پیش‌بینی ۲هزار میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری از پیش‌بینی دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع از تجهیز یک میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی آبی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است که ۳۹ هزار هکتار آن اجرا و تحویل کشاورز شده است و ۱۳۳ هزار هم در دست اجراست.

وی افزود: بر طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست عمده اعتباراتی که به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اجرای شیوه‌های آبیاری با راندمان بالاتر اختصاص یابد. از آنجاکه آبیاری قطره‌ای و موضعی راندمان بالاتری دارند، برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه این شیوه‌ها است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۴ درصد سامانه‌های نوین آبیاری به آبیاری بارانی اختصاص داشت و خوشبختانه با سیاستی که اتخاذ شد، در پایان سال ۱۳۹۷ سهم این شیوه آبیاری به ۲۴ درصد کاهش یافت.

زارع با اشاره به اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای این سامانه‌ها در سال ۱۳۹۸، گفت: مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری از بودجه سنواتی و برداشت از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری، حدود دو هزار میلیارد تومان است اما هنوز تخصیصی به استان‌ها صورت نگرفته است ولی استان‌ها تعهد ایجاد کرده‌اند و کار را با سرمایه کشاورزان، پیمانکاران و حتی تامین کنندگان لوازم انجام داده‌اند. ما هم به شدت پیگیر هستیم که انشاالله با اولین تخصیص به استان‌ها، مطالبات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده، ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند، خاطرنشان کرد: کمک‌های دولتی برای اجرای شیوه‌های مختلف آبیاری متفاوت است بدین ترتیب که میزان این کمک‌ها برای آبیاری موضعی بیشتر از ماشین‌های آبیاری، برای ماشین‌های آبیاری بیشتر از کلاسیک بارانی و برای کلاسیک بارانی بیشتر از کم‌فشار است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مواد، تجهیزات و لوازم آبیاری، کمک‌های بلاعوض دولتی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین را پوشش می‌دهد.

زارع با تاکید بر اهمیت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برای کشور، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات و ارزیابی‌های به عمل آمده، در ازای هر هکتار آبیاری با شیوه‌های نوین حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید محصول، ۳۰ درصد کاهش مصرف نهاده‌های کشاورزی به ویژه سم و کود و ۲۵ درصد کاهش مصرف انرژی برای استحصال آب از سفره‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: علاوه بر این، با اجرای این سامانه‌ها راندمان کاربرد آب در هر هکتار حدود ۴۴ درصد ارتقا می‌یابد.

کد خبر 385767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.