۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
قلب فرسوده شهر

ردّپای گذر ایام در هر پیچ و خمش پیداست. در و دیوارهای سیاه و رنگ و رو رفته، نقش و نگارهای آجری و درهای چوبی با گل‌میخ‌های بزرگ این محلات را از دیگر جاهای شهر متمایز کرده است؛ اما این محلات به همان اندازه که برای نمایش پیشینه مردمان شهر ارزشمند است، گاه به تهدیدی برای ساکنان و شهروندان تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرضا از کهن‌ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به حدود دو هزار سال قبل می‌رسد. این شهر در اقیانوس موّاج ایام روزهای خوب و بد بسیار از سر گذرانده و مردمان هر عصر، یادگاری از خود برجا گذارده‌اند. شهر به مرور زمان توسعه یافته و از کانون نخستین خود جدا و به سوی سایر بخش‌ها گسترش یافته است. بیشتر محله‌های قدیمی شهرضا که در هسته مرکزی شهر قرار دارد پس از گذشت سال‌های متمادی فرسوده شده و حالا شمار فراوانی از خانه‌ها، کاروانسراها، مساجد و مغازه‌های این قسمت در خطر ریزش و خرابی قرار دارد.

انباشت نخاله‌ها در محلات قدیمی

هاشم امیری شهروند ساکن در خیابان حکیم‌فرزانه شهرضا می‌گوید: قدمت منزل ما به یک قرن می‌رسد. پدر پدربزرگ من هم در همین جا زندگی کرده است، اما حالا زندگی برای من و فرزندانم سخت شده است. نه توان خرید قطعه زمینی برای ساخت منزل دارم و نه می‌توانم برای تعریض کوچه عقب‌نشینی کنم، زیرا اگر این کار را کنم مساحت زیادی از حیاط و اتاق‌ها از بین می‌رود پس ناچاریم در همین خانه کاهگلی با همین وضعیت بمانیم.

وی ادامه می‌دهد: همسایه ما اقدام به نوسازی منزل خود کرده است، اما ما پولی برای این کار نداریم. خانه ما به قدری کوچک است که نمی‌شود آن را بازسازی کرد.

ابراهیم بهرامیان از ساکنان محله باغملی شهرضا می‌گوید: منزل ما در یک نقطه از بازار بود، ۴۰ سال پیش با هزینه شخصی در این محل خانه‌ای ساختم و تاکنون در آن زندگی می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: من و خانواده‌ام در جایی زندگی می‌کنیم که نزدیکی آن پر از زباله است و منظره بدی دارد.

علی رضایی  شهروند شهرضایی نیز از انباشته شدن نخاله‌های ساختمانی در مقابل بعضی ساختمان‌های قدیمی ابراز گلایه می‌کند و اظهار می‌کند: بعضی ساختمان‌ها خراب شده یا ریزش کرده و به محلی برای انباشت زباله‌ها تبدیل شده است.

نیمی از جمعیت شهری در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حبیب قاسمی، شهردار شهرضا با بیان اینکه نیمی از جمعیت این شهر در محله‌های بافت فرسوده زندگی می‌کنند، تصریح می‌کند: مساحت بافت فرسوده شهری شهرضا یک‌هزار و ۹۸ هکتار است که بازآفرینی ۳۴۰ هکتار آن براساس آیین‌نامه اجرایی سال ۸۹ ستاد باز آفرینی شهری کشور به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینه‌های بازآفرینی از طریق شهرداری و مابقی از منابع دولتی تأمین می‌شود، خاطرنشان می‌شود: شهروندانی که قصد گرفتن پروانه ساخت در این مناطق را دارند از تخفیف ۸۰ درصدی عوارض شهری برخوردار می‌شوند.

شهردار شهرضا از عملیات بهسازی معابر شهری بافت فرسوده این شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله‌ها، ترمیم ترانشه‌ها و آسفالت معابر به شهروندان ساکن در این محلات ارایه می‌شود.

قاسمی ادامه می‌دهد: کف‌سازی محله راسته آهنگران بازار شهرضا انجام و بدنه‌سازی آن به اداره راه و شهرسازی واگذار شده است.

بافت فرسوده بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است

عباس نظام‌اسلامی، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری شهرضا نیز می‌گوید: بازسازی محله‌های قدیمی شهر برعهده شهرداری و اداره راه و شهرسازی است و این دستگاه‌ها باید طرح‌های خود در این زمینه را ارزیابی و بررسی کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتبارات تملک دارایی به نوسازی بافت فرسوده اختصاص یافته است، ادامه می‌دهد: این اعتبارات در غالب طرح بازآفرینی شهری تعریف شده است.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری شهرضا تصریح می‌کند: تاکنون اقدامات زیادی برای بازآفرینی انجام شده، اما برای ادامه کار به اعتبارات بیشتری نیاز است.

نظام‌اسلامی با بیان اینکه هنوز جدول برنامه‌ریزی اعتبارات تملک دارایی شهرستان نهایی نشده است، خاطر نشان می‌کند: علاوه بر این اعتبارات از تسهیلات و اعتبارات شهری نیز برای احیای بافت فرسوده استفاده می‌شود.

کد خبر 386184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.