۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
آشنایی با سندرم پیش از قاعدگی

معمولاً یک یا دو هفته قبل از شروع دوره قاعدگی، التهاب، سردرد، نوسانات خلقی یا سایر تغییرات جسمی و احساسی در زنان آغاز می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، به مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی زنان گفته می‌شود که شامل نوسانات خلقی، هوس خوردن بعضی از خوراکی‌ها، خستگی، کج خلقی و افسردگی است. حدود ۸۵ درصد از زنان درجاتی از علائم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند و تعداد کمی علائم شدیدتری را از خود بروز می‌دهند که روابط کاری یا شخصی آن‌ها را مختل می‌کند. در این گزارش با بعضی از علائم سندرم پیش از قاعدگی آشنا می‌شویم:

ولع خوردن

بسیاری از زنان پیش از دوره قاعدگی، میل شدیدی به خوردن غذاهای شیرین یا شور مانند کیک شکلاتی پیدا می‌کنند. برخی دیگر اشتهای خود را از دست می‌دهند یا دچار ناراحتی معده می‌شوند. نفخ شکم و یبوست نیز در این دوره شایع است. سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند با درجات متفاوتی از درد مانند دل‌درد، کمردرد، سردرد و درد مفاصل همراه باشد.

آکنه

آکنه یکی از رایج‌ترین علائم PMS است که تنها بر نوجوانان تاثیر نمی‌گذارد؛ تغییرات هورمونی، غدد پوست را وادار به تولید بیشتر ماده‌ای روغنی به نام "سبوم" می‌کند. این ماده چرب، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش می‌شود. برای بسیاری از زنان، بدترین بخش سندرم پیش از قاعدگی،تاثیر غیرقابل پیش‌بینی آن بر خلق و خو است. تحریک پذیری، خشم، گریه بی‌امان، افسردگی و اضطراب گاه و بیگاه در روزهای پیش از دوره، اتفاق می‌افتد. حتی گاهی مشکلاتی در حافظه و تمرکز برخی از زنان در طول این مدت ایجاد می‌شود.

این علائم در چه افرادی بروز می‌کند؟

نشانه‌های این سندروم کم‌ و بیش هنگام نزدیک‌شدن به دوره ماهانه همه زنان ایجاد می‌شود، اما برخی از آن‌ها به احتمال بیشتری این علایم را نشان می‌دهند. این نشانه‌ها در اواخر دهه ۲۰ تا اواسط ۴۰ سالگی زنان بیشتر است. همچنین در اواخر دوره نوجوانی علائم سندرم پیش از قاعدگی، شدیدتر از اوایل دوره نوجوانی است. زنان دارای تجربه بارداری بیشتر در معرض PMS  قرار دارند؛ زنان دارای سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی دیگر نیز ممکن است علائم PMS بیشتری از خود بروز دهند. PMS می‌تواند علائم بعضی بیماری‌های مزمن مانند آسم، آلرژی، افسردگی، اضطراب، اختلالات تشنج و میگرن را بدتر کند. وخیم‌تر شدن این بیماری‌ها در نزدیکی دوره ماهانه مسئله‌ای است که باید با پزشک در میان گذاشته شود.

علل PMS چیست؟

علت دقیق PMS روشن نیست، اما موضوع مشخص اینکه سطح استروژن و پروژسترون در هفته قبل از دوره قاعدگی کاهش می‌یابد. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که کاهش سطح این هورمون‌ها، باعث بروز نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. ایجاد تغییراتی در مواد شیمیایی مغز یا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشد. مصرف بیش از حد غذاهای شور، الکل و یا کافئین ممکن است علائم را بدتر کند.

کد خبر 385202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.