هزینه بازسازی سوریه ۲۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در دمشق و مسئول میز سوریه گفت: میزان خسارت‌های اقتصادی بحران سوریه ۲۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار پیش بینی شده است، شش استان سوریه در جنگ اخیر به صورت کامل تخریب شده و شش استان دیگر این کشور شاهد تخریب ۵۰ درصدی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد حسین سجاد نژاد، عصر امروز چهارشنبه _۱۶مردادماه_ در همایش بررسی فرصت‌های تجاری در روند بازسازی سوریه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، اظهار کرد: لازمه ورود به هر بازار شناخت کامل نسبت به وضعیت فرصت ها و تهدیدات در آن بازار است. باید پیش از فعالیت اقتصادی در هر بازاری ریسک های آن را به خوبی شناسایی کنیم تا بتوانیم ریسک های تجاری در فعالیت اقتصادی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: سوریه به عنوان یک کشور سنتی عربی همواره روابط سیاسی خوب و دیرینه با کشور ما داشته است، پیش از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نیز، ایران روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با این کشور داشت، گردشگری مذهبی همواره یکی از حوزه‌های تعامل اقتصادی میان ایران و سوریه بوده و پس انقلاب اسلامی، روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و سوریه گسترده‌تر شده است؛ دولت سوریه به عنوان یک کشور عربی در جنگ تحمیلی هشت ساله در مجامع بین المللی از ایران و انقلاب اسلامی دفاع کرد و با قطع یک خط صادرات نفت، در صادرات انرژی از عراق اخلال ایجاد کرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در دمشق و مسئول میز سوریه با بیان اینکه سوری‌ها دو مقطع اقتصادی دارند، خاطر نشان کرد: ساختار اقتصادی سوریه یک ساختار صد در صد دولتی است و ساختار اقتصادی این کشور پیش از فروپاشی شوری بر اساس آموزه‌های سوسیالیستی بوده است. سازمان‌های دولتی مختلفی در سوریه تحت نظر وزارتخانه‌های دولت به مدیریت سیستم اقتصادی این کشور می‌پردازند. سوریه در دوران حافظ اسد، رئیس جمهور سابق این کشور به امنیت غذایی خوب و قابل توجهی رسیده و دستاوردهای مهمی در حوزه کشاورزی به دست آورده بود؛ بهترین وضعیت صادرات در سوریه در زمان حافظ اسد، رئیس جمهور سابق این کشور بوده است.

سجاد نژاد اضافه کرد: مرزهای صادراتی سوریه از طریق کشورهایی همچون عراق، اردن و ترکیه شکل گرفته بود و صیفی جات و دام از جمله مهم‌ترین موارد صادراتی این کشور پیش از بحران اخیر بوده است، تا پیش از شکل گیری بحران در این کشور، آلمان و ایتالیا دو کشور اصلی مشتری پنبه سوریه بوده‌اند و صنایع نساجی در این کشور رشد مناسب و قابل توجهی را تجربه کردند. پایتخت اقتصادی سوریه استان حلب است و بیش از ۶۰ هزار واحد صنعتی در این استان تا پیش از شکل گیری بحران فعالیت داشته است. صنعت دوخت لباس در سوریه یکی از صنایعی بود که توسعه اقتصادی را برای این کشور به همراه آورده بود و درآمد زیادی برای دولت این کشور ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: سوری‌ها عضو موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای عربی هستند یعنی تعرفه صادراتی و وارداتی میان سوریه و کشورهای عربی صفر است. صنایع ترکیه پیش از به وجود آمدن این بحران در سوریه بخش قابل توجهی از بازار سوریه را به خود اختصاص داده بودند و سود زیادی از طریق این بازار کسب می‌کردند. لبنان یکی از بازار های مهم برای بخش خصوصی سوریه و استفاده از اقتصاد آزاد بوده و هست. یک طبقه قدرتمند تجاری بسیار از سال ۲۰۰۰ میلادی در سوریه شکل گرفته و بخش خصوصی اقتصاد این کشور را مدیریت می کند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در دمشق و مسئول میز سوریه با اشاره به فعالیت بخش خصوصی اقتصاد سوریه در زمینه مدیریت پروژه‌های دولتی خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها به دنبال منابع انرژی جدیدی به جای روسیه بودند و قصد داشتند تا منابع نفت و گاز قطر را از طریق ترکیه و سوریه به اروپا برسانند و از منفعت آن استفاده کنند. سوریه از صادرات نفت قطر از طریق حلب جلوگیری کرد و همین عامل موجب ایجاد دشمنی میان اروپا و دولت سوریه شد.

سجاد نژاد افزود: بحران اخیر در سوریه خسارت اقتصادی هنگفتی به این کشور وارد کرد. پژوهشگران میزان خسارت‌های اقتصادی این بحران را ۲۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار پیش بینی کرده اند. شش استان سوریه در جنگ اخیر به صورت کامل تخریب شده و شش استان دیگر این کشور شاهد تخریب ۵۰ درصدی بوده است. یک بازار کاری ۲۰ ساله در سوریه تشکیل شده است و سرمایه گذاری در این بازار اقتصادی سود و منفعت را همراه خواهد داشت. در ژاپن و آلمان نیز پس از جنگ‌های جهانی بازارهای بازسازی خوبی شکل گرفت و کشورهایی همچون آمریکا از این بازار به خوبی استفاده کردند.

وی اضافه کرد: نظام حاکم در سوریه قصد دارد تا از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در بازسازی کشورخود استفاده کند. در حقیقت بخش خصوصی و بخش دولتی کشور سوریه از حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری ایرانیان استقبال می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت سوریه انجام دادن پروژه ها از طریق روش های بی او تی است. این کشور توانسته از روش بی او تی بسیاری از قرارداد های زیرساختی را با فعالان بخش خصوصی منعقد کند. قراردادهای بی او تی سوریه اغلب، ۸۰ تا ۹۰ ساله هستند و سود و منفعت بلند مدتی را برای فعالان اقتصادی به ارمغان می آورند.

وی تصریح کرد: رقیب اصلی فعالان اقتصادی ایرانی در سوریه قاچاق به این کشور است، البته موافقت نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه امضا شده و کف تعرفه میان این دو کشور چهار درصد است و قرار است مجلس این تعرفه را به صفر درصد کاهش دهد.

کد خبر 385092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.