احمدی نژاد برآیند اساسی جریان اصولگرا نبود

تحولات امروز و فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی  با اشاره به شرایط بسته شدن لیست امید در سال ۹۴ بیان کرد: همه می‌دانند لیست امید در چه شرایطی بسته شد و چه کسانی به این لیست تحمیل شدند همان‌هایی که امروز ما را در مجلس گرفتار کردند. جالب است که این افراد امروز حضور ما را در انتخابات سالانه هیئت رئیسه نقد می‌کنند! نمی‌گویند چه عاملی باعث شد که اینگونه در انتخابات سالانه ورود کردیم. آیا جز تحمیل افرادی به لیست بود؟ 

حضور این افراد را پذیرفتیم و تمکین کردیم، اما حالا مشاهده می‌کنید که مدعی شده‌اند! همین جا این را هم تاکید کنم اگر ضرورت داشته باشد و برای ارتقاء جایگاه گفتمان اصلاحات احساس کنم که لازم است برخی مطالب گفته شود، حتما این موضوعات را باز خواهم کرد.

عارف درباره اینکه منتقدان فراکسیون امید مطرح می‌کنند که چه اصراری وجود دارد هنگامی که شورای نگهبان کاندیدای اصلاح‌طلبان را تائید نمی‌کند، افراد به ظاهر اصلاح‌طلب در لیست قرار گیرند که وقتی وارد مجلس  می‌شوند آنچه را که تعهد کرده بودند از یاد می‌برند و به گونه‌ دیگری عمل می‌کنند، گفت: امیدوارم که هیئت‌های نظارت در وهله اول طبق قانون و مُر آن عمل کنند و مسئله جدی به نام رد صلاحیت نداشته باشیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است، بیان کرد: جریان‌های سیاسی ائتلاف می‌کنند اما به یاد داشته باشید که این کار بعد از پیروزی در انتخابات است؛ قبل پیروزی چه ائتلافی می‌خواهیم داشته باشیم و وزن کشی کنیم؟ ما و جریان‌های دیگر برای انتخاب شدن به میدان می‌آییم پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج، ائتلاف‌ها صورت می‌گیرد.

وعده برخی مراجع برای گفت‌وگو با رهبری درباره حصر موسوی و کروبی

محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به سخنان منتجب‌نیا مبنی بر اینکه ملاقات با رهبری و نامه بعدی به ایشان فضایی ایجاد کرده که شرایط سخت حصر شکسته شود، افزود: به نظر من هم این موضوع بی‌تاثیر نبوده، اما حل مسائل کلان سیاسی تک عاملی نیست که بگوییم فقط همین یک عامل باعث شده که فضای حصر بازتر شده باشد. وی با بیان اینکه فاکتورهای مختلف در این موضوع موثر است، افزود: البته یکی از سرفصل‌ها و نقاط عطف در رفع حصر دیدار من و آقای منتجب‌نیا با مقام معظم رهبری بود که یکی از موضوعاتی که به طور رسمی مطرح شد همین رفع حصر بود.

رهامی ادامه داد: بعد از جلسه، من و آقای منتجب‌نیا به شکل مکتوب مسائل را برای مقام معظم رهبری ارسال کردیم که البته این می‌تواند سرآغاز و نقطه عطفی برای رفع برخی محدودیت‌های حصر باشد. عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان اضافه کرد: ما با برخی از مراجع قم هم دیدار داشته‌ایم و یکی از موارد مورد بحث ما درخواست کمک برای رفع حصر بوده و آنها نیز وعده دادند که با رهبری تماس گرفته و درباره حصر با ایشان صحبت کنند. وی با بیان اینکه مراجع عظام علاقه ندارند که اینگونه مسائل در رسانه‌ها مطرح شود، گفت: پیگری و تماس مراجع برای پیگیری مسائل کلان، از جمله این قضایا بسیار مهم است.

