نور درمانی؛ شیوه جدید برای بهبود سلامت قلب

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که نور درمانی می‌تواند آسیب‌ بافتی ناشی از حمله قلبی را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی یک بیماری‌های رایج در جهان است که باعث مرگ افراد بسیاری می‌شود. اگرچه بیشتر مردم معتقد هستند که درد قفسه سینه یکی از علائم سکته قلبی است؛ اما نشانه‌های دیگر آن شامل تنگی نفس، درد در قسمت بالا تنه، تهوع، عرق سرد، سرگیجه، درد در قسمت بازو، کمر، گردن، فک یا قسمت بالای معده است. روش‌های زیادی نظیر رژیم غذایی مناسب و ورزش‌کردن می‌تواند خطر  بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، اما محققان به دنبال شیوه‌های جدید برای جلوگیری از ابتلا به این امراض هستند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه "کلرادو" آمریکا به منظور بررسی تاثیر نور شدید بر سلامت قلب، مطالعه‌ جدیدی روی موش‌ها انجام دادند؛ آن‌ها تاثیر نور شدید بر عملکرد ژن PER۲ را (با افزایش تزریق این ژن در حین نور درمانی) ارزیابی کردند. ژن PER۲ ، توسط قسمتی از مغز بیان می‌شود که ریتم شبانه‌روزی بدن انسان را کنترل می‌کند. یافته‌های جدید نشان داد بافت قلبی موش‌های شرکت‌کننده در این تحقیق حین سکته قلبی، سالم‌تر از قبل باقی می‌ماند.

علاوه بر این، این نور شدید سطح "آدنوزین" قلب را (Adenosine) که یک ماده شیمیایی است و به تنظیم کردن جریان خون کمک می‌کند، افزایش می‌دهد. این دو موضوع باعث بهبود سلامت قلب افراد می‌شود. به گفته پژوهشگران دانشگاه کلرادو، برای بهره‌مندی از مزایای نور شدید بر عملکرد قلب، ضرورت دارد موش‌ها نور را ببینند، زیرا موش‌های نابینا در این مطالعه، مزایای مشابه را تجربه نکردند.

مرحله بعدی تحقیق، انجام آزمایش روی انسان‌ها بود تا مشخص شود که آیا آن‌ها نیز از فواید نور درمانی برای سلامت قلب بهره می‌برند یا خیر. برای نیل بدین هدف محققان ۳۰ فرد سالم را به مدت ۳۰ دقیقه در معرض نور شدید قرار دادند. این افراد در پنج صبح متوالی، در معرض ۱۰ هزار تشعشع نوری قرار گرفتند و از آن‌ها نمونه خون گرفته شد.

نتایج بررسی‌های جدید داد سطح ژن PER۲ این افراد در واکنش به نور درمانی، همانند موش‌ها، افزایش پیدا کرد. همچین سطح تری گیلیسیرید پلاسمای خون آن‌ها کاهش و متابولیسم شرکت‌کنندگان، بهبود یافت. به گفته محققان نور نقش مهمی در سلامت افراد دارد و نه تنها در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن موثر است، بلکه برای سلامت قلبی عروقی آن‌ها نیز مفید است. 

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

کد خبر 386308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.