بوتان؛ تنها کشور "کربن‌منفی" جهان

بوتان، تنها کشوری در جهان است که توانسته به یک منطقه کربن‌منفی تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اولین تصویر شکل گرفته در ذهن کسی که نام بوتان را می‌شنود، معابد باشکوه مه‌آلودی است که بر فراز کوهستان‌ها بنا شده‌ است. البته با وجود هزینه‌های سنگین مسافرت به این کشور نمی‌توان از آن به‌ عنوان یک مقصد گردشگری ارزان نام برد ولی این کشور مترقی و خلاق توانسته در عرصه پیشرفت‌های سیاسی و زیست‌محیطی به خوبی در جهان بدرخشد. 

این پادشاهی مستقل کوچک که در دامنه‌های شرقی هیمالیا بنا شده است در جنوب آسیا و شمال هند قرار دارد و بنا بر مصوبه تاریخ هجدهم ژولای ۲۰۰۸ شاخص ملی خود را از تولید ناخالص ملی (GDP) به خوشبختی ناخالص ملی (GNH) تغییر داده است. در این شاخص خوشحالی و به‌زیستی مردم اندازه‌گیری و از گستره رشد اقتصادی صرف نظر می‌شود. این تغییر رویه توانست بوتان را به تنها کشور کربن‌منفی موجود در دنیا تبدیل کند. در ادامه به بررسی بیشتر این امر می‌پردازیم.

منظور از منفی بودن کربن در بوتان چیست؟

اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای موجود در جهان دی‌اکسیدکربن است که عوامل اصلی انتشار آن انسان‌ها است. این گاز تأثیر چشمگیری در تغییرات آب و هوایی دارد و در بیشتر کشورها بیش از ظرفیتی که برای جذب آن وجود دارد، تولید می‌شود. بنابراین چنین کشورهایی به میزان کربنی که به طور ناخواسته به جو وارد می‌شود به طور چشمگیری می‌افزایند. با این حال بوتان، کشوری که ۷۲ درصد از خاک آن را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد همچون یک جذب‌کننده طبیعی کربن عمل می‌کند که با وجود تولید سالانه تنها ۱.۵ میلیون تن کربن قادر به جذب بیش از ۶ میلیون تن کربن است.

این کشور همچنین صادرکننده بخش عمده برقی است که از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق‌آبی خود تولید می‌کند که خود از نشر میلیون‌ها تن دی‌اکسیدکربن پیشگیری به عمل می‌آورد. بوتان قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ برق کافی برای خنثی کردن اثر ۱۷ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید را صادر کند.

چگونه بوتان کربن منفی شد؟

از آنجایی که برنامه سیاسی بوتان مبتنی بر شاخص GNH است، حفاظت از محیط زیست برای آن‌ها در اولویت قرار دارد؛ چرا که شرایط زیست‌محیطی همیشه مؤلفه اصلی و کلیدی خوشبختی بشریت است. بوتان به این مؤلفه متعهد است و با اعمال ممنوعیت ورود به سیستم صادرات، اصلاح قانون اساسی به منظور جلوگیری از کاهش پوشش جنگلی تا کمتر از ۶۰ درصد، بهره‌گیری از رودخانه‌های متعدد و استفاده از انرژی برق‌آبی به جای سوخت‌های فسیلی ویرانگر محیط و تأمین برق تجدیدپذیر رایگان برای کشاورزان روستایی از نابودی محیط‌زیست خود پیشگیری می‌کند و بدین ترتیب می‌تواند ویژگی‌های کربن‌منفی بودن خود را حفظ کند.

برنامه‌های آینده بوتان

این کشور تاکنون موفق شده است که احترام و علاقه سایر نقاط دنیا را به سمت خود جلب کند و برای حفظ این موقعیت برنامه‌های بزرگ‌تری دارد. بوتان قصد دارد که با پیاده‌سازی برنامه جامع کاربردی خود، به افزایش منابع تجدیدپذیر انرژی مانند باد، بیوگاز و انرژی خورشیدی اقدام کند و تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید زباله خود را عملا به صفر برساند.

از جمله دیگر اقدامات این کشور برای صفر کربن شدن عبارتند از همکاری با کمپانی نیسان برای تهیه خوردوهای برقی، تأمین انرژی رایگان برای روستاها به منظور کاهش وابستگی به اجاق‌های هیزمی، کاشتن درخت‌های بیشتر، جلوگیری از شکار و مقابله با شکارچی به منظور حفظ منابع، حمایت‌های دولتی از جوامع ساکن در پارک‌ها و محیط‌های طبیعی. این کشور در نظر دارد که برنامه‌های خود را تا فراتر از مزرهای محدود خود گسترش دهد و با همکاری سایر نقاط دنیا به محافظت از سیاره زمین برخیزد.

کد خبر 385163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.