دروغ‌ گفتن چه تاثیری بر تشخیص احساسات دیگران دارد؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که اگر شما به افراد دروغ بگویید، توانایی تشخیص احساسات و تفکرات آن‌ها برای شما دشوار خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همدلی‌کردن به ما کمک می‌کند احساس دیگران را بهتر درک کنیم؛ اگر شما به فردی دروغ بگویید، توانایی تشخیص احساسات و تفکرات او برایتان امری دشوار می‌شود. اما رابطه بین اقدامات فریبکارانه و احساسات عاطفی چیست و آیا این دو مورد بر هم تاثیرگذار هستند؟ این موضوعی است که محققان آمریکایی به تازگی به دنبال پاسخی برای آن بوده‌اند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در آمریکا تاثیر اقدامات عوام‌فریبانه و غیراخلاقی را بر صحت همدلی و توانایی خواندن احساسات افراد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با انجام هشت مطالعه دریافتند بین رفتار غیراخلاقی و توانایی افراد در درک احساسات دیگران، رابطه علت و معلولی وجود دارد، به گونه‌ای که دروغ‌ گفتن و غیبت‌ کردن باعث می‌شود افراد نتوانند احساسات دیگران را به درستی تشخیص دهند.

یافته‌های جدید نشان داد افرادی که رفتار عوام‌فریبانه‌ای دارند کمتر  از سایرین می‌توانند با خویشاوندان و دوستان خود رابطه نزدیک برقرار کنند و در نتیجه می‌توان گفت انجام  کارهای غیرانسانی می‌تواند به رابطه‌های میان انسان‌ها آسیب وارد کند.

به گفته محققان از آنجا که انجام‌ دادن یک اقدام ناشایست ممکن است منجر به مختل‌ کردن توانایی تشخیص احساسات دیگران شود، این اتفاق زمینه‌ بروز رفتارهای غیرانسانی دیگر را فراهم کرده و باعث دور شدن فرد از انسانیت می‌شود. این یک چرخه معیوب است؛ گاهی اوقات افراد دروغ مصلحتی می‌گویند و فکر می‌کنند اتفاق مهمی نمی‌افتد، اما همین که فرد تصمیم بگیرد چنین رفتار دور از اخلاقی را انجام دهد، بر رابطه خود با دیگران تاثیر خواهد گذاشت.

محققان آمریکایی حساسیت اجتماعی افراد را با بررسی میزان واکنش‌پذیری عصب واگ اندازه‌گیری کرده و دریافتند هرچه مردم از نظر اجتماعی حساس‌تر باشند، تمایل کمتری به انجام‌ دادن کارهای غیراخلاقی دارند. همچنین وقتی افراد ظرفیت فیزیولوژیکی خود را برای حساسیت اجتماعی از دست می‌دهند، بیشتر از بقیه تحت تاثیرات دور شدن از جامعه که ناشی از رفتارهای غیرانسانی است قرار می‌گیرند.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of Experimental Psychology منتشر شده است.

کد خبر 384381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.