۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۶
ورودی شهر ایمن نیست

مبادی ورودی ناحیه گذار از محیط برون‌شهری به محیط درون‌شهری و بالعکس است که در صورت ناایمن بودن و رعایت نشدن اصول و ضوابط شهرسازی در طراحی و احداث آن، می‌تواند زمینه‌ساز بروز تصادفات و حوادث مختلف باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از دهاقان، مسیرهای ورودی‌ هر شهر نماد فرهنگ شهروندی، پیشینه و اصالت شهر و مدیریت و نظارت مسئولان است. توسعه بی‌رویه شهرها و بی‌توجهی به اصول شهرسازی در طراحی شهری، سبب بروز مشکلات زیادی در فضای ورودی بعضی شهرها شده است. جلوگیری از گسترش نابسامانی در این بخش و توسعه نظام‌مند آن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و راهگشا منطبق با اصول شهرسازی است؛ این تدابیر باید زمینه مناسب برای ایجاد شکلی تازه و هماهنگ با نیازهای امروز شهروندان و مسافران در مبادی ورودی شهر را فراهم کند.

دهاقان از شهرهای جنوبی استان اصفهان است که به دلیل استقرار در مسیر مواصلاتی این استان با استان‌های غربی، عبور مسیرهای عشایری از آن و نیز تردد شمار فراوانی از مسافران و گردشگران به‌ویژه در فصول بهار و تابستان از موقعیت حساسی برخوردار است. در چنین شرایطی مبادی ورودی این شهر باید از استاندارد، امنیت و زیبایی بصری مناسب برخوردار باشد. این شهر دارای چهار مسیر ورودی است، اما یکی از پر ترددترین آن‌ها، مسیر دهاقان به شهرضاست که باوجود اجرای چند مرحله طرح‌های اصلاحی، همچنان ایرادات زیادی دارد.

گلایه رانندگان از نبود روشنایی و تابلوهای راهنما

رضا صادقی از رانندگان برون‌شهری دهاقان می‌گوید: در مسیر پنج کیلومتری حدفاصل دانشگاه آزاد اسلامی تا میدان امام خمینی(ره) شهر دهاقان در شب دید کافی وجود ندارد، نبود تابلوهای راهنما هم باعث گمراهی می‌شود. چند مسیر فرعی به جاده اصلی وارد می‌شود که به دلیل نبود توقفگاه و تابلو و چراغ مناسب، بارها باعث بروز تصادف شده است. 

مسعود افشاری از رانندگان شیفت شب یکی از ادارات می‌گوید: با اینکه همیشه از این مسیر عبور می‌کنم، اما وضعیت نامناسب راه باعث شده بارها دچار حادثه شوم.

وی ادامه می‌دهد: نور خیره کننده و ممتد چراغ‌های وسط بلوار ورودی به شدت دید را محدود و باعث گمراهی راننده و گاه خروج از مسیر یا تصادف می‌شود.

احمد ساداتی از دیگر رانندگان دهاقانی می‌گوید: وقتی از طرف دانشگاه به سمت دهاقان یا بالعکس حرکت می‌کنم، نور تابلوها اجازه نمی‌دهد به راحتی رانندگی کنم، گاهی حس می‌کنم به سرعت‌گیر یا تقاطع نزدیک شده‌ام در حالی که این تصور ناشی از نورهای ممتد چراغ‌های حاشیه مسیر و نبود علائم هشدار مناسب است؛ گاهی راننده گمان می‌کند جاده باریک می‌شود و ناگهان ترمز می‌گیرد و همین اقدام باعث بروز تصادف زنجیره‌ای یا خطای رانندگان پشت سر می‌شود.

افزایش تصادفات درون شهری

غفور راستین، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از وقوع ۱۰۵ تصادف جاده‌ای در محورهای مواصلاتی دهاقان در هفت ماه نخست سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت یک‌هزار و ۱۶۴ فقره گزارش از حوادث تصادفی دهاقان دریافت شده که ۱۷۴ مورد آن مربوط به حوادث درون‌شهری بوده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه بروز این تصادفات ۲۲۶ نفر در بیمارستان‌های دهاقان، شهرضا و اصفهان بستری شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: ۳۹ نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: تعداد ماموریت‌های غیر تصادفی این شهر از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۸۸۴ مورد بوده است.

راستین خاطرنشان می‌کند: براساس اطلاعات و آمار مرکز اورژانس اصفهان، بیشترین تصادفات دهاقان در حوزه درون‌شهری اتفاق افتاده است.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند ورودی شهر را اصلاح کند

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نادر بدریان، شهردار دهاقان با بیان اینکه نصب تابلوهای مزین به تمثال مبارک شهدای دهاقان در ورودی این شهر در چند دهه اخیر انجام شده است، اظهار می‌کند: در ابتدا مشکلی در نتیجه اجرای طرح وجود نداشته، اما به مرور زمان ایراداتی مشاهده شد که از جمله آن می‌توان به زاویه تابش نور تابلوها اشاره کرد که رانندگان را با خطای دید روبرو می‌کند.

وی می‌افزاید: چنانچه طرح ساماندهی و بهسازی این تابلوها بر عهده شهرداری باشد، سایر مسئولان نیز باید با اهتمام و جدیت بیشتر در این زمینه تعامل داشته باشند تا علاوه بر کاهش خطرات از بروز اتفاقات ناگوار در آینده جلوگیری شود.

شهردار دهاقان با بیان اینکه انجام طرح‌های عمرانی باعث رونق شهر و افزایش زیبایی مسیرهای ورودی‌ها می‌شود، تصریح می‌کند: در چند ماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده و در حال اجرا است.

بدریان می‌افزاید: احداث کانال‌های دفع آب سطحی به طول ۶۰۰ متر به اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال نیاز دارد که تا پایان آبان‌ماه به پایان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: اصلاح پیاده‌روها برای تردد آسان سالمندان و معلولان در بلوار انقلاب و حجاب در حال انجام است که ورودی شهر را از سمت شرق و غرب زیباتر جلوه می‌دهد.

شهردار دهاقان خاطرنشان می‌کند: طرح خط‌کشی ترافیکی با هدف ایمن‌سازی مسیرهای محدوده مدارس شهر و مناسب‌سازی نقاط حادثه‌خیز انجام شد.

اصلاح ورودی شهر نیازمند تعامل ادارات

علی‌اصغر قاسمیان، فرماندار دهاقان با تاکید بر ضرورت اصلاح و بهسازی ورودی این شهر، اظهار می‌کند: برای رفع این مشکل همه مسئولان شهرستان باید همکاری کنند تا ورودی شهر از ایمنی کافی برخوردار باشد.

وی ادامه می‌دهد: نورپردازی تابلوهای تمثال شهدا باعث خطای رانندگان شده و باعث می‌شود آن‌ها را با تابلوی علائمی مانند دوربرگردان و هشدار سرعت‌گیر اشتباه بگیرند.

فرماندار دهاقان با تاکید بر لزوم تعامل مسئولان در رفع مشکلات مبادی ورودی این شهر، خاطرنشان می‌کند: اگر مسئولان مربوطه نمی‌خواهند پایه‌های تابلوی تصاویر شهدا را جمع‌آوری و به شکل دیگری عرضه کنند، لااقل باید برای رفع مشکل نورپردازی ورودی شهر اقدام کنند.

قاسمیان با بیان اینکه نصب این تابلوها در یک مقطع زمانی و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام شده است، ادامه می‌دهد: ادارات با مشکلات مالی مواجه هستند، اما برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم.

کد خبر 384844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.