کشف داروی جدید برای درمان کبد چرب غیرالکلی

محققان استرالیایی به تازگی مزایای مصرف یک داروی جدید را برای درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی بررسی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبد است؛ این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی چربی به دلایلی به جز مصرف بیش از حد الکل در کبد تجمع پیدا کند. متاسفانه در حال حاضر دارویی برای درمان بیماری NAFLD وجود ندارد و شیوه‌های درمان تنها شامل راهکارهایی برای تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مانند ورزش‌کردن و کاهش وزن است.

گروهی از محققان استرالیایی به تازگی یک داروی جدید برای درمان کبد چرب غیرالکلی با نام "nor-urso" که اصلاح شده داروی "اورسودوکسی کولیک اسید" است کشف کردند. این دارو جذب کلسترول را کاهش می‌دهد و باعث انحلال سنگ‌های غنی از کلسترول در کیسه صفرا می‌شود. مصرف داروی جدید برای بیماری‌ غیر قابل درمان کبد به نام "کلانژیت اسکلروزان" اولیه نیز موثر است.

پژوهشگران به منظور بررسی مزایای این دارو، داده‌های سلامت ۱۹۸ فرد مبتلا به NAFLD را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند به گونه‌ای که گروه اول و دوم به ترتیب روزانه ۵۰۰ و ۱۵۰۰ میلی گرم کپسول nor-urso و گروه سوم شبه دارو مصرف کردند. این مطالعه حدود ۱۲ هفته طول کشید، پس از اتمام این مدت برای چهار هفته دیگر داده‌های افراد شرکت‌کننده مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان سطح "آلانین آمینوترانسفراز" (ALT) افرادرا بررسی کردند؛ ALT آنزیمی است که بیشتر در کبد وجود دارد و تعیین سطح این آنزیم به منظور تشخیص اختلالات کبدی ارزیابی می‌شود. نتایج بررسی‌های جدید حاکی بود که داروی nor-urso باعث بهبود سلامت کبد می‌شود و تاثیرات این دارو با مقدار مصرف آن کاملا مرتبط است. بنابراین افرادی که روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم داروی nor-urso مصرف کرده بودند، بیشتر از سایرین از مزیت درمانی داروی جدید بهره‌مند شدند.

همچنین مقدار ALT موجود در کبد افرادی که روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم  از این دارو را مصرف کردند نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد؛ سطح این آنزیم در خون افراد سالم پایین است. همه افراد شرکت‌ کننده در این مطالعه، عوارض جانبی مانند اختلالات دستگاه گوارش، دل‌درد، سردرد و عفونت را تجربه کردند. به گفته محققان مصرف داروی nor-urso باعث به وجود آمدن اسید صفراوی می‌شود که از بروز التهاب در کبد جلوگیری می‌کند.

اسید صفراوی مانند هورمون استروییدی در بدن جریان دارد و بسیاری از فرآیندهای متابولیک را تنظیم می‌کند. از آنجا که در بدن  مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی، مقاومت سیگنالی اسید صفراوی در بدن گسترش پیدا می‌کند، فرآیند ایجاد اسید صفراوی (ریفلاکس صفرا) به درستی عمل نمی‌کند و همین موضوع زمینه التهاب کبد را فراهم می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Gastroenterology & Hepatology منتشر شده است.

کد خبر 384254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.