روایت‌های تلخ اما جدی از نوجوانان

شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به عنوان نخستین دوره این جشنواره در دهه ۸۰ از شانزدهم تا بیستم مهرماه در اصفهان برگزار شد. این دوره از نظر تعدد بخش‌های جنبی صاحب یک رکورد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بخش‌هایی همچون «تاملی در آثار استرید لیندگرن» نویسنده سوئدی کتاب‌های کودک و نوجوان، نمایش‌های ویژه شامل مرور آثار فرشید مثقالی و نفیسه ریاحی، بهترین آثار تاریخ سینمای کودک و نوجوان به انتخاب صد نویسنده، فیلمساز و هنرمند و «چشم انداز نقاشی متحرک سینمای هلند» که برای علاقه مندان جدی‌تر سینمای کودک و نوجوان بسیار ارزشمند بود، از بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره بودند.

در بخش فیلم‌های بلند سینمای ایران به چند عنوان فیلم برمی خوریم که جزو آثار شاخص این دوره به حساب می‌آیند؛ بچه‌های نفت به کارگردانی ابراهیم فروزش و تو آزادی ساخته محمدعلی طالبی از جمله آثاری هستند که در قیاس با دیگر آثار بیشتر مورد توجه هیات های مختلف داوری قرار گرفته‌اند.

بچه‌های نفت، از جمله فیلم‌هایی است که قصه خود را براساس یک جغرافیای خاص طراحی کرده و شخصیت‌ها نیز از دل آن بیرون آمده‌اند؛ به همین دلیل تماشاگر، قصه و شخصیت‌های آن را باور کرده و تا پایان با آنها همراه می‌شود. قصه زندگی اسماعیل نوجوان که همراه مادر و خواهر خردسال اش در غیاب پدر که برای کار به کویت رفته، زندگی سختی را می‌گذرانند. فروزش در بچه‌های نفت، درام پرآفت و خیز و جذابی را خلق کرده که به راحتی مخاطب علاقه مند به سینما را همراه خود می‌کند. زیرا یک شخصیت مرکزی خوب پرداخت شده و کنش مند به نام اسماعیل دارد که قصه را با ریتمی مناسب پیش برده و نقش مهمی در شکل دادن به نقطه عطف پرده دوم فیلمنامه دارد.

علاوه بر پرداخت درست شخصیت‌ها، فروزش در خلق فضای جنوب سال‌ها پیش هم موفق عمل کرده و در عین حال بازیگرانی را مقابل دوربین قرار داده که اهل آن منطقه هستند. بنابراین لهجه‌ها درست از کار درآمده و زبان بدن بازیگران کار هم متناسب با اقلیم جنوب است.

تو آزادی نیز محور قصه خود را بر روایت زندگی دو نوجوان به نام‌های سهراب و محسن قرار داده که پس از گذراندن دوران محکومیت خود با یک مشکل بزرگ مواجه می‌شوند که آن هم چیزی جز بی پناهی نیست. این فیلم، فیلم تلخی است که مخاطب خود را به فکر فرو برده و تا چند روز پس از تماشا هم رهایش نمی‌کند.

محسن به عنوان قهرمان فیلم، شخصیت آسیب دیده و بی پناهی است که به مرور تماشاگر را به سمت خود کشانده و به همذات پنداری وادار می‌کند. فصل سفر مربی و سهراب به اصفهان، جذاب‌ترین فصل فیلم است که تماشاگر را با لایه‌های درونی محسن بیشتر آشنا کرده و زمینه چینی‌های لازم را برای ضربه‌ای شوکه کننده در فصل بعد صورت می‌دهد. طالبی که در کار با نابازیگر تجربه زیادی دارد، در تو آزادی از آن تجربه‌ها نهایت بهره را گرفته و بازی‌های درخشانی از احسان لشگری و سیاوش قاسمی گرفته است. در حالی که بازیگران حرفه‌ای سینما همچون عبدالرضا اکبری و پریوش نظریه بازی‌های متوسطی در این فیلم ارائه کرده‌اند که به یکدستی بازی‌ها لطمه زده است.

در زیر پوستر دوره شانزدهم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را می توانید ببینید.

کد خبر 384446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.