وزیر اطلاع رسانی سعودی: مخالف جنگ در منطقه هستیم

صحبت های سفیر سابق آلمان و رئیس جدید اینستکس پیرامون برجام، رد درخواست نتانیاهو برای ملاقات با پادشاه بحرین، تعویق محاکمه عمرالبشیر و از سرگیری روند مذاکرات در ونزوئلا، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

رئیس اینستکس: اروپا برای نجات برجام اقدام کند

سفیر پیشین آلمان در تهران در آخرین مصاحبه تفصیلی خود با پایگاه خبری تحلیلی «کن فم » آلمان قبل از انتصاب به ریاست جدید سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا (اینستکس) ، نظرات خود در باره ایران و راه های تعامل و همکاری اروپا برای حل تنش ها در منطقه را تشریح کرد.

«برند اربل» دیپلمات باسابقه آلمانی که به تازگی به عنوان رئیس جدید اینستکس انتخاب شده در گفت‌وگوی اخیر خود با پایگاه خبری تحلیلی کن فم(kenfm ) آلمان از تجربیات شخصی، دوران فعالیت دیپلماتیک طولانی مدت در خاورمیانه و نقطه نظرات خود در خصوص وضعیت منطقه و آینده مناسبات ایران با غرب سخن گفت.

وی در این مصاحبه اظهار کرد: «پدرم هر سال تعطیلات تابستانی را به سفر به کشوری اختصاص می داد و من نیز با والدین و دو برادرم به این سفرها می رفتم. ۱۲ سالم بود که به ترکیه رفتیم.
در ۱۴ سالگی به تنهایی به مصر سفر کردم اما زمانی که ۱۵ سالم بود به همراه پدرم سفر به منطقه خاورمیانه را آغاز کردیم. در ۱۵ سالگی از ایران و در ۱۹ سالگی از افغانستان دیدن کردم.
در یکی از سفرها به ترکیه در ۱۵ سالگی گروهی از دیپلماتها را ملاقات کردم و در مورد این شغل، شرایط و وظایف دیپلمات ها اطلاعاتی از آنها به دست آوردم و به این نتیجه رسیدم که این شغل مناسب من است. در واقع من از ۱۵ سالگی یک هدف مشخص برای آینده شغلی خود داشتم.

مواضع شگفت انگیز امارات درقبال ایران

یاسر ابوهلاله مدیر سابق شبکه خبری "الجزیره" قطر در واکنش به چرخش مواضع سیاسی - نظامی امارات در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: تغییر مواضع امارات در قبال ایران محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را شگفت زده کرده است.

وی امروز (چهارشنبه) در حساب  شخصی خود نوشت: حاکمان امارات بر خلاف عربستان سعودی درک کرده اند که جنگ با ایران می تواند چه نتایج ویرانگری برای آنان داشته باشد و ارسال پیام ایران از طریق میانجی ها پیام روشنی را به آنان منتقل کرد "خسارت های امارات متحده عربی در اولین روز از جنگ می تواند هزاران میلیارد دلار باشد، زیرا موشک های ایران سراسر امارات را پوشش می دهند".

امارات پس از دریافت این پیام، سریعتر از آنچه پیش بینی می شد، مواضع خود را تغییر داد که این امر محمد بن سلمان را شگفت زده کرده است.

وی در ادامه نوشت: اما عربستان همچنان بر جریان تندرو دولت آمریکا (بولتون-پمپئو) و نتانیاهو حساب کرده و امیدوار است نظام ایران با جنگ به پایان خود برسد.

وزیر سعودی: مخالف جنگ در منطقه هستیم

وزیر اطلاع رسانی دولت سعودی که کشورش در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از چهار سال پیش جنگ ویرانگری را بر یمن تحمیل کرده است، مدعی شد: ریاض مخالف جنگ در منطقه و خواهان برقراری صلح است.

رسانه های پاکستانی روز چهارشنبه از سفر «ترکی عبدالله الشبانه» وزیر اطلاع رسانی سعودی به اسلام آباد و دیدار با گروهی از روزنامه نگاران و کارشناسان رسانه ای پاکستان خبر دادند.

وزیر سعودی در این نشست به پرسش هایی درخصوص سیاست ریاض درخصوص حج، تحولات منطقه، روابط اسلام آباد-ریاض و سفر اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا پاسخ داد.

پایگاه خبری «اکسپرس» پاکستان نوشت: وزیر سعودی از صحبت درباره طرح تاسیس پالایشگاه نفت سعودی در پاکستان و یا مشارکت ریاض در طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین امتناع کرد.

ترکی عبدالله الشبانه مدعی شد: دولت سعودی در خصوص حج هیچ محدودیتی علیه کشوری اعمال نکرده بلکه ما راه را برای حج همواره کرده ایم.

