه بیایند باز هم دوربین صدا و سیما به سراغ اقشاری از جامعه می‌رفت که هیچ گاه به آن‌ها توجهی نشان نمی‌داد! در این دو برهه؛ برای دوربین صدا و سیما مهم نبود که فرد مصاحبه‌شونده حجاب کامل دارد یا نه! برای دوربین صدا و سیما مهم نبود که چه پوششی را انتخاب کرده است! در کدام منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران یا مناطق مرفه و به اصطلاح بالانشین استان‌ها زندگی می‌کند! برای دوربین صدا و سیما اصلاً اهمیتی نداشت که ماشین فرد مصاحبه‌شونده چند میلیاردی است یا چند میلیونی! اصلا سراغ همه می‌رفت و در کمال تعجب، هر که هر چه می‌گفت منتشر می‌کرد! یک وقت‌هایی ما فکر می‌کردیم از دست صدا و سیما در رفته که اقدام به پخش بعضی از این دست مصاحبه‌ها می‌کند اما واقعیت امر این بود که اینگونه نیست. برای به صحنه آوردن باید از تمام توان و تمام گروه‌ها و تمام افکار کمک گرفت، آن جا بحث‌های تبلیغی و شعاری مطرح بود، آن جا پای حرکت‌های رسانه‌ای در میان بود...بحث حجاب ورای این بحث‌ها است. حقیقت حجاب این نیست که وجه‌المصالحه انتخابات قرار بگیرد. حجاب یک سرش بحث‌های دینی و سر دیگر آن بحث‌های قانونی است. این که یک فرد در توئیتی توصیه گونه بگوید فعلاً سراغ حجاب نرو تا بعد از انتخابات این یعنی هستند اتاق فکرها و هستند تفکراتی که مهمترین مسائل نیز برای آن‌ها سیاسی و مصلحت گونه است. 

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از دیدارش با رئیس‌جمهور روسیه پرداخته و در عکس یک خود نوشته است: «تاکید بر حفظ برجام» امانوئل مکرون روز دوشنبه پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: فرانسه خواهان تنش‌زدایی از بحران مسئله توافق هسته‌ای ایران است. وی همچنین در این باره گفت که این مسئله در دیدار با پوتین مورد بحث قرار خواهد گرفت. علاوه بر این خبرگزاری اسپوتنیک با توجه به دیدار روسای جمهور این دو کشور در روز گذشته به نقل از فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در ایران گفت: به دلیل وضعیت سختی  که در خلیج فارس وجود دارد، کشورها [فرانسه و روسیه] به دنبال یک راه چاره هستند. فرانسه برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به دنبال جلب حمایت مسکو است. وی همچنین در این باره گفت: روسیه مانند چین و همچنین سه کشور اروپایی یعنی آلمان،‌ فرانسه و انگلیس شریکی جدی در توسعه و اجرای این توافق است.

روزنامه اطلاعات، در صفحه نخست خود از برخورد گرم اروپا با وزیر امور خارجه گزارش داده و در تیتر یک خود آورده است: «استقبال اروپا از دیپلماسی فعال ایران» این روزنامه در ادامه از دیدارهای ظریف با مقامات سوئد و فنلاند خبر داده و تاکید کرده است تحریم ظریف شکسته شد. این روزنامه همچنین از قول ظریف خبر داده است که وی به فرانسه خواهد رفت.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی تردد سلبریتی‌ها و معلمان خصوصی کنکور با آمبولانس اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «اورژانس‌هایی که آژانس شدند» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: شکاف طبقاتی در کشور و زندگی اشرافی عده‌ای هر روز بیش‌تر از دیروز خود را نشان می‌دهد. به نحوی که در مواردی حتی امکانات عمومی نیز در خدمت عده‌ای خاص قرار می‌گیرد تا آنان برای مخاطرات زندگی روزمره نیز خاطرشان مکدر نشود.آن هم درست زمانی که بخش زیادی از جامعه درگیر تامین نیازهای اولیه خود هستند و از مرتفع کردن نیازهای معیشتی‌شان نیز عاجز مانده‌اند. در جدیدترین خبر از این دست، انتشار خبر تبدیل شدن آمبولانس‌های اورژانس به ماشین‌های آژانس برای تردد عده‌ای خاص است تا راهکاری باشد برای دور زدن ترافیک و همچنین عبور از خطوط ویژه که آنان راحت‌تر به قرارهای خود و مکان‌های مدنظرشان برسند. دیروز رئیس اداره آمبولانس خصوصی ایران تائید کرد که عده‌ای از افراد پولدار در تهران برای فرار از ترافیک این شهر از آمبولانس استفاده می‌کنند.به گفته مجتبی لهراسبی ، پلیس به دلیل حجم کار نتوانسته است در زمینه جلوگیری از این اقدام ممنوع همکاری کند. پیش‌تر نیز علی عبدالعالی، استاد دانشگاه، به رسانه‌ها گفته بود: «عده‌ای از معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه‌های هنگفتی که می‌گیرند چیزی نیست.» البته فقط معلم‌ان کنکور نیستند که در استفاده از آمبولانس های خصوصی در مظان اتهام قرار گرفته‌اند، سلبریتی‌ها نیز که معمولا اسم‌شان با زندگی لاکچری گره خورده است از این قاعده مستثنی نیستند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی برترین روسای بانک مرکزی در سال ۲۰۱۹ پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «برترین سکانداران پولی جهان» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: دو نشریه معتبر بین‌المللی، برترین روسای بانک مرکزی در سال ۲۰۱۹ را معرفی کردند. این انتخاب از سوی دو «نشریه بنکر» و «نشریه گلوبال فایننس» صورت گرفت و برجسته‌ترین سیاست‌گذاران پولی دنیا با محوریت مدیریت مطلوب برای دستیابی به رشد با ثبات و حفظ تعادل اقتصاد کشور انتخاب شدند. «شفافیت‌های فرآیندهای بانکی»، «تثبیت تورم در نزدیکی نرخ هدف»، «اهمیت به نوآوری و تکنولوژی» و «تلاش برای دسترسی به جریان سرمایه آزاد» عمده‌ترین معیارهای مورد توجه این دو نشریه برای انتخاب روسای برتر بانک‌های مرکزی بود. از نگاه کارشناسان، روسای بانک‌های مرکزی نسبت به سال گذشته کار سخت‌تری پیش‌رو دارند، چرا که احتمال وقوع رکود اقتصادی در جهان افزایش یافته است. علاوه بر این، در برخی مناطق، استقلال عمل بانک‌های مرکزی مورد تهدید است. از نکات قابل توجه در این دسته‌بندی این است که در منطقه خاورمیانه، نام محمد الهاشل، رئیس کل بانک مرکزی کویت به دلیل تقویت ساختار صنعت بانکداری کویت و تبدیل این کشور به قطب مالی کشورهای اسلامی به چشم می‌خورد. همچنین در این رتبه‌بندی همه عناوین در تسخیر مردان نبوده و نورشمسیا مهد یونس از مالزی و الویرا نابیولینا از روسیه، به‌عنوان سیاست‌گذاران موفق پولی معرفی شدند، این دو در حل و فصل بحران‌های پولی و مالی کشورشان نقش مهمی ایفا کردند.

کد خبر 386531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.