انتقاد بخش خصوصی از تشکل‌های موازی

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه نباید از تشکل‌ها استفاده ابزاری کرد، اما بر خلاف قانون، برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به ایجاد تشکل‌های اقتصادی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایمنا، غلامحسین شافعی در دومین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد افزود: باید توجه کرد سازمان‌هایی که خود اقدام به تشکیل تشکل کرده اند و تشکل‌های «به فرموده» تشکیل می‌دهند جایگاه مناسبی در کشور نداشته اند و فعالیت مثمر ثمری انجام نمی‌دهند، زیرا تشکیل تشکل ها، کار دولت نیست و این کار باید خودجوش و با ظرفیت فعالان بخش غیردولتی انجام شود، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: ماده ۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی را موظف کرده است تا به حذف تشکل‌های موازی اقدام کند. زیرا اگر این تشکل‌ها به حیات خود ادامه دهند فعالیت‌های اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند.
شافعی افزود: قانون، اتاق را مکلف کرده است تا این اقدام را انجام دهد و اگر لازم می‌داند تشکل جدیدی ایجاد کند، اما تشکیل تشکل از سوی دولت و وزارتخانه‌ها مغایر با تکالیف قانونی است به نحوی که ما در اتاق، یک تشکل موازی را از بین می‌بریم، ولی بعضا دولتی‌ها سه تشکل موازی تشکیل می‌دهند و از آن‌ها متاسفانه استفاده ابزاری می‌شود. 
وی خطاب به دولتمردان گفت: همانطور که ماده ۲ و۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید دارد دولت، هرگونه تصمیم گیری در خصوص لغو یا ایجاد تشکل‌ها را به اتاق بازرگانی واگذار و زمینه استفاده مناسب از نظرات تشکل‌ها را فراهم کند.
شافعی حضور معاون اول رییس جمهور را در جمع فعالان اقتصادی نشانگر اعتقاد به بخش خصوصی دانست و گفت: یکی از کارهای ماندگاری که گرفتاری بسیار بزرگ و کهنه فعالان اقتصادی را حل کرد موضوع تامین اجتماعی و بازرسی‌های مرتبط با آن بود که بر این اساس بازرسی ۱۰ ساله از واحدهای تولیدی به یک سال تغییر داده شده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: ما باید در شرایط سخت کنونی اقتصاد ایران بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و کشور را محلی بدانیم که متعلق به همه بخش‌ها و نظرات است به نحوی که با این روش می‌توان نیروهایی که از پشت به اقتصاد ایران حمله می‌کنند را خنثی کرده و به خوبی به مشکلات غلبه نماییم.

کد خبر 385691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.