ترامپ ملزم به انتشار اظهار نامه مالیاتی شد

مصوبه ایالت کالیفرنیا در الزام دونالد ترامپ به انتشار اظهارنامه مالیاتی خود بیش از آنکه سد راه پیروزی رئیس جمهوری کنونی آمریکا درانتخابات ۲۰۲۰ باشد، توسل دموکرات ها به هر روشی برای الزام وی به انتشار اظهارنامه مالیاتی را نشان می دهد.

روزنامه لس آنجلس تایمز سه شنبه شب -هشتم مرداد- نوشت که گوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیا قانون لزوم انتشار اظهارنامه مالیاتی فرمانداری و داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را امضا کرد.

بر اساس گزارشی نشریه فوربس، بر اساس این مصوبه، برای آنکه ترامپ (و هر نامزد دیگری) در فهرست نهایی رای گیری انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان (ودموکرات ها) در ایالت کالیفرنیا قرار گیرد، باید اظهارنامه مالیاتی ۵ سال اخیر را منتشر نماید. با این حال معلوم نیست که این قانون تاثیر مورد نظر خود را داشته باشد، چرا که ترامپ نیازی به نمایندگان این ایالت در رقابت های درون حزبی(اگر رقیبی در برابر او وجود داشته باشد!) ندارد.

از سرگیری روند مذاکرات در ونزوئلا

نماینده رهبر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرد که مذاکرات بیشتر با دولت کاراکاس که از پیش تعیین شده بود، در روزهای آتی از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارشیی از تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز، "کارلوس وسینو" با این حال روز گذشته تاکید کرد، مادامی که نیکلاس مادورو در قدرت باقی بماند، سازماندهی انتخابات جدید در ونزوئلا غیرممکن است.

وی خاطر نشان کرد: از دیدگاه ما این غیرممکن است که همزمان با ادامه حضور مادورو در قدرت، بتوان انتخابات آزاد در ونزوئلا برگزار کرد.

مذاکرات نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان تاکنون چند دور در کشور نروژ برگزار شد که نتیجه ای به دنبال نداشته اما دو طرف با ادامه این مذاکرات با هدف حل و فصل بحران سیاسی در این کشور منطقه آمریکای لاتین موافقت کرده بودند.

این نماینده مخالفان دولت کاراکاس در ادامه گفت: ظرف روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار می شود . نمی توانم جزئیات این مذاکرات را اعلام کنم.

برگزاری اجلاس بین المللی برای بهبود وجهه عربستان

با گذشت کمتر از یک سال از قتل جمال خاشقجی، عربستان اعلام کرده که میزبان یک اجلاس رسانه‌ای خواهد بود که با هدف بهبود وجهه این کشور برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران عربستان اظهار کرد، این رویداد سالانه "نام ریاض را به عنوان پایتخت رسانه‌ای جهان عرب تحکیم می‌کند" و "وجهه عربستان را به عنوان یک کشور مهم در عرصه اقتصادی و سیاسی جهانی تقویت می‌کند".

بیانیه مختصر این رویداد که کمتر از ۲۰۰ کلمه داشت و در وبسایت "آژانس مطبوعاتی عربستان" که یک نهاد دولتی است، منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نداشت که با توجه چشم‌پوشی ریاض از تحقیقات سازمان ملل درباره قتل خاشقجی که پی برده بود احتمالا رهبران عربستان در این اقدام دست داشته‌اند، مساله غیرمنتظره‌ای نیست.

تایید صحت توییت های ترامپ توسط خودش

رییس جمهور آمریکا تاکید کرده توییت هایی که خودش تا حالا منتشر کرده هیچ مشکلی ندارند و از انتشارشان پشیمان نیست، اما مطالبی که از حساب های کاربران دیگر توییتر در حساب شخصی خود بازنشر می‌کند، ممکن است برای کاخ سفید مشکل درست کنند.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با استیو اسکالی، دبیر سیاسی شبکه "سی اسپن" در پاسخ به این سوال که نسبت به کدام یک از حدود ۴۳ هزار پیام منتشر کرده در حساب شخصی‌اش در توییتر پشیمان است گفت، نسبت به انتشار هیچ یک از توییتهایی که شخصاً توسط خودش تهیه و نگارش‌شده پشیمان نیست اما نظرش در مورد محتواهایی که از حسابهای کاربران دیگر بازنشر کرده متفاوت است.

ترامپ تصریح کرد: صادقانه باید بگویم که پشیمانی چندانی (نسبت به توییتهای خودم) ندارم. (به عنوان مثال) توییتی که درباره مساله "شنود" فرستادم در نهایت درست از آب در آمد.

تعویق محاکمه عمرالبشیر

محاکمه رئیس جمهوری برکنار شده سودان به دلایل امنیتی به ۱۵ اوت موکول شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دادستانی سودان اعلام کرد که محاکمه عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور به ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) موکول شد.

دادستانی سودان دلیل به تعویق افتادن جلسه محاکمه البشیر را حضور نیافتن وی در جلسه محاکمه عنوان کرد.