رهامی با اشاره به اقداماتی که در رفع حصر آیت الله منتظری صورت گرفت و در چند مرحله حصر کاملا برطرف شد، گفت: طی کردن همان روال را برای رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد انتظار داریم. وی اظهار داشت: ما انتظار داشتیم با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبات و ملاقات با رهبری، سرعت و شیب رفع حصر بیشتر باشد. وی با بیان اینکه تاکنون با چهار مرجع درباره رفع حصر دیدار و گفت‌وگو داشته است، تاکید داشت که مراجع دوست ندارند اینگونه مسائل در رسانه‌ها مطرح شود و اتفاقا در روزهای گذشته دوباره سفری به قم برای دیدار با مراجع و رایزنی درباره کم شدن رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس داشته‌ام.

رئیس جمهور شدن احمدی نژاد نتیجه محوریت نداشتن جامعه روحانیت بود

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به ریشه اختلافات در بین اصولگرایان گفت: اگر برگردیم به انتخابات سال ۹۲ و حضور آیت الله مهدوی‌کنی را به یاد بیاوریم، می‌بینیم که جامعه روحانیت مبارز، نتوانست در حمایت از هیچ یک از کاندیداها به جمع بندی برسد. دیدید که کاندیداهای اصولگرا، ائتلافی تشکیل داده و به میدان آمده بودند ولی آن را هم نتوانستند به سر انجام برسانند، به این دلیل که به اعتقاد بنده این کار درست هدایت نشد. این ائتلاف بدون ارتباط با روحانیت شروع شد و بدون این که از سوی روحانیت نقش‌آفرینی صورت بگیرد، به ناکامی منتهی شد. برهمین اساس نتیجه روشنی هم در انتخابات به وجود آمد و جریان اصول گرا دچار یک باخت بزرگ شد. وی ادامه داد: در آن انتخابات جامعه روحانیت، محور نبود.  هرجا که جامعه روحانیت محور بود، موفقیت هم به دنبال آن بود. هر جا که جامعه روحانیت محور نبود، ما با تشتت، تفرق و ناکامی روبه‌رو بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ هم این اتفاق افتاد؛ یعنی جریان اصول گرا، جامعه روحانیت مبارز را محور قرار ندادند. البته آقای ناطق نوری به میدان آمد که این حرکت را هدایت کند؛ اما به این حرکت وفاداری نشان داده نشد و نتیجه این شد که کاندیداهای متعدد پیدا کردیم و در دور اول انتخابات هیچ‌کس به نتیجه نرسید. رقابت، میان آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد بود، در دور دوم آقای احمدی نژاد پیروز شد اما فراموش نکنیم که احمدی نژاد برآیند اساسی جریان اصولگرا نبود. این هم نتیجه عدم محوریت روحانیت مبارز در انتخابات ریاست جمهوری بود.

تاکید وزیر اطلاعات بر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در جلسه شورای اداری استان سمنان ارزشمندترین داشته جامعه اسلامی را عزت دانست و تصریح کرد: دشمن همواره به دنبال این است تا با انواع توطئه ها و جنایات مقابل ملتی  که راه عزت را در پیش گرفته بایستاد. وی صبر، پایداری و مقاومت در کنار تقوا را راهبرد کارآمد نظام مقابل تحریم ها دانست و تصریح کرد: خداوند در قرآن موفقیت و پیروزی ملت های مسلمان را تضمین کرده است، به سختی و دشواری ها به عنوان نردبان رشد و تعالی نگاه کنیم. وی با تاکید بر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی، حمایت از فعالان اقتصادی و رونق تولیدات صنعتی را از نقاط قوت استان سمنان برشمرد و یاد آور شد: خطوط تولید متکی به مواد اولیه و تجهیزات داخلی راه توسعه بازار اشتغال و بی اثر کردن تحریم ها است. علوی هزینه های تحمیل شده از تحریم های امریکا و استکبار را به تعبیر قرآن سختی‌هایی دانست که پس از آن گشایش نصیب مردم مقاوم و صبور خواهد شد.

