این گیاه جایگزین داروهای ضد درد می‌شود

محققان کانادایی به تازگی دریافتند که گیاه شاهدانه به عنوان یک تسکین‌دهنده‌ ایده آل درد، می‌تواند جایگزین داروهای ضد درد مشتقات تریاک شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری افراد برای تسکین دردهای مزمن خود از داروهای مختلف استفاده می‌کنند، اما برای درمان دردهای دائمی، معمولا داروهای ضد درد اپوئیدی (opioids) تجویز می‌شود. این داروهای مشتقات تریاک با اتصال به گیرنده‌های سلول عصبی در قسمت‌های مختلف بدن، مسیر ارسال پیغام‌های درد را به مغز مسدود کرده و احساس درد را کاهش می‌دهد. 

خبر بد اینکه اگر فردی برای مدت طولانی از این نوع داروها استفاده کند، به آن‌ها اعتیاد پیدا می‌کند. بنابراین برای کاهش دردهای مزمن، به یک راه حل جدید که جایگزین داروهای ضد درد اپوئیدی شود، نیاز است. محققان در دهه ۱۹۸۰ دو نوع مولکول در گیاه شاهدانه به نام‌های "Cannflavin A" و "Cannflavin B" شناسایی کردند؛ این مولکول‌ها التهاب‌های بدن را هدف قرار می‌دهد و به عنوان تسکین‌دهنده‌ ایده آل درد محسوب می‌شود.

 گروهی از محققان دانشگاه "Guelph" کانادا به تازگی دریافتند مولکول‌های "Cannflavin A" و "Cannflavin B"که امروزه به نام "فلاونوئیدها" شناخته می‌شود، ۳۰ برابر بهتر از آسپرین باعث کاهش التهاب می‌شود. هدف محققان از انجام مطالعه جدید این بود که متوجه شوند گیاه شاهدانه چگونه فلاونوئیدها را تولید می‌کند؛ آن‌ها برای شناسایی ژن گیاهی لازم برای تولید این دو نوع مولکول از روش‌های بیوشیمی استفاده کردند.

به گفته محققان روش‌های دیگری برای رهایی بیماران از دردهای مزمن به غیر از مصرف داروی ضد درد اپوئیدی مورد نیاز است. در مورد گیاه شاهدانه، مشکل اینجاست که مولکول‌های ضد درد به مقدار بسیار کم در  این گیاه وجود دارد. همچنین ژن این گیاه را نمی‌توان به گونه‌ای تغییر داد تا بیشتر از این میزان مواد ضد درد تولید کند.

محققان کانادایی با همکاری شرکت بین المللی " Anahit" به دنبال پیدا کردن راهی موثر برای افزایش تولید ماده فلاونوئید هستند. پژوهشگران در آینده نوعی داروی موثر ضد التهابی که برگرفته از گیاه شاهدانه است توسعه خواهند داد که جایگزین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌شود. هدف از این کار تولید یک داروی ضد درد است که در بیماران مبتلا به دردهای مزمن وابستگی و اعتیاد ایجاد نکند.

نتایج این مطالعه در مجله Phytochemistry منتشر شده است.

کد خبر 384881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.