«میدان تا میدان» پلی به بلندای تاریخ

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از اجرای فاز نخست پروژه میدان تا میدان خبر داد و گفت: در پروژه «میدان تا میدان» به تاریخ سپاهان از سلاجقه تا صفویه به بلندای تاریخ از مسیر بازار بزرگ اصفهان پلی خواهیم زد.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه بزرگ میدان تا میدان اظهار کرد: دو عنصر اصلی و شاخص اصفهان یعنی میدان امام(ره) و میدان امام علی(ع) از طریق بازار بزرگ به یکدیگر می‌رسد و این موضوع اهمیت بازار بزرگ اصفهان را به عنوان محور تجاری- گردشگری صد چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه بازار اصفهان یکی از بزرگترین و زیباترین بازارهای ایران و یکی از ممتازترین بازارهای کشور از نظر موقعیت گردشگری به شمار می‌رود، تصریح کرد: ساخت بنای اصلی این بازار و بخش‌های مختلف آن از سده دهم الی سیزدهم خورشیدی به طول انجامیده و در دوره‌های صفویه و قاجاریه تکمیل شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: بخشی از این بازار با عنوان بازار قیصریه شناخته می شود که ورودی آن در میدان نقش جهان، توسط سردری زیبا مشخص شده است، همچنین راسته‌های اصلی و فرعی زیادی در این بازار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به سماور سازها، مَخلص، مقصودبیک، هارونیه، نیم آورد گلشن و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این مجموعه مدارس مذهبی و مساجدی همانند دیگر بازارهای ایران دیده می‌شود که از جمله آنها مدارس مذهبی جده بزرگ و کوچک، نیماور، هارونیه، صدر، کاسه گران و مسجد های ذوالفقار، جارچی، شیشه و نیز بنای بی نظیر عصارخانه شاهی در میانه راه بازار بزرگ به جای مانده از دوران صفوی که وظیفه اصلی آن تهیه روغن چراغ جهت روشنایی عمارت های حکومتی در مجموعه دولتخانه صفوی را برعهده داشته، است.

فیض افزود: با قدم گذاشتن در این بازار می توان جریان زندگی را لمس کرد و علاوه بر دیدن جلوه های معماری و تاریخی از تماشای عبور و مرور مردم، صنایع دستی و ... نیز لذت برد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از متخصصان فنی و کادر مجرب خود نسبت به مرمت و بازآفرینی و ... پروژه‌های متعددی را در این راستا انجام داده که از آن جمله می‌توان به مرمت و باز پیرایی بازار قیصریه، ساماندهی بازار لواف‌ها، کفاش‌ها، تفنگ‌سازها، صراف‌ها، نیم‌آورد و مرمت عصار خانه شاهی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه میدان زیبای امام (ره) در دوره صفوی (سال ۱۱ هجری - دوره شاه عباس اول) بنا شده که از زیباترین میدان‌های جهان به شمار می‌رود، گفت: این میدان با شکوه برای انجام مسابقات و بازی‌های معمول آن عصر مانند چوگان و قاپوق‌اندازی مورد استفاده قرار می گرفت و سان و رژه سربازان و سپاهیان نیز در همین محل انجام می‌شد.  

وی ادامه داد: میدان امام (ره) به طول ۵۲۵ متر و عرض ۱۵۹ متر مانند زنجیری چهار اثر تاریخی مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام (ره)، سر در بازار قیصیریه و کاخ عالی قاپو را به هم متصل کرده است؛ در چهار طرف میدان نیز چهار بازار قرار دارد که به وسیله حجره‌هایی که دور تا دور میدان جای گرفته و به میدان متصل شده‌اند که بیشتر به صنایع دستی زیبا و اعلاء از جمله قلم‌کاری، مس‌گری، میناکاری و ... (اکثر صنایع دستی ایران در غرفه‌های گرداگرد این میدان یافت می شود) کار دست استادان چیره دست مرتبط می‌شود که همان جا در مقابل دیدگان رهگذران به هنر خود مشغول هستند که همین امر یکی از جذابیت‌های ویژه میدان نقش جهان به شمار می‌رود.

فیض با بیان اینکه میدان تاریخی امام(ره) شاخص‌ترین عنصر دولتخانه صفوی است، تصریح کرد: بازار بزرگ اصفهان رابطی است میان دو میدان اصلی شهر که در سمت شمال را به میدان کهنه یا میدان امام علی (ع) فعلی می‌رساند.

وی اظهار کرد: میدان امام علی(ع) یا همان میدان عتیق و میدان کهنه با محلات مسکونی مجاور آن و همینطور مسجد جامع جزء قدیمی‌ترین مراکز سکونتگاهی اصفهان به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه میدان امام علی(ع) با قدمتی ۸۰۰ ساله نام میدانی واقع در مرکز شهر اصفهان است که بنای اصلی آن متعلق به دورۀ سلجوقی است، افزود: قدمت این میدان از میدان نقش جهان بیشتر و قبل از آن میدان اصلی شهر اصفهان بوده که نام این میدان به نام های میدان هارون ولایت، میدان سنجری (منسوب به سلطان سنجر سلجوقی) میدان کهنه، میدان قدیم و میدان عتیق بوده است.

وی با تاکید بر اینکه میدان امام علی(ع) از احیاء سبزه‌ میدان یا میدان کهنه با مسجد جامع ایجاد می‌شود که متشکل از چهار فضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذرها و پارکینگ و قطعات بلافصل پیرامون میدان است، گفت: این میدان شامل زیرگذر و پارکینگ طبقاتی به همراه یک سازه مسطح نسبتاً ذوزنقه شکل است که از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و کاروانسرای کاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند.

کد خبر 386189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.