 به انتخابات نگاه حزبی و جناحی نداریم

جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه ارزیابی دشمنان انقلاب اسلامی از رضایتمندی مردم از نظام جمهوری اسلامی به مشارکت مردم در انتخابات بستگی دارد، اضافه کرد: دشمنان انقلاب اسلامی اعتماد عمومی از نظام را با میزان مشارکت مردمی در انتخابات ارزیابی می کنند و باید بستر مناسبی برای حضور مردم در انتخابات فراهم شود. وی ادامه داد: چهار رکن در انتخابات باید وجود داشته باشد که مشارکت،  امنیت،  سلامت و رقابت ارکان این انتخابات است.عرف اظهار کرد:  امیدواریم در سال جاری انتخاباتی باشکوه برگزار شود و مجلسی کارآمد را در نظام داشته باشیم.معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: در وزارت کشور به دنبال ایجاد آمادگی کامل در کشور هستیم تا انتخاباتی با رقابت و باسلامت بالا برگزار کنیم.به گفته وی جبهه و حزب های سیاسی برای ما اهمیتی ندارد و هدف اصلی برگزاری انتخابات باشکوه و سلامت کامل است و نگاهی حزبی و سیاسی نداریم. عرف عنوان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در حال حاضر می خواهند ملت ایران را دلسرد کنند و عملا باید در مقابل این جبهه ایستاد و مردم ایران مانند همیشه که با شکوه در صحنه حضور دارند در مقابل افکار دشمنان انقلاب اسلامی صف آرایی کنند.وی تاکید کرد: انتخابات، آبروی نظام است و نگاه حزبی و جناحی را مد نظر نداریم تا بتوانیم انتخاباتی سالم و با رقابت بالا را برگزار کنیم و ازهمین جهت نگاهی فراجناحی را در سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

به جای مصلحت خود، مصالح مردم را در نظر گیرید

آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روند اصلاح قانون اساسی در کشور دشوار است، گفت: تا امروز به دلیل دشوار بودن این مسیر اقدامی صورت نگرفته است. اما آنچه به عنوان یک اصل مهم و ضروری قابل توجه بوده، مراجعه به آراء عمومی برای اصلاح قانون اساسی است که علاوه بر موافقت اکثریت مجلس، باید به تایید رهبری هم برسد. موسوی تبریزی بیان کرد: اکثریت کسانی که با رفراندوم مخالفند، یا در منطق خود دچار ضعف هستند و نمی‌توانند توضیح دهند چه می‌خواهند که مردم بپذیرند، یا می‌دانند که مردم هرگز منطق آنها را نخواهند پذیرفت. به همین خاطر است که آنها در روند مراجعه به آراء عمومی به عنوان یک اصل راهگشا مانع ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: همواره عده‌ای بوده‌اند که از مراجعه به آراء عمومی در کشور وحشت دارند. دلیل آن هم ممکن است برای گروهی مسأله‌ای عقیدتی باشد که تعداد این دسته بسیار کم است. اما مشکل اصلی در این ۴۰ ساله، کسانی هستند که خودشان را در جایگاهی نمی‌بینند که حرف‌هایشان طرفدار داشته باشد. برای نمونه در همین موضوع نظارت استصوابی، بیشتر افرادی که موافق آن هستند در زمره کسانی قرار می‌گیرند که در حالتی غیر از نظارت استصوابی، برای خود جایگاهی در میان اکثریت مردم نمی‌بینند و کسانی هم که با این موضوع مخالفت می‌کنند ممکن است حتی به دلیل این محدودیت‌ها، قبل از رد صلاحیت از کاندیداتوری منصرف شوند.

موسوی تبریزی در پایان گفت: بیشتر مخالفت‌ها با مسأله مراجعه به آراء عمومی، به دلیل ترس از خود و از دست دادن قدرت است و گرنه کسانی که به مردم احترام می‌گذارند و همه چیز خود را از مردم می‌دانند، مانند حضرت امام که همواره تصریح می کردند «شماها خون دادید؛ شماها به میدان رفتتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ حقی نداریم،  ما باید برای شما خدمت کنیم» نگران همه پرسی نمی‌شوند. اگر کسی به مردم اطمینان داشته و به خدا متکی باشد و به جای مصلحت خود، مصالح مردم را در نظر گیرد، باید به آراء مردم تن داده و آن را بپذیرد.
 

کد خبر 385611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.