در همین راستا، أحمد ابراهیم الطاهر، رئیس وکلای مدافع عمر البشیر گفت که جلسه محاکمه به دلیل حضور نیافتن البشیر در دادگاه به دلایل امنیتی به تعویق افتاده است.

رد درخواست نتانیاهو برای ملاقات با پادشاه بحرین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار دیدار با پادشاه بحرین شد، اما وی این درخواست را رد کرد و گفت: هنوز زمان این دیدار فرا نرسیده است.

همه به ویژه پس از برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه از روابط غیرعلنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل سخن می‌گویند اما یک منبع ارشد به سایت روزنامه سعودی ایلاف گفت: حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین درخواست اسرائیل برای دیدار او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در منامه را رد کرده و گفته است هنوز زمان آن فرا نرسیده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: نتانیاهو اخیرا به بهانه اینکه مقامات بحرینی را در جریان یک مساله امنیتی مهم قرار دهد، هیئتی به همراه سه افسر امنیتی به منامه فرستاد. این هیئت اسرائیلی در دیدار با پادشاه بحرین به او پیشنهاد داد جهت بررسی مسائل امنیتی مهم مشترک در ماه اوت در منامه با نتانیاهو دیدار کند اما وی این پیشنهاد را رد کرد.

به گفته این منبع، در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل که قرار است ۱۷ سپتامبر برگزار شود، نتانیاهو به دنبال بهره‌برداری از دیدار با پادشاه بحرین در کمپین انتخاباتی خود بود.

نعیم قاسم: دشمن فقط زبان زور را می فهمد

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه هرچقدر مقاومت قوی‌تر باشد جنگ بیشتر از ما دور می‌شود، خاطرنشان کرد، دشمن تنها زبان قدرت و زور را می‌فهمد.

بر اساس گزارشی  از المنار، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: بعد از این تجربه مقاومت بزرگ، در حال حاضر لبنان نیاز به این دارد که به مقاومت قوی خود ادامه دهد و جبهه مقاومت نیز قوی‌تر شود. هر زمان که مقاومت قوی‌تر بوده است، سایه جنگ از ما بیشتر دور شده است.

وی در ادامه افزود: دشمن تنها زبان قدرت و زور را می‌فهمد و این همان توازن بازدارنده است که به دلیل قدرت مقاومت و حضور آن در میدان جنگ، ۱۳ سال است که تحقق یافته است.

مرحله جدیدآزمایش های موشکی در کره شمالی

مقامات کره‌جنوبی خبر دادند که کره‌شمالی بامداد چهارشنبه چند موشک شلیک کرده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات کره جنوبی خبر داد که کره شمالی بامداد چهارشنبه چندین موشک نامشخص شلیک کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، کره شمالی این موشک‌ها را از شبه جزیره «هوندو باندو» از ساحل شرقی این کشور شلیک کرده است.

دور جدید مذاکرات آمریکا و کره شمالی بزودی آغاز می شود

یک مقام ارشد دولت آمریکا ضمن اعلام عدم حضور وزیر امور خارجه کره شمالی در نشست بانکوک برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت، مذاکرات دو کشور برای خلع‌سلاح به زودی از سر گرفته می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی با اعلام ادامه مذاکرات مقامات واشنگتن و پیونگ‌یانگ در آینده نزدیک، از لغو سفر وزیر امور خارجه کره شمالی به تایلند برای دیدار با همتای آمریکایی خود خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، هفته گذشته یک مقام کره شمالی به همتای خود در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است گفت‌وگوها برای ازسرگیری مذاکرات خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

ترکیه به دنبال امنیت در مرز های سوریه

شورای دفاع ملی ترکیه از طرح آنکارا برای ایجاد منطقه امن در طول مرزهای سوریه و تا عمق ۴۰ کیلومتری داخل خاک این کشور خبر داد.

این نهاد امنیتی اعلام کرد که آنکارا قصد دارد در طول مرزهای خود با سوریه منطقه امن ایجاد کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «تاس»، شورای دفاع ملی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد، در جلسه سه شنبه شب ما دوباره بر طرحمان برای ایجاد یک «کریدور صلح» در چارچوب تضمین امنیت مرزهایمان تاکید و آن طرحها را تایید کردیم.

در نشست امنیتی ترکیه درباره حفاری های گازی ترکیه در سواحل قبرس نیز بحث و بررسی هایی صورت گرفته است. در بیانیه شورای دفاع ملی ترکیه در این زمینه آمده است، موضع ترکیه در شرق مدیترانه براساس نیت این کشور برای صلح و ثبات در منطقه و تضمین گسترش همکاری های منطقه ای است و ترکیه به مواضع اصولی خود براساس منافع ملی آنکارا و قبرس و همچنین منطبق با قوانین بین المللی ادامه خواهد داد. 

کد خبر 384329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.