دسترس بودن اطلاعات گامی اساسی برای پیشگیری از ایجاد رانت است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: قفل بودن داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها موجب فراهم شدن رانت اطلاعاتی دانست و گفت: باز بودن اطلاعات گام مهم و اساسی در راستای شفافیت و پیشگیری از ایجاد رانت است.

به گزارش ایمنا، سورنا ستاری امروز –دوشنبه ۱۴ مردادماه- در آئین اختتامیه رویداد ویتا، پس از امضای تفاهم‌نامه با رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: گنجینه‌ بزرگی در کتابخانه ملی موجود است که زمینه را برای فعالیت استارتاپ‌ها فراهم می‌کند؛ یکی از اصول مهم سرویس‌دهی یا خدمات، این است که در دسترس باشد.

وی ادامه داد: ممکن است در کشوی سازمان‌های مختلف اطلاعات زیادی وجود داشته باشند، اطلاعاتی که اهمیت زیادی دارند اما هنگامی که این اطلاعات در دسترس نباشد، مثل آن است که آن را ندارید. در دسترس بودن یکی از خدماتی است که استارتاپ‌ها پیاده‌سازی می‌کنند.

ستاری تصریح کرد: در بخش تاکسیرانی در گذشته دسترسی به آن سخت و قیمت خدمات آن بالا بود، اما در حال حاضر استارتاپ‌ها آن را کاملا در دسترس قرار داده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی که وارد حوزه هوش مصنوعی شده‌اند به راحتی برای بیش از ۴۰۰ نفر نیروی برنامه‌نویس شغل ایجاد کرده‌اند، حتی بچه‌هایی که خارج از کشور بودند، وارد ایران شدند و در حال حاضر با حقوق خوبی در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر آپارات جزء ۱۰۰ سایت پر بیننده دنیا است گفت: این روزها درباره توسعه زبان فارسی صحبت می‌کنیم اما آیا می‌توان با همان شیوه قبلی توسعه داد؟ در حالی که این بستر به خوبی برای توسعه زبان فارسی فراهم است.

ستاری ادامه داد: در هر بخش از این حوزه‌ها بسته به اینکه چطور هوش مصنوعی را توسعه بدهید می‌توانید ارزش افزوده ایجاد کنید. تولید محتوا فقط بحث تولید محتوای دیجیتالی مانند فیلم و سریال نیست؛ در طراحی لباس، صنایع دستی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با ذکر این نکته که ما در حوزه تجاری‌سازی علوم انسانی دغدغه داریم، اظهار کرد: تاکنون هزاران کتاب راجع به حجاب نوشته شده اما وضعیت به آن سمت پیش نرفته است، درباره پوشش محتوا تولید کرده‌ایم اما نتیجه چشمگیر نبوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: محتوای فیلم، انیمیشن، بازی کامپیوتری و عروسکی موجود در بازار نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم بر اساس آیین و مذهب، محتوای مدنظرمان را تجاری‌سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات در برخی از سازمان‌ها ایجاد رانت کرده است، گفت: طرف در اتاق نشسته و چیزهایی در کشوی میز دارد که در آن را قفل کرده است. باز کردن این قفل‌ها در سازمان‌های دولتی و شفاف‌سازی و همگانی سازی بسیار کار سختی است که کتابخانه ملی آن را انجام داده است.

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: این که سازمان دولتی به این نتیجه رسیده این گونه کارها را انجام دهد فوق‌العاده است.

ستاری تصریح کرد: امیدوارم این رویدادها ادامه پیدا کند و وظیفه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است که در این حوزه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی کمک کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 384869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.