منیره صلح؛ نخستین کاندیدای زن پارلمان در جهان عرب

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

منیره صلح در ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۱۱ میلادی در لبنان به دنیا آمد و در یک خانواده متوسط از لحاظ اقتصادی بزرگ شد. خانواده منیره که یک خانواده مسلمان اهل لبنان بودند با ورود وی به دانشگاه و ادامه تحصیلات او مخالفت می کردند، اما منیره توانست با کسب رضایت پدرش در سال ۱۹۲۸ وارد دانشگاه آمریکایی بیروت شود و به تحصیل بپردازد. منیره که یکی از برجسته ترین رهبران زن در تظاهرات های دهه ۱۹۴۰ در لبنان بود نقش مهمی در رسیدن لبنان به استقلال سیاسی و اقتصادی ایفا کرد.

در حقیقت منیره از اولین زنانی بود که در لبنان و جهان عرب توانست به دانشگاه راه پیدا کند. وی در سال ۱۹۳۳ میلادی از دانشکده عالی زنان دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ التحصیل شد و اندکی پس از این فراغت به بغداد، پایتخت عراق سفر کرد. وی در بغداد به مدت دو سال در مدارس راهنمایی تدریس کرد و با ارائه طرحی به وزارت آموزش عالی عراق، خواستار بازنگری در روند تحصیلات عالی در دانشگاه های این کشور شد.

وی در سوم سپتامبر سال ۱۹۳۵ میلادی به لبنان بازگشت و با پسرعموی خود ازدواج کرد. وی یکسال پس از ازدواج با همسر خود به فلسطین رفت.

عضویت در شورای زنان لبنان

فعالیت منیره در نهضت قوانین مربوط به زنان در لبنان در سال ۱۹۵۱ میلادی و همراهی با دیگر زنان این نهضت موجب افزایش محبوبیت منیره در میان مردم و اعضای نهضت شد و وی در همین سال توانست به عضویت شورای زنان لبنان در بیاید. 

منیره صلح همچنین در پی یک آتش سوزی بزرگ در سال ۱۹۵۶ میلادی در لبنان، رهبری گروه ملی داوطلبان کمک به قربانیان آتش سوزی بزرگ بیروت را برعهده گرفت.

تاسیس انجمن معلولین امید

منیره صلح پس از اینکه شوهرش را در جریان یک حادثه ترور در فوریه سال ۱۹۵۸ میلادی از دست داد فعالیت های خود در خیریه های مختلف را افزایش داد و با تاسیس انجمن معلولین امید از فرزند معلولش سلیم و دیگر معلولان لبنانی حمایت کرد. او در سال ۱۹۶۸ به عضویت سازمان بین‌المللی خانواده درآمد که سازمانی پیشتاز در زمینه حقوق معلولین در جهان بود و در همین سال به عنوان معاون رئیس شورای زنان لبنان انتخاب و در سال ۱۹۷۰ عضو شورای جهانی زن گردید.

دریافت نشان ویژه از رئیس جمهور آمریکا

منیره صلح بعد از سه بار حضور در کنفرانس‌های سالانه کمیته بکارگیری اشخاص علاقه‌مند به معلولین وابسته به رئیس‌جمهور آمریکا بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ در واشنگتن، نشان ویژه از ریچارد نیکسون دریافت کرد. وی به خاطر مبارزاتش برای حقوق زنان و معلولین رسماً به نمایندگی لبنان در کنفرانس‌های بین‌المللی در نقاط مختلف جهان انتخاب شد.

درگذشت

منیره صلح در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۰ در ۹۹ سالگی درگذشت و در حال حاضر فرزندانش سناء و نصیب، انستیتوی معلولین امید در لبنان را اداره می‌کنند. او یک شخصیت انسان‌دوست از پیشتازان مبارزه برای حقوق زنان و معلولین در لبنان بود و اولین زن مسلمان در لبنان و  در جهان عرب بود که برای عضویت در پارلمان کاندید شد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 385